به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات اعلام شد

سرنوشت مصرف كنندگان كم و سن سال سیگار

سرنوشت مصرف كنندگان كم و سن سال سیگار جوان بین: معاون اجتماعی موسسه كادراس ضمن تشریح علت گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف سیگار، به جوانان آگهی داد كه امروزه شركت های بزرگ تولیدكننده دخانیات در تولید محصولات خود از تاكتیك هایی مانند استفاده از انواع طعم دهنده ها در تنباكو و محصولات دارای نیكوتین استفاده می نمایند و همین برای جوانان جذابیت دارد و سبب می شود تا مصرف دخانیات برای آنها جذاب تر و موجب ترغیب ناخودآگاه آنها در دست كم گرفتن خطرات مربوط به مصرف دخانیات شود.


فرزانه سهرابی در گفت و گو با ایسنا، در این باره می گوید: ۳۱ می هر سال، سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات جلب و راهکارهای پیش گیری از مرگ و میر ناشی از آنرا مورد بررسی قرار می دهد و به مردم سراسر جهان در مورد اقدامات تبلیغاتی و تجاری شرکت های بزرگ تولیدکننده دخانیات آگاهی رسانی می کند.
وی با اعلان اینکه مضرات مصرف دخانیات زمانی آشکار می شود که بدانیم سیگار و تنباکو دومین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است، می افزاید: آمارها نشان می دهند نیمی از افراد معتاد به سیگار در اثر مصرف آن جان خودرا از دست می دهند و آمار وحشتناک تر اینکه سالانه صدها هزار انسان غیرسیگاری در نتیجه استنشاق دود سیگار جانشان در خطر است، همین طور نتایج این امر بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان بمراتب سنگین تر است؛ موید این امر آیه ۹۵ سوره بقره است که اشاره بر هر عمل و اقدامی دارد که تهدیدی برای سلامت جسم و روح انسان است به شکلی که موجودیت انسان را به خطر بیندازد و غایت این امر به خطر افتادن حیات و سلامتی شخص و نزدیکی به هلاکت است که اعتیاد به انواع مواد و دخانیات نیز یکی از همین موارد است.

جوانان هوشیار باشند
درحالیکه سازمان بهداشت جهانی شعار جهانی سال ۲۰۲۰ روز جهانی بدون دخانیات را «محافظت از جوانان در مقابل تبلیغات صنعتی و پیش گیری از مصرف دخانیات و نیکوتین میان آنها» اعلام نموده است؛ معاون اجتماعی موسسه کادراس تاکید می کند: رسالت اصلی این سازمان در مبارزه با اپیدمی جهانی دخانیات ایجاب می کند تا به مردم در مورد تاکتیک های دستکاری شده شرکت های بزرگ تولید دخانیات که با انواع تبلیغات صنعتی و تجاری محصولات خود، اهتمام در جذب مردم، خصوصاً جوانان به سمت مصرف سیگار و دخانیات دارند، آموزش هایی عرضه نماید.
بنابر اظهارات وی، سالانه میلیاردها دلار توسط شرکت های تولیدکننده دخانیات صرف تبلیغات می شود تا آنها اینطور القاء کنند که افراد سیگاری آرام و خونسرد، پر زرق و برق و همراه با ارزش های مورد تایید جامعه زندگی می کنند؛ اما در حقیقت سیگار و سایر دخانیات محصولات مهندسی شده ای هستند که اغلب برای ایجاد اعتیاد تولید می شوند و کشنده هستند، بعنوان مثال سیگار به سبب وجود «نیکوتین» بسیار اعتیادآور است و ضررهای جدی و جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد، با این وجود شرکت های عمده تولید دخانیات این مساله را تکذیب می کنند.
سهرابی معتقد می باشد که انتخاب شعار سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی با محوریت «محافظت از جوانان در مقابل مصرف دخانیات» به این علت است که سال هاست صنعت تولید دخانیات با بهره گیری از راهبردهای پرخاشگرایانه اما به ظاهر موجه برای جذب جوانان به سمت دخانیات و محصولاتی با پایه نیکوتین تلاش می کند؛ طراحی و تولید محصولات جدید تا برگزاری کمپین های بازاریابی توسط شرکت های تولیدکننده تنها یک هدف عمده را دنبال می کند و آن جایگزینی میلیون ها انسانی که هر ساله در اثر مصرف دخانیات جان خودرا از دست می دهند با مصرف کنندگان جدید که اغلب جوانان هستند، است. راهبرد سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این تاکتیک منظم و تهاجمی صنعت دخانیات، جذب نسل جوان برای سال ۲۰۲۰ و درگیر کردن جوانان برای مبارزه با دخانیات است؛ سازمان بهداشت جهانی رسیدن به این هدف را با بهره گیری از افشای تاکتیک های تبلیغات صنعتی شرکت های بزرگ دخانی مانند معرفی محصولات جدید و طعم دهنده های دارای نیکوتین همراه با افزایش دانش و آگاهی جوانان در مورد مضرات مصرف دخانیات و خصوصاً سیگار سفارش می کند.




معاون اجتماعی موسسه کادراس ضمن طرح این پرسش که شرکت های بزرگ تولیدکننده دخانیات و صنایع وابسته به آن چگونه جوانان و ذهن آنها را نسبت به مصرف آن دستکاری و هدایت می کنند؟ ادامه می دهد: بنظر می رسد شرکت های بزرگ تولیدکننده دخانیات مدام محصولاتی جدید و برمبنای ذائقه نسل جوانان را راهی بازار می کنند و محصولات خودرا در محیط هایی که جوانان بسیار حضور دارند بطور بسیار صنعتی و حرفه ای تبلیغ می کنند. امروزه این شرکت ها در تولید محصولات خود از تاکتیک هایی مانند استفاده از انواع طعم دهنده ها در تنباکو و محصولات دارای نیکوتین استفاده می نمایند که برای جوانان جذابیت دارد و در عین حال مضرات مصرف دخانیات را در ظاهر پنهان می کند، همین مورد سبب می شود تا مصرف دخانیات برای جوانان جذاب تر و موجب ترغیب ناخودآگاه آنها در دست کم گرفتن خطرات مربوط به مصرف دخانیات بر سلامتی شود.
سهرابی با اشاره به اینکه نقش صنعت تبلیغات در معرفی محصولاتی که بعنوان جایگزین در کاهش لطمه سیگارهای معمولی که اثربخشی آنها هنوز اثبات نشده بسیار پررنگ است، بیان می کند: در واقع استفاده از افراد مشهور و دارای چهره که برای جوانان بعنوان الگو هستند در بازاریابی فروش محصولات خود به همراه استفاده از قدرت فضای مجازی مانند اینستاگرام شکل نوینی از بازاریابی و تبلیغ را عرضه می کند که مخاطب اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند. بنظر می رسد شکل نوینی از فروش محصولات دخانی دقیقا در مکان هایی که جوانان در آن مکان ها در رفت و آمد هستند مانند نزدیکی مدارس، رستوران ها، کلوپ های بازی و یا بازاریابی غیرمستقیم محصولات دخانی در فیلم ها، نمایش های تلویزیونی، نمایش های پخش آنلاین در حال گسترش است.

شعار سازمان بهداشتی چهانی چه پیامی دارد؟
وی معتقد می باشد که انتخاب شعار «محافظت از جوانان در مقابل تبلیغات صنعتی و پیش گیری از مصرف دخانیات و نیکوتین میان آنها» برای روز جهانی مبارزه با دخانیات سال ۲۰۲۰ می خواهد به جامعه جهانی آگهی دهد که استراتژی های سنتی در مورد مبارزه با دخانیات با ظهور تاکتیک های جدید همراه با تبلیغات هوشمند و بازاریابی صنعتی دیگر کارایی ندارد و نیاز داریم تا بطور مستقیم نوجوانان و جوانان را با نتایج منفی و در عین حال جدی مصرف دخانیات آشنا و با تمرکز بر برنامه ها و آموزش های پیشگیرانه آنها را به سمت زندگی بدون دخانیات هدایت نماییم.

چرا سیگار میان جوانان محبوب شده است؟
معاون اجتماعی موسسه کادراس ماده اصلی اعتیادآور دخانیات که فرد را مبتلاء به انواع بیماری ها و اعتیاد به مواد دیگر می کند را «نیکوتین» عنوان می کند و تصریح می کند: نیکوتین ماده اصلی اعتیادآور سیگار، مخدری شمرده می شود که اثرات آرام بخش کوتاهی دارد و باید گفت بسته به میزان مصرف به شدت اعتیادآور است؛ نیکوتین ناشی از استنشاق دود سیگار، توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقال دهنده های عصبی در مغز، حافظه طولانی مدت را افزوده و انجام برخی وظایف ساده را تسهیل می کند. در واقع آنچه موجب محبوبیت مصرف سیگار میان جوانان شده، تاثیر فوری نیکوتین به مغز است که با افزایش کارایی، کاهش اضطراب و کم هزینه بودن همراه شده است.

سرنوشت مصرف کنندگان کم و سن سال سیگار در بزرگسالی
یکی از نظریاتی که بطور کلی در مورد اعتیاد به انواع مواد و دخانیات وجود دارد، «فرضیه دروازه» است؛ سهرابی با اشاره به این فرضیه می گوید: بر طبق این فرضیه دروازه، استفاده از مواد مخدر در ابتدا با سوء مصرف یک ماده قانونی بطور مثال یک مخدر نرم مانند سیگار آغاز می شود و در سیر گسترش و تکامل به مصرف مواد سخت می رسد. طرفداران فرضیه دروازه ورود به اعتیاد را با سوء مصرف مواد یا داروهای مجاز می دانند. بر این اساس، مصرف الکل و سیگار در سنین پایین با مصرف مواد و سایر رفتارهای ضداجتماعی در بزرگسالی ارتباط دارد.
اظهارات معاون اجتماعی موسسه کادراس گویای این مساله است که مرحله نوجوانی به سبب خودمحوری و عدم درک یکپارچه و صحیح نوجوانان از عواقب مخاطره آمیز رفتارهای خود، مرحله مهمی برای شیوع رفتارهای پرخطر شمرده می شود، بنا بر این دوره ای پرخطر برای آغاز مصرف سیگار، مواد مخدر، الکل و سایر مواد غیرمجاز می باشد و نوجوانانی که سیگار مصرف می کنند به احتمال زیاد به مصرف مواد گرایش پیدا می کنند. همه این عوامل در سنین پایین تر می تواند موجب گرایش افراد به مصرف دخانیات شامل سیگار و قلیان شود. به عبارتی، فردی که بهر دلیلی در سنین نوجوانی و جوانی به مصرف سیگار تمایل و آغاز به مصرف می کند، احتمال می رود بنا بر این به سمت مصرف مواد اعتیادآور سخت دیگر کشیده شود.




سهرابی معتقد می باشد که وجود دوستان سیگاری، دسترسی سهل به سیگار، تبلیغات گسترده شرکت های تولیدکننده دخانیات در خصوص اعتیادآور نبودن مصرف آنها و آزاد بودن مصرف آنها در امکان عمومی بعنوان عوامل مهم گرایش به مصرف دخانیات میان نوجوانان و جوانان معرفی شده است. از طرفی مصرف سیگار موجب ایجاد تغییراتی در رفتار و منش فرد مصرف کننده می شود و او را مستعد مصرف انواع مواد نیز می کند؛ حضور در میان این دوستان نتایج ویژه ای دارد که گرایش به انحرافات اجتماعی یکی از آنها است. در این گونه جمع ها فرد با مواد جدید و آثار آن آشنا می شود و تبلیغات مختلف در مورد مصرف مثبت مواد و عدم اعتیادآور بودن برخی مواد، موجب ایجاد نگرش مثبت در فرد شده و علاوه بر از بین رفتن قبح مصرف مواد، علاقه فرد به مصرف مواد افزایش می یابد.

دختران نوجوانی که به مصرف سیگار گرایش دارند دارای این خاصیت ها هستند
وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره گرایش دختران نوجوان به مصرف سیگار می پردازد و ادامه می دهد: در مورد دختران نوجوان به سبب تفاوت های جنسیتی میان زنان و مردان گرایش به مصرف دخانیات شاید متفاوت باشد. دختران نوجوانی که تمایل به مصرف سیگار دارند اغلب برون گرا و سرکشند؛ در عین حال عزت نفس و اعتماد به نفس کمتری نسبت به همسالان غیرسیگاری خود خصوصا از حیث احساس توانایی در ساختن آینده شان ابراز می کنند و اغلب از سیگار بعنوان وسیله ای برای پیوند با همسالان شان در پس بهانه هایی چون نگرانی از افزایش وزن و مشکلات مربوط به ظاهر خود استفاده می نمایند. نیکوتین ممکنست حس توانمندی و در نتیجه تقویت اعتماد به نفس کوتاهی به فرد بخشیده و حال او را عوض کند اما همین موضوع بهانه ای برای تداوم اعتیاد فرد می شود.



معاون اجتماعی موسسه کادراس در آخر اشاره کرد: موسسه کادراس (مرکز تحقیقات، رهیافت ها و مطالعات بین المللی مواد مخدر) برمبنای رسالت خود و برای آگاهی رسانی به نسل جوان و اقشار لطمه پذیر در نتیجه اعتیاد با تاکید بر محور پیش گیری از اعتیاد، شعار «محو اعتیاد = ما می توانیم» را برگزیده است. انتخاب هوشمندانه این شعار بر طبق این ایده کلی است که اراده انسانی در کنار قوه تعقل و برنامه ریزی هوشمندانه، تنها راه نجات بشریت از اعتیاد و نتایج جدی آن بر جامعه است.




منبع:

1399/03/10
22:27:44
5.0 / 5
2543
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , جامعه , جوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان