پرونده نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب بسته شد

نداشتن مواد اولیه بزرگترین مشكل تولید كنندگان حجاب

نداشتن مواد اولیه بزرگترین مشكل تولید كنندگان حجاب به گزارش جوان بین رئیس انجمن تولید كنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: یكی از اساسی ترین مقوله ها در حوزه محصولات حجاب داشتن مواد اولیه است و۹۰ درصد پارچه مورد نیاز برای تأمین چادر داخلی وارداتی است. به تازگی یك كارخانه مبادرت به تولید پارچه چادری كرده است آن هم تنها یك نوع پارچه از ۶ نوع مصرفی با حجم محدود، پس ناگزیر به پذیرش قیمت محصول با افزایش قیمت ارز هستیم. افزایش قیمت ارز سبب كاهش فروش، مصرف كننده و عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار می شود. خیلی از تولید كننده ها از این حوزه خارج می شوند و چادر از سبد مصرف تولید كنندگان حذف می شود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب که با هدف پشتیبانی از تولیدکنندگان صدمه دیده از شرایط کرونا برگزار شد، عصر ۲۱ تیر ماه همزمان با روز ملی عفاف و حجاب از راه وبینار به اتمام رسید.
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در این وبینار اظهار داشت: یکی از اساسی ترین مقوله ها در حوزه محصولات حجاب داشتن مواد اولیه است بعنوان مثال مواد اولیه چادر از کشور های کره، ژاپن، چین و ویتنام تهیه می شود. ۹۰ درصد پارچه مورد نیاز برای تأمین چادر داخلی وارداتی است.
قلعه قوند اضافه کرد: به تازگی یک کارخانه مبادرت به تولید پارچه چادری کرده است آن هم تنها یک نوع پارچه از ۶ نوع مصرفی با حجم محدود. پس ناگزیر به پذیرش قیمت محصول با افزایش قیمت ارز هستیم. گاهی این قیمت ۵ برابر هم شده است و اکوسیستم محصولات عفاف و حجاب را با مشکل مواجه می کند.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز سبب کاهش فروش، مصرف کننده و عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار می شود. خیلی از تولید کننده ها از این حوزه خارج می شوند و چادر از سبد مصرف تولید کنندگان حذف می شود.
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: حدودا هیچ حمایتی از مقوله عفاف و حجاب در کشور نمی گردد. بعنوان مثال به خیلی از کالاهای غیر ضروری ارز تعلق می گیرد اما دلاری به چادرمشکی تعلق نگرفت و ما هیچ نوع حمایتی در هیچ بخشی نداریم.
قلعه قوند اضافه کرد: ما احتیاج به حمایت عملی و درست داریم از دوستانمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدا و سیما و رسانه ها تقاضا داریم به صورت دقیق وارد کار شوند و معضلات تولید کنندگان را برطرف کنند تا بتوانند محصولاتی شایسته بانوان ایرانی را تولید و در اختیار آنها قرار دهند.
وی با اشاره به نقاط ضعف سایت اظهار داشت: نخستین کارهمیشه آسان نخواهد بود وقتی یک چرخ را به حرکت در می آوریم در ابتدای مسیر سختی های خاص خویش را دارد اما پس از حرکت ادامه مسیر آسان خواهد بود. از نظر تعداد بازدید، بارگزاری محصول ما موفق عمل کردیم و یک رویداد مجازی فرهنگی در سرتاسر ایران ایجاد کردیم.
رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: اولین نمایشگاه مجازی عرضه محصولات عفاف و حجاب توانست فضایی برای معرفی برندهای حجاب ایجاد کند که مصرف کننده و تولید کننده را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. یکی از نقاط قوت این سایت اعتماد سازی برای مشتریان بود چونکه مصرف کننده می توانست کیفیت دوخت، نوع پارچه، رنگ و.... را به وضوح در سایت مشاهده کند.
هانیه سامعی مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات هم در این مراسم اختتامیه اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در حوزه بانوان رخ داد برگزاری مجازی نمایشگاه عفاف و حجاب بود. ایده های اولیه این نمایشگاه بر می گردد به ماه ها پیش از شیوع کرونا که با گفتگوهایی که ما در شتابدهنده رایمون انجام دادیم شکل گرفت.
وی ادامه داد: ما خواه نا خواه باید با فن آوری های نوین روبرو شویم. به شکلی شیوع کرونا ما را وادار به تن دادن به این فن آوریهای نوین کرد و مقاومت مردم در مواجه با نوآوری را شکست داد. ما ماه ها پیش از این که کرونا ما را ناگریز به ورود به این بحث کند زیرساخت های لازم برای ورود به عرصه مجازی را بوجود آورده بودیم اما مقاومت وجود داشت. ویروس کرونا به نحوی ما را به این سمت هدایت کرد که بخواهیم یک سری تغییرات را در خودمان ایجاد نماییم.
وی با تشکر از معاونت علمی ریاست جمهوی آقای نیری خاطرنشان کرد: شکل گیری این نمایشگاه با حمایتهای خوب معاونت صورت گرفت. این نمایشگاه کسب و کارها را به عرصه مجازی وارد کرد و نشان داد فضای مجازی در کنار صدمه هایی که دارد بیشتر از آنچه که ما فکر می نماییم فرصت بهره برداری و استفاده بهینه است.
مشاور امور بانوان وزارت ارتباطات تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این نمایشگاه استفاده از تصاویر واضح با کیفیت بود که در جذب مشتری به مسئولین سایت و تولیدکنندگان کمک کرد، در فازهای بعد در این سایت مشتری قادر به دیدن نوع، رنگ، سایز، جنس و دوخت پارچه بود.
هانیه سامعی اظهار داشت: اگر ما می خواهیم فرهنگمان را در جامعه نهادینه و به نسل بعدی منتقل نماییم باید برای آن هزینه نماییم. متاسفانه یکی از ضعف های اساسی ما در حوزه فرهنگی بحث بودجه است که اغلب دستگاه های دولتی انتظار دارند ایده های بکر بدون داشتن بودجه کافی به تحقق بپیوندند.
مدیر اجرائی شتاب دهنده رایمون هم در مراسم اختتامیه اظهار داشت: ایده اولیه شکل گیری استارت آپ فروش آنلاین محصولات عفاف و حجاب، از بهمن ماه و از زمان شیوع بیماری کرونا شکل گرفت. با قطعی شدن عدم برگزاری نمایشگاه قرآن جدی تر شد و جلسات زیادی با دوستان انجمن برای برگزاری نمایشگاه برگزار گردید. در نهایت به این نتیجه رسیدیم بستری مجازی در چارچوب طرح استارت آپی ایجاد شود که قابلیت بازدید، بینندگان به صورت غرفه را داشته باشد.
علیرضا حقیقی اضافه کرد: حدودا از ۲۰ بهمن این ایده برگزاری نمایشگاه عنوان شد و در اتاق فکر مورد بررسی، مدلهای مختلف در سطح دنیا مورد بررسی قرار گرفت و در روز ولادت امام حسن مجتبی (ص) از سامانه رونمایی گردید. دوستان زیادی برای به ثمر رسیدن این طرح تلاش کردند همچون معاونت علمی، بچه های انجمن، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام و دبیرخانه صنایع خلاق که همکاری تنگاتنگی با ما داشتند.
وی خاطرنشان کرد: تابحال بیشتر از یک میلیون ۵۰۰ هزار بازدید از سایت انجام شد که با عنایت به بازه زمانی عددی اعجاب انگیز است و ما توقع این تعداد بازدید را نداشتیم. به مرور زمان وبا افزایش تعداد محصولات بارگزاری رایمون نه تنها در بحث فنی بلکه در عرصه تولید محتوی هم از این تولید کنندگان حمایت کرد تا بتوانند فروش بهتری داشته باشند.
مدیر اجرائی مرکز نوآری و شتابدهی رایمون یکی از نقاط ضعف در صنف حجاب را برندسازی دانست و اضافه کرد: در این عرصه هم رایمون با عنایت به زیر ساخت های مدیایی که داشت تلاش به دعوت از دوستان و عرضه راهنمایی در عرصه تولید محتوی به دوستان داشت در حوزه عکاسی، استدیو، فتوشاپ و در اختیار قرار دادن زیرساخت های فنی به تولید کنندگان محصولات حجاب کمک کرد.
علیرضا حقیقی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب رمضان از ۵۱ شهرستان خریدار داشتیم. اتفاقی که ما را خیلی خوشحال کرد این بود که از شهرستان های دور افتاده که عملا شرایط خرید از نمایشگاه حضوری را نداشتند، در نمایشگاه مجازی خرید داشتند. کامنت های زیادی از شهرسان های متفاوت بود که تقاضای ادامه دار بودن نمایشگاه را داشتند.
این فعال حوزه استارت آپ اضافه کرد: کرونا با وجود دردسرهایی که برای جامعه داشت، اما بابی برای پشتیبانی از کسب و کارهای نوین و اینترنتی شد. لاین بزینسی جدیدی را برای تولیدگنندگان شروع کرد. ما هم باید تلاش نماییم که از استارت آپ هایی که در حوزه نهادینه کردن فرهنگ حجاب فعال می باشند حمایت نماییم. ما با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد اجرائی فرمان امام از ایده های نوین حمایت و برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب تمام تلاش خویش را می نماییم و انشا الله بتوانیم از این ایده ها حمایت و این ایده ها را به ثمر برسانیم.
وی با تشکر از مجموعه رایمون و انجمن که در بخش پشتیبانی و تولید محتوی به صورت شبانه روزی فعالیت کردند، اظهار داشت: راه اندازی اولین سایت فروش محصولات عفاف و حجاب کار بزرگ و نوینی بود که در مدت زمان کوتاه اجرائی شد.
حقیقی اضافه کرد: ما در بحث حجاب نیازمند حمایت سازمانی هستیم، وقتی محصولات قیمت مناسب تری دارند طیف وسیعتری از مردم را دربر می گیرند و توقع این را داریم استارت آپ های این سبک از معافیت های مالیاتی و حاکمیتی استفاد کنند که محصول را با قیمت تمام شده پایین تری به دست مردم برسانند.

نمایشگاه آغازی برای ورود تولیدکنندگان حجاب به فضای مجازی بود
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اظهار داشت: نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب همه ساله در جنب نمایشگاه قرآن برگزارمی شد و مردم از ماه ها قبل منتظر این رویداد بزرگ بودند. این نمایشگاه برای تولید کنندگان هم عرصه خوب ارتباط مستقیم با مشتریان، گرفتن آرا و نظرات و در نهایت فروش محصولات بود.
اصفهانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب اضافه کرد: سال جاری این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و از آنجائیکه مهمترین دغدغه هیئت مدیره پشتیبانی از تولیدکنندگان محصولات حجاب است ایده ای در اتاق فکر هیئت مدیره انجمن در خصوص برگزاری مجازی این رویداد شکل گرفت که تجربه ای جدید در این عرصه برای انجمن بود.
این فعال حوزه تولد محصولات حجاب خاطرنشان کرد: به کمک مرکز شتابدهی و نو آوری رایمون همکاران ما در عرصه تولید پوشاک عفیفانه با حوزه جدیدی آشنا شدند و توانستند بازارهای فیزیکی را به بازارهای مجازی تبدیل کنند و نتیجه ای که داد بازخورد خوبی داشت.
وی با اشاره به از خسارات شیوع کرونا برای تولیدکنندگان محصولات حجاب اضافه کرد: صنف پوشاک اسلامی هم مانند بقیه صنوف شب عید یکی از بهترین زمان برای فروش محصولات است. که به جهت شیوع کرونا نمایشگاه های بهاره برگزار نشد، بخش دوم نمایشگاه عفاف و حجاب رمضان بود که سال جاری آنرا هم نداشتیم به جهت پشتیبانی از تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب تصمیم به برگزاری مجازی این نمایشگاه با حضور ۸۰ تولید کننده فعال حوزه حجاب کرد.
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اضافه کرد: محصولات در ۵ شاخه اصلی چادر مشکی، عبایا، ملزومات حجاب، روسری و شال سر وحجاب کودک و نوجوان در سایت بارگزاری شد. تولید کنندگان در این عرصه بسیار فعال بودند و محصولات متنوعی را ارائه کردند. تولیدکنندگان تجربیات چند سال نمایشگاه حضوری را در نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشتند.
اصفهانی خاطرنشان کرد: به رغم هجمههای فرهنگی که شاهد می باشیم، مقوله حجاب کماکان جز علاقه مندی های جامعه است و مخاطب خویش را دارد. گستره نمایشگاه مجازی به وسعت ایران اسلامی بود و شهرها و روستاهای بزرگ را در برگرفته بود. این مساله ما را در ادامه این رویداد فرهنگی ثابت قدم کرد. قیمت ها در این نمایشگاه به علت حذف واسطه ها منصفانه بود و محصولات تلاش شده بود با نگاه ملی ارائه شود. این نمایشگاه تجربه نوینی در این عرصه بود که توانستیم با موفقیت از آن خارج شویم.
در انتها وبینار اختتامیه از برگزیدگان این نمایشگاه شایستگان در حوزه روسری و حجاب سر، سارایاس در حوزه حجاب کودک و نوجوان، نرسا چادر مشکی، مهر بانو در حوزه ملزومات حجاب، دسار مانتو و عبا تقدیر گردید.




منبع:

1399/04/22
14:52:28
5.0 / 5
411
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان