مشكلات تحصیلی كودكان كار و اتباع در شرایط كرونا

مشكلات تحصیلی كودكان كار و اتباع در شرایط كرونا عضو انجمن پشتیبانی از حقوق كودكان ضمن تشریح مسائل و مشكلات تحصیلی كودكان كار و كودكان اتباع، از نظر آموزشی و در شرایط بیماری كرونا، وضعیت دشواری برای این كودكان پیش بینی می كند.


پروین یاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بازگشایی مدارس در شرایط شیوع بیماری کرونا، وضعیت دشواری برای کودکان کار و کودکان اتباع خارجی پیش بینی می کند و می گوید: کودکان کار و خیابان به صرف داشتن وقت بیشتر و عدم نیاز به حضور در مدارس، یا از جانب خانواده ها در مدرسه ثبت نام نمی شوند و یا در صورت ثبت نام در مدرسه با افت تحصیلی مواجه خواهند شد، برای اینکه بیشتر زمان خودرا در محیط کار می گذرانند.
یاری ادامه می دهد: جدا شدن کودکان از فضای فیزیکی مدارس می تواند بهانه ای برای خیلی از خانواده های کودکان کار باشد تا آنها فرزندان خودرا ساعات بیشتری به محیط های کار و خیابان روانه کنند و همین مورد سبب می شود این کودکان زمان کمتری برای فراگیری درس های خود داشته باشند و بالطبع در پایه های درسی خود نیز ضعیف می شوند.
عضو انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان با اعلان اینکه هیچ نظارت و پیگیری مستمری بر وضعیت بیشتر کودکان کار وجود ندارد، می افزاید: کمبود امکانات از قبیل اینترنت مناسب، گوشیهای هوشمند و... هم به جدا شدن آنها از روند آموزش دامن می زند. از طرف دیگر اگر با فرض اینکه کودکان کار و خیابان از امکاناتی برای آموزش مجازی بهره مند هستند، اما نظارتی وجود ندارد که مشخص شود چند درصد این کودکان از فضای مجازی و... برای آموزش استفاده می نمایند.
وی یکی دیگر از دلیلهای بازماندگی کودکان کار از تحصیل را نگرانی خانواده ها بابت تامین هزینه های آموزشی عنوان نمود و اظهار داشت: باتوجه به شیوع بیماری و رونق کم کسب و کارها بیشتر این خانواده ها که از قشر کارگر هستند و نیز اغلب بیش از یک یا دو دانش آموز دارند، توان پرداخت هزینه های ثبت نام کودکان خود در مدارس را نخواهند داشت و همین موجب می شود که از ثبت نام کودکان خود در مدارس اجتناب کنند.
عضو انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان با اعلان اینکه بیشتر کودکان اتباع، کودک کار هستند، در ادامه درباره وضعیت تحصیلی کودکان اتباع در شرایط کرونا، توضیح می دهد: کودکان اتباع با مشکلات عدیده ای برای ثبت نام در مدارس روبرو هستند. گرچه با صدور فرمان رهبری ثبت نام این دسته از کودکان در مدارس سهولت بیشتری یافته است، اما مشکلات همچنان پا برجاست، برای اینکه خانواده ها باید پس از سرشماری، برای دریافت یا تمدید برگه های حمایت تحصیلی اقدام نمایند تا بتوانند کودک خودرا در مدارس دولتی ثبت نام کنند.

وی ادعا نمود که دفاتر کفالت دیر مبادرت به فعالیت نموده اند و خانواده ها زمانی که برای ثبت نام کودک به مدارس مراجعه می کنند، ظرفیت مدارس تکمیل شده است و به دنبال آن سبب بازماندگی کودک از تحصیل می شود.
یاری افزود: همین طور خانواده هایی هم هستند که سرشماری نشده اند و قادر به دریافت برگه حمایت تحصیلی برای کودکان خود نیستند که این خود موجب جا ماندگی این کودکان از چرخه آموزش خواهد شد؛ حتی با فرض آن که همه این کودکان هم موفق به ثبت نام در مدارس شوند، اما سیستم آموزشی مجازی به نحوی نیست که بتواند از افت تحصیلی کودکان جلوگیری کند، برای اینکه خیلی از این خانواده ها از امکانات مورد نیاز برای آموزش مجازی برخوردار نیستند و هیچ حمایتی هم دراین زمینه از آنان صورت نمی گیرد.
وی می افزاید: خانواده های بیشتر کودکان اتباع از سواد کافی برای همراهی با کودکان خود برخوردار نیستند و تنها چاره و امیدشان که فضای مدرسه بوده است را نیز دیگر در اختیار ندارند. اگر کودکی از شانس داشتن خواهر یا برادری باسواد که بتواند او را در درس ها و تکالیف اش همراهی کند، برخوردار باشد شاید بتواند از این آموزش های مجازی بهره گیرد، در غیر اینصورت خود به خود از آموزش بی بهره می ماند.



1399/06/16
10:53:36
5.0 / 5
213
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان