چگونه در روزهای كرونا اعتماد به نفس كودكان را افزایش دهیم؟

چگونه در روزهای كرونا اعتماد به نفس كودكان را افزایش دهیم؟ به گزارش جوان بین یك روانشناس با تاكید بر اینكه در روزهای فراگیری ویروس كرونا به جهت تقویت آموزش های مجازی كودكان، دور بودن از محیط هم سالان و كاهش ارتباطات اجتماعی آنها، امكان كاهش مهارت های ارتباطی و كاهش اعتماد به نفس در كودكان وجود دارد، به تبیین راهكارهایی برای افزایش اعتماد به نفس آنها پرداخت.


گوهریسنا انزانی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه با عنایت به شرایط کرونا و بروز نابه هنجاری ها، پرداختن به مسائلی نظیر اجتماعی شدن و افزایش اعتماد به نفس کودکان اهمیت پیدا می کند، اظهار داشت: هدف نهایی رشد اجتماعی کودکان، دست یابی به سعادت فردی و اجتماعی است ازاین رو والدین باید به کودکان مدیریت افکار، رفتار، هیجان و احساس را بیاموزند تا بتوانند شرایط ایمنی را در جامعه داشته باشند.

این روانشناس اظهار نمود: تجارب محیطی اولیه خانواده و بودن فرزند در کنار والدین از زمان شیرخوارگی در شکل گیری و افزایش اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر است همینطور فرایند اجتماعی شدن از راه مشاهده، الگو برداری، تقید، پاداش و تنبیه شکل می گیرد ازاین رو نیاز است والدین مهارت هایی را در این حوزه بیاموزند.

به نقل از وی، اعتماد به نفس یعنی فرد بتواند خصوصیت های مثبت و منفی خویش را بشناسد، از مهارت و توانمندی های خود در کنار محدودیت ها و ناتوانی هایش اطلاع داشته باشد و به کمک خصوصیت های مثبت، خصوصیت های منفی خویش را کم کند.

انزانی افزود: اعتماد به نفس کمک می نماید تا کودک بتواند فعالیت و کارهای بیشتری انجام دهد و نسبت به توانمندی هایش واقع بین باشد و با بررسی دقیق محدودیت ها و استفاده از توانمندی ها در جهت کاهش محدودیت های خود قدم بردارد.

این روانشناس با اشاره به تعدد بیشتر خواهر و برادرها در گذشته و ارتباطات بیشتر کودک با خواهران و برادران خود اظهار نمود: در گذشته ارتباطات هسته ای بین خانواده ها بیشتر بود ازاین رو شکوفایی توانمندی ها افزایش می یافت و مسئولیت پذیری کودکان هم بیشتر می شد اما امروزه اسباب بازی ها جای ارتباطات را گرفته است همینطور شبکه های اجتماعی جای ارتباطات خانوادگی را گرفته است و ازاین رو خلاقیت خانواده ها و کودکان کاهش پیدا کرده است.
این روانشناس اعتقاد دارد که امروزه ترس، استرس و وسواس والدین به شدت افزایش یافته و کودکان نمی توانند در فضای ایمن تجارب طبیعی داشته باشند و روزهای پر استرس و پر تنشی را سپری می کنند، از جهت دیگر هم ضرورت استفاده از شبکه های اجتماعی در شرایط کرونا مانع ارتباط مناسب کودکان با خانواده ها، دوستان و فضای مدرسه شده است.

انزانی اظهار داشت: والدین باید بداننداعتماد به نفس کودکان رابطه تنگاتنگی با روابط والدین، مهارت های اجتماعی آنها و مهارت های فرزند پروری آنها دارد ازاین رو والدین باید تشویق و تنبیه مناسب با سن و استعداد فرزند را بیاموزند، احترام متقابلی در خانواده میان خود و کودک ایجاد کنند و جو گرم و مملو از محبت و عشق میان خود و فرزند ایجاد کنند.
این روانشناس اضافه کرد: والدین باید اجازه تجارب جدید را به کودک خود بدهند و به نیازهای جسمانی کودک بیشتر رسیدگی کنند، از طرفی اجازه دهند کودکان خودشان کارهای ساده را انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه والدین باید از تحقیر، انتقاد و سرزنش فرزندان خود جلوگیری نمایند اظهار نمود: والدین باید اجازه معاشرت کودکان با دوستانشانشان را به آنها بدهند و تا جایی که امکان دارد از مقایسه آنها با هم سالان بپرهیزند.
به قول انزانی، والدین می توانند از کتب مناسب و اسباب بازی های مناسب برای کودکان استفاده کنند و خودشان بعنوان والدین الگوی مناسبی در روابط اجتماعی، نحوه بیان و صحبت کردن باشند و برنامه ریزی را یاد بگیرند تا کودکان در یک خانواده با برنامه رشد کنند و نه خانواده ی بی برنامه ای که توقع زیادی از فرزند خود دارد.

وی ادامه داد: والدین می توانند برای کودکان خود قصه گویی کنند و یا از کودکان بخواهند برای عروسک ها، اسباب بازی هایشان قصه بگویند و یا درس هایشان را برای عروسک ها توضیح دهند تا اینگونه تکلم و فن بیانشان افزایش یابد و ترس هایشان از بین برود.
به قول این روانشناس والدین باید ارتباط موثر را بلد باشند و با مذاکره سالم اشتباهات کودکان را بررسی نمایند، همینطور باید بیاموزند چگونه بعنوان والد از رفتار جرات مند استفاده کنند.
انزانی اعتقاد دارد که والین باید با کودک خود ارتباط موثر و صمیمانه ای برقرار کنند، اجازه دهند کودک از تفکرات و احساس خود با آنها سخن بگوید و ایده ها خواسته هایش را بیان کند چونکه اینگونه می توان استانداردهای رفتاری واقع بینانه ای برای کودکان در نظر گرفت.

وی در پایان با تاکید بر کاهش ارتباطات اجتماعی کودکان هم اکنون با عنایت به شرایط کرونا و حضور کمتر دانش آموزان در جمع خاطرنشان کرد: والدین باید کودکان خویش را تشویق به صحبت کردن کنند و از مهارت هایی مانند اجرای پانتومیم، قصه گویی، صحبت کردن در مقابل والیدن و نفس عمیق میان صحبت هایشان برای تقویت فن بیان آنها استفاده کنند.




1399/07/15
13:41:58
5.0 / 5
671
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان