معاون فرهنگی وزیر علوم:

باید زندگی دانشجویی را ارتقاء ببخشیم

باید زندگی دانشجویی را ارتقاء ببخشیم معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، اظهار داشت: باید زندگی دانشجویی را ارتقاء ببخشیم و دانشجویان توانمندی هایی را به غیر از توانمندی حرفه ای و علمی خود داشته باشد. باید زندگی آموزشی دانشجو را به زندگی عام وصل نماییم.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، غلامرضا غفاری در وبینار "دختران توانمند، شهر متعالی" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار نمود: حتی در دوران کودکی و سالمندی زمانی نشاط به همراه خواهد داشت که افراد زندگی وابسته ای نداشته باشند و با خوداتکایی عاجز و وابسته نباشند. ازاین رو سیاست کمک در درجه اول سیاست خوبی به نظر می آید اما در عین حال سیاست فریبنده ای است.
وی افزود: باید پذیرفت فرایند توانمندی باید بگونه ای باشد که کسب شود. توانمندی به مثابه چندین دارایی است. این مورد کمک می نماید قابلیت های افراد کسب و از آنها استفاده گردد. داشته ها و دارایی ها را باید خود به دست آورد و بحث توانمندسازی ناظر به همین مساله است که در صدد کسب آنچه محدود است برآییم.
غفاری با اشاره به اینکه زندگی خوب زمانی حاصل می شود که فرد خود اتکا و نه وابسته باشد، این را هم اظهار داشت که در برنامه های توان افزایی هویتی دختران باید مواردی را در نظر گرفت که بر اساس آنها دختران بتوانند برای خود جایگاهی تعریف کنند.
وی با اشاره به اینکه نمی توان از بیرون تصمیم به توانمندی دختران گرفت، اظهار داشت: برخی تعیین کننده ها در این حوزه به فرصت ها در سطوح مختلف باز می گردد. نخستین فرصت آموزش و فرصت تحصیلی کامل برای دختران است. خوشبختانه هم اکنون این فرصت برای دختران در دانشگاه ها فراهم است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: کیفیت زندگی دلالت بر چند و چون زیست اجتماعی هر فرد در دالان زندگی روزمره و فعالیت اجتماعی فرد در ساحت ذهنی و عینی دارد. کیفیت زندگی در معنای جامعه شناختی به وضعیت کنشگران جامعه و نظام شخصیت باز می گردد. صحبت از کیفیت زندگی هم به لحاظ انچه در اعیان اجتماعی با آن مواجه ایم و هم آنچه در ذهن فرد می گذرد مهم می باشد.
غفاری معتقد است: نخستین قدم برای توانمندسازی دختران این است که تنظیمات مناسبی برای داشته های ذهنی داشته باشیم و هیچ کدام از این داشته ها از پیش تعیین شده نبوده و نمی توانند باشند بلکه باید آنها را به دست آورد. هر فرد کیفیت زندگی خویش را باید بسازد و در صورتی موفق به انجام این کار می شود که تبدیل به یک کنشگر شود.
به نقل از ایشان، بسترهای فراهم شده برای بالفعل کردن قابلیت به دست آورده کنشگری عاملان بسیار مهم می باشد. افراد به دنبال اثبات حضور خود می روند چونکه قابلیت ها و توانمندی هایی را به دست اورده اند و در این بین کارگزاران بخش ساختاری و نهادی باید میدان لازم برای کنشگران را فراهم آورد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در انتها ضمن اشاره به نظام هنجاری جامعه بعنوان عامل تنظیم کننده کنش افراد، اظهار داشت: کم و کیف هنجارها در این راستا بسیار مهم می باشد. باید توجه کرد نظام هنجاری چه فرصت هایی را فراهم نموده است و اجازه بازدهی بیشتری به ما می دهد یا خیر. میدان دانشگاه باید فراتر از برنامه درسی حرکت نماید چونکه دانشجو به برنامه های فراتر از درسی نیاز دارد.



1400/03/30
14:21:01
5.0 / 5
1211
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان