حسین شهرستانی در گفت و گو با جوان بین؛
جوانان نقطه نزاع حاج قاسم نبودند
جوان بین: به گزارش جوان بین، یک جامعه شناس با اعلان اینکه حاج قاسم سلیمانی در صحنه ای جهانی حضور داشت و بدین جهت چندگانگی ها، دوقطبی ها و شکاف های داخلی برایش بلاموضوع بود چونکه به شکاف ها و تقابل های بزرگتری فکر می کرد، اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی «دیگری» خودرا استکبار جهانی، آمریکا و اسرائیل تلقی می کرد و شان او این نبود که با چهار خانم با پوشش متفاوت در خیابان درگیر باشد و نقطه نزاع، تقابل سازی و دشمنی خودرا جوانان این سرزمین که سلایق متفاوتی دارند، قرار دهد.
سید حسین شهرستانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که رویکرد و شخصیت حاج قاسم سبب محبوبیت وی و توفیقش در جلب نظر مردم شده بود، درباره ی چگونگی کاهش گسست های اجتماعی پیش آمده در حوادث و اتفاقات اخیر باتوجه به رویکرد حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: آن چتر گسترده ای که شخصیت ایشان را چه در میدان سیاست و چه در متن مردم با رویکردها و سلایق مختلف محبوب می کرد این بود که مردم واقعا احساس می کردند که ایشان دایره ارتباطات خودرا گسترده تر از خیلی از تنگ نظری های موجود می گیرد.
این پژوهشگر افزود: در شرایطی که می بینیم برخی تریبون دارها، ائمه جمعه و بزرگان برای طیف های مختلف خط و نشان می کشند و یا به دو قطبی سازی ها دامن می زنند ایشان همیشه در دوره های مختلف اهتمام داشتند به نقاط وفاق فکر کنند چونکه حاج قاسم کسی بود که در مقیاس جهانی می جنگید، در مقیاس جهانی حضور داشت و صحنه ایشان جهانی بود بدین سبب این چندگانگی ها و دوقطبی ها و شکاف های داخلی برایش بلا موضوع بود و اهمیتی نداشت چونکه به شکاف ها و تقابل های بزرگتر فکر می کرد و نگاهش وسیع تر بود.
وی با اشاره به خاطراتی که از شهید سلیمانی نقل می شود و گواه این خاطرات بر تعامل مثبت ایشان با چهره ای سیاسی مختلف که گاهی حتی به اصطلاح رویکرد حزب اللهی یا اصولگرا نیز نداشتند، اضافه کرد: این امر نشان دهنده آنست که ایشان انقلابی گری و گفتمان مقاومت و فرهنگ انقلابی را با دید وسیع نگاه می کرد و وسعت مشرب داشت. تفاوت های فرهنگی برایش بیش از این که یک تهدید باشند، فرصت بود. حتی تعامل ایشان با اقوام و مذاهب مختلف ایران را نیز گواه دیگر این امر است. ایشان در سراسر منطقه تعامل داشتند و می توانستند مدیریت تکثر کند، تکثرها را به رسمیت بشناسند، تکثرها را ببینند و با آنها گفت و گو و تعامل داشته باشند. این همان چیزی است که بدنه حکمرانی کشور امروز از آن رنج می برد و نمی تواند با دیگری های مختلفی که با آنها نقاط اشتراک هم دارد، تعامل و گفت و گو کند چونکه رویکرد فعلی اهل گفت و گو و صبر نیست.
این مدرس دانشگاه با اعلان اینکه رویکرد فعلی تصور می کند اگر ما وارد تعامل با این دیدگاه های فرهنگی متفاوت شویم از آرمان های انقلاب عقب نشینی کرده ایم، توضیح داد: این امر در حالی است که عقب نشینی در کار شهید سلیمانی نبود. وی در خط مقدم مقاومت ایستاده بود و رویکردش اصلاح طلبانه به مفهوم کلیشه ای کلمه نبود که بخواهد از تعاملات سوءاستفاده کند و یک موقعیت سیاسی پیدا کند. کاملا پای اهداف و ارکان انقلاب و پای سخت ترین و پر هزینه ترین پروژه های انقلاب یعنی حضور نظامی ایران در منطقه ایستاده بود و در راس چنینی پروژه ای بود ولی در عین حال می دانست ایستادن در این نقطه مستلزم ایجاد بالاترین درجه توافق ملی و اجماع ملی در ایران است.
شهرستانی معتقد می باشد که مقاومت در مقابل آمریکا و ایستادگی در منطقه، بالاترین وفاق و اجماع ملی را می طلبد و ما نمی توانیم در حین جنگ با قدرت های استکباری جهان و منطقه دایره داخلی را تنگ نماییم و بخش قابل توجه جامعه را روبروی خود قرار دهیم.
همین طور این جامعه شناس سیاست هایی از قبیل «گشت ارشاد» را سیاست هایی «احمقانه» توصیف کرد که در پی تهاجم به جامعه بوسیله در پیش گرفتن چنین سیاست هایی، قسمتی از جامعه مقابل رویکرد فعلی قرار خواهند گرفت.
وی اشاره کرد: نمی توان همزمان با آنکه در سطح جهانی مقاومت می نماییم جامعه را در مقابل خود قرار دهیم؛ این دو با هم سازگار نیستند. کسی که بخواهد مقاومت کند باید یک ملت متحد، هم آوا و منسجم پشت خود داشته باشد. از طرف دیگر نمی توان توقع داشت ملت، منسجم و با ما هم آوا باشند. اتحاد ملت فقط وظیفه ای از طرف ملت نیست بلکه دولت و حاکمیت نیز باید هزینه این انسجام را بپردازند و برای این انسجام کاری کنند. نمی توان فقط به ملت فرمان داد و امر کرد که پشت ما باشید و ایستادگی و مقاومت کنید. به دستور نیست بلکه به تعامل، همدلی، مشارکت، گفتگو و هم سخنی و یک نگاه پدرانه است.
این پژوهشگر نگاه حاج قاسم به ملت ایران را نگاهی «پدرانه» توصیف و عنوان کرد: حاج قاسم کسی بود که به جامعه ایرانی و حتی به سیاسیون و بلکه حتی به کل منطقه نگاه برادرانه و پدرانه داشت. «دیگری» خودرا استکبار جهانی، آمریکا و اسرائیل تلقی می کرد و شان او این نبود که با چهار خانم با پوشش متفاوت در خیابان درگیر باشد و نقطه نزاع، تقابل سازی و دشمنی خودرا جوانان این سرزمین که سلایق متفاوتی دارند، قرار دهد. این را مردم نیز احساس می کردند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به کلیپ پخش شده از سخنان شهید سلیمانی با این مضمون که «همان دختر کم حجاب، دختر من است»، تصریح کرد: مردم همان کلیپ حاج قاسم که در آن می گفت «همان دختر کم حجاب، دختر من است» را می دیدند و این را حس می کردند که نقطه تقابل حاج قاسم جوانان این سرزمین نیست. با اینحال از زمان شهادت حاج قاسم تا کنون آن کلیپ دیگر از رسانه های رسمی و تلویزیون پخش نشد و آنرا بایکوت کردند. گویی اگر آن کلیپ پخش شود شهید سلیمانی به صورتی مصادره می شود و یا با سیاست های دیگری تقابل دارد. گویا ما شهید سلیمانی را به عنوان معیار در بعضی سیاست ها مطرح می نماییم اما در عین حال برخی چیزهایش (گفته های شهید) را نمی پسندیم و آنها را پخش نمی نماییم. این کلیپ را مردم دیدند و با آن ارتباط گرفتند. آن گفتار شهید سلیمانی را مردم در کنار مقاومت این شهید در منطقه قرار دادند و به یک سَنتزی از شخصیت شهید سلیمانی رسیدند.
بگفته شهرستانی، حاج قاسم سلیمانی در زمان حیاتش محبوب ترین شخصیت سیاسی ایران بود و این محبوبیت بعد از شهادتش چند برابر شد.
وی درباره ی علت محبوبیت شهید سلیمانی نیز توضیح داد: دلیلش این بود که مردم رویکردها، رویه ها و روحیه ها را می فهمند. رویکرد شهید سلیمانی نشان میدهد که اگر با زبان درست با همین مردم که سلایق فرهنگیشان با هم واگرایی دارد گفتگو نماییم، اینها دلباخته انقلاب و ارزشهای انقلاب می شوند. باید زبانش را پیدا کرد و با مردم حرف زد و تعامل داشت و سلایق و دیدگاه های مختلف فرهنگی را به رسمیت شناخت.
این جامعه شناس با اعلان اینکه هم اکنون ما رویکرد های فرهنگی مختلف را به حساب نمی آوریم و طبیعتا این افراد خودرا سهیم سرنوشت انقلاب نمی دانند و در نهایت عملا احساس می کنند جایی در این ساختار و گفتار ندارند، بیان کرد: به رسمیت شناختن دیدگاه ها و تفکرات مختلف به این معنا نیست که مقرر است نظر آنها را بپذیریم اما باید بودن آنها را به رسمیت بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم. این امر خود می تواند اثر مثبتی داشته باشد. خیال نکنیم این مردم قسم خورده اند که با دشمنان نظام هم آوا شوند.
این پژوهشگر اشاره کرد: چنانچه می بینیم پیش از این قضایای گشت ارشاد، خانم "علی نژاد" منفور بود و هر تلاشی هم که می کرد منفور بود. ما خودمان داریم آب در آسیاب دشمن می ریزیم. کسانی که نمی خواهند با اپوزیسیونی که صدای نخراشیده و ناهنجاری دارد و حقیقتا دعوت جذابی برای مردم ایران ندارد، هم آوا شوند، ناچار می نماییم که متصل به هر شکلی از جریان های برانداز شوند. وقتی این بخش از جامعه هیچ نقطه توافق، اتصال و گفتگویی با نظام نداشته باشد عملا متصل به هر شکلی از جریان های برانداز می شنود و نقطعه تعامل خودرا با ما از دست می دهند.
این مدرس دانشگاه با اعلان اینکه شهید سلیمانی همان ریسمانی بود که بدون آنکه ذره ای از ارزشهای انقلاب کوتاه آمده باشد بخش زیادی از جامعه را همراه می کرد، اظهار داشت: او کاملا در متن هسته مرکزی گفتمان انقلاب قرار داشت ولی در عین حال توانسته بود دل های جامعه و حتی بخشهای واگرا را بدون آنکه کوچکترین تساهلی در ارزشهای اصلی انقلاب داشته باشد، همراه این انقلاب کند. بدین سبب آن قسمتی از مردم که واگرایی دارند کاملا قابل تعامل هستند منتها زبان گفتگو با آنها باید پیدا شود. گرچه بعد از این قضایا و اتفاقات اخیر این امر دشوارتر شده است و پالس هایی که بعد از این ماجرا داده شده است و صحنه ها و ماجراهایی که میان دو طرف رد و بدل شده است مقداری بازگشت به پیش از این ماجراها را مشکل تر کرده است اما راه همین است. ما یک دفعه این را آزمون کرده و موفق شدیم و در رویکرد شهید سلیمانی دیدیم که می توان قشر وسیعی از مردم را مشتاق ارزشهای انقلاب کرد. این الگوی موفق شهید سلیمانی است.
به زعم این جامعه شناس اگر دیگران نمی توانند نظیر شهید سلیمانی دلهای مردم را با خود همراه کنند، باید ببینند فاصله شان با شهید سلیمانی چقدر است.
وی با اعلان اینکه شهید سلیمانی فقط فردی نبود که داعش را تهدید می کرد، کارهای نظامی می کرد و به دشمن حمله می کرد، اشاره کرد: شهید سلیمانی اصلا شخصیت میلیتاریستی و نظامی نداشت. حتی لباس نظامی هم به آن شکل تنش نمی کرد. در عین حالی که در خط مقدم می جنگید اما کاراکتر او کاراکتر میلیتاریستی و گفتارش گفتار نظامی نبود. لحن بیان این شهید، روحیه او، نگاه مهربانانه و برادرانه و پدرانه او حس می شد و این امر حتی نیاز به پروپاگاندا هم نداشت. برخی سرداران با رجز خوانی ها و حرف های درشت می خواهند نوعی مهندسی معکوس کنند و جای شهید سلیمانی را در دلهای مردم بگیرند و در طول این مدت نیز خیلی سعی شده است. فیلم های تبلیغاتی و پروپاگانداهایی در طول این مدت تولید شد تا برخی شخصیت ها را با شهید سلیمانی مشابه سازی کنند درحالی که اصلا راهش این نیست. مردم ایران گول این حرف ها را نمی خورند.
شهرستانی در انتهای سخنان خود نگاه پدرانه و دلسوزانه شهید سلیمانی نسبت به جامعه را همچون ارکان مهم شخصیت وی عنوان و سفارش کرد: رویکرد پدرانه، مهربانانه و کریمانه شهید سلیمانی را باید در پی بگیریم. این که شما در جایی بخششی کنی به مفهوم عقب نشینی نیست بلکه بزرگواری است. این نگاه می گوید نباید در تعامل با جامعه خودرا در عرض رویکرد مقابل قرار داد و با او دعوا کرد بلکه باید بالا ایستاد و پدرانه با او برخورد کرد. از طرف دیگر باید تفاوت ها را به رسمیت بشناسیم و نظام اولویت ها را فهم نماییم. این را باید فهم نماییم که کدام تقابل، تقابل اصلی است. فهمیدن اصل و فرع بسیار اهمیت دارد. تقابل اصلی ما با استکبار است بدین سبب اگر در مقطعی لازم شد در بعضی سیاست های فرهنگی اغماضی برای جامعه خود به خرج دهیم تا بتوانیم در آن تقابل اصلی توفیق به دست آوریم؛ هیچ خلاف شرعی رخ نداده و چیزی از ارزشهایمان کم نشده است. این نوعی روحیه است که خودرا در عموم سیاست ها شامل خطابه ها، سخنرانی ها و حرف زدن ها جاری می کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب