تبلیغ محصول سازمان سینمایی سوره در شبکه GEM

تبلیغ محصول سازمان سینمایی سوره در شبکه GEM جوان بین: چرا یک نهاد قدرتمند دولتی که از امکان تبلیغی بسیار مناسبی در رسانه ملی برخوردار است، با هزینه های دلاری گرانقیمت حاضر می شود با شبکه GEM همکاری کند و تبلیغات محصولش از این شبکه پخش شود؟!



سرویس فرهنگ و هنر مشرق

- تبادل همکاری با شبکه های ماهواره ای برای پخش تیزر و تبلیغات رسمی آثار سینمایی از سال ۱۳۹۴ با فیلم «استراحت مطلق» شروع شد. این تبادل و همکاری تا نوروز ۱۳۹۵ ادامه یافت تا این که با متوقف شدن اکران چند فیلم از طرف سازمان سینمایی و قوه قضائیه این رویه متوقف گردید.
خرداد سال ۱۳۹۵، بعد از گفتگو و توافق های انجام شده با قوه قضائیه و با عنایت به تذکرات گوناگون و اعلام مسؤلان عالی رتبه قضایی، همکاری با شبکه های معاند، معاونت در جرم تلقی شد و مدیریت سازمان سینمایی وقت اشاره کرد با متخلفان به شدت برخورد و ادامه نمایش فیلم در سینماها و شبکه نمایش خانگی در هر مرحله ای که باشد متوقف خواهد شد. سازمان مذکوراعلام کرد که این یادآوری در پی تذکرات مختلف به بعضی از سینماگران که مصالح عمومی سینمای ایران را رعایت نکرده و نسبت به پخش تیزر فیلم هایشان از یک شبکه ماهواره ای غیر قانونی اقدام نموده اند، انتشار یافته است.
در متنی که از طرف سازمان سینمایی وقت منتشر گردید آمده است: دیگر تأکید می شود درصورت پخش آگهی تبلیغاتی در شبکه های معاند، سازمان سینمایی اعلام می دارد؛ از راه مجاری قانونی نسبت به استیفای حقوق سینمای ایران در زمینه تبلیغ و استفاده مناسب، پیگیر است.

بیشتر بخوانید:


پلمب شرکتهای همکاری کننده با شبکه های ماهواره ای همکاری با شبکه های ماهواره ای این دفعه در پوششی جدید تهیه کننده یا Gem؛ کدامیک قانون را دور می زنند؟!
با این حال یک سال بعد از آنکه سخنگوی قوه قضائیه پخش تیزرهای سینمایی در شبکه های ماهواره ای را مصداق جرم اعلام کرد، موارد پراکنده ای از این اقدام در فضای رسانه ای مشاهده شد. برخی سازندگان فیلمها با تکرار ادعای «بی اطلاعی» بازهم تبلیغات خودرا به این شبکه ها می سپردند؛ اقدامی که پیامدهایی همچون توقیف یا پایین کشیده شدن فیلم از پرده سینماها را بدنبال داشت.
با این حال شبکه GEM مهم ترین بارانداز تبلیغات سینمایی، بعد از سال ۱۳۹۶ و در پی اقدامات قضایی در داخل کشور، روش تازه ای برای ادامه تبلیغات سینمایی را طراحی کرد.
این شبکه با پخش تصاویری از فیلمها که اصولا همان آنونس محسوب می شودـ و افزودن نریشنی متفاوت، بخشی از داستان فیلم و زمان اکران آن در سینماهای ایران را اطلاع رسانی می کرد.
این نریشن، بطور کامل با نمونه های رسمی داخلی تفاوت داشت و توسط عوامل جم تهیه می شد. افزون بر این، در گوشه تصویر لوگوی برنامه ای به نام «گیشه» دیده می شد؛ برنامه ای که اساساً در این شبکه وجود خارجی ندارد.
این حرکت بالاتر از آنکه شکل تیزر داشته باشد، به رپرتاژ آگهی شباهت پیدا کرد؛ روشی که از یک سو می توانست به عنوان تولید مستقل شبکه معرفی شود و از طرفی، در عمل ممنوعیت قانونی پخش تیزر از ماهواره را دور می زند.
با این حال سال ۱۳۹۶ پرونده همکاری سینمای ایران با شبکه های ماهواره ای تعلیق و با شیوع پاندمی سینماهای سراسرکشور تعطیل شد. اما از زمان پخش آگهی های سینمایی در شبکه های ماهواره ای تا آغاز باردیگر فعالیت سینماها در سال ۱۴۰۰ سیاست حاکمیت دوگانه در حوزه فرهنگی چنین موضوع بسیار مهمی که سبب خروج ارز از کشور می شود را نادیده گرفت و سیاستهای تلویزیون برای تبلیغات سینمایی تسهیل نشد.
با آغاز باردیگر فعالیت سینماها در سال ۱۴۰۰ تبلیغات گسترده در شبکه های ماهواره ای جریان اصلی و شبکه های قارچی (شبکه هایی که محصولات پلتفرم های داخلی را پخش می کنند) به شدت افزوده شد.
عدم تعامل تلویزیون زمینه تعاملات دفاتر پخش سینمایی را با شبکه های ماهواره ای افزایش داد. همزمان مدیران سینمایی دولت سیزدهم نیز دستورالعمل های قبلی را نادیده گرفتند و مواردتخلف را گزارش نمی کردند، چون یکی از سیاستهای شاخص مدیران قبلی، ارائه آمار فروش ماهیانه بود تا خودرا به عنوان منجی سینماها معرفی کنند.
با این حال از سال ۱۴۰۰ و با کاهش رویه پاندمی تبلیغات فیلمهای سینمایی با چراغ سبز مدیران سینمایی وقت شروع شد.
دفاتری پخشی که آثارشان از راه شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کردند، بخشی از نهادهای خدمات خصوصی محسوب می شدند و از طرف دیگر نمی توانستند خدمات تبلیغی از طرف سیما دریافت نمایند و از این منظر نمی توان به آنان خرده گرفت.
اما موردی تبلیغی عجیبی که اینروزها به شدت مورد توجه قرار گرفته و مورد بحث قرار گرفته است، پخش تبلیغات فیلم «ناتور دشت» محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.
نهادی که از حیث دسته بندی بخشی از نهادهای خدمات عمومی شمرده می شود و دارای ردیف بودجه خاص برای تولید آثار سینمایی است. این نهاد که ۲۸۷ سالن سینما در سرتاسر کشور دارد، دارای شرکت پخش کننده ای تحت عنوان بهمن سبز است و تبلیغات ناتوردشت در شبکه های مختلف سیما تبلیغ می شود. برای اکران فیلم ناتور دشت از مزیت ویژه تبلیغات تلویزیونی رایگان بهره مند است.

بیشتر بخوانید:


پشت پرده تبلیغات فیلمهای ارزشی در شبکه جم کیست؟ این نهاد بخشی از محصولات تولیدی خودی را برای پخش در اختیار سیما قرار می دهد که مورد اخیر آن سریال بوقچی است که از شبکه سوم سیما درحال پخش است. حالا با این سطح از تامل پرسش قابل طرح این است که چرا یک نهاد قدرتمند دولتی که از امکان تبلیغی بسیار مناسبی در رسانه ملی برخوردار است، با هزینه های دلاری گرانقیمت حاضر می شود با شبکه GEM همکاری کند و تبلیغات محصولش از این شبکه پخش شود؟!

منبع:

1404/07/06
10:36:41
5.0 / 5
71
تگهای خبر: خدمات , سرویس , شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان - رسانه ای برای اندیشه های جوان - جوان بین: صدای نسل آینده