۱۶ تا ۲۵ سالگی سن سرنوشت ساز اعتیاد

۱۶ تا ۲۵ سالگی سن سرنوشت ساز اعتیاد جوان بین: مدیركل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر «سن» شروع مصرف موادمخد را ۱۵ سالگی اعلام و تصریح كرد: این در حالیست كه سن سرنوشت ساز اعتیاد ۱۶ تا ۲۵ سالگی است حال آنكه میانگین سن مبتلا شدن را ۲۲ سالگی می دانند. همینطور بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سالگی هم بیشترین مصرف كنندگان را داریم.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، عارف وهاب زاده، مدیركل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به عدم آگاهی والدین در حوزه اعتیاد اظهار داشت: بیشتر از ۵۰ درصد اولیاء پس از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندشان آگاه می شوند.

وی اضافه كرد: برخی والدین هم نگرش مثبت نسبت به مصرف سیگار و قلیان دارند و مصرف آنرا در فرزندانشان جدی تلقی نمی كنند.

وی با اشاره به اینكه برخی مبتلایان به اعتیاد هم سابقه مصرف مواد در خانواده دارند و خانواده دچار صدمه هایی است اظهار داشت: بحث سبك زندگی و آگاهی والدین را چقدر جدی می گیریم؟ مدرسه مهترین مكان برای پیشگیری است و طیف وسیعی از گروه هدف در دسترس می باشد.

وهاب زاده اضافه كرد: یك مشكل ما در مدرسه این است كه پیوند مثبت كودك با خانواده، اجتماع و مدرسه را كمتر مشاهده می نماییم. باید فرصت مشاركت دانش آموز را در جامعه و خانواده با همسال خودش بدهیم. چقدر نشاط در مدارس وجود دارد و چرا بچه ها علاقه زیادی به مدرسه ندارند؟ آیا ناشی از فشار تحصیلی است یا مشكلات خود معلمان است؟.

مدیركل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینكه اكنون پررنگ ترین و اولویت اول صدمه های اجتماعی، اعتیاد است اظهار نمود: استانداردهای جدید نشان داده است حتی از دوره حاملگی باید فرزند پروری جدی گرفته شود. از سه تاپنج سال باید برای بچه ها برنامه داشته باشیم. البته اگر این برنامه ها مستمر نباشند هیچ فایده ای نخواهد داشت. در دو سه سال اخیر برنامه های خوبی با آموزش و پرورش در حیطه توانمندسازی داشته ایم.
وی افزود: تحقیقات نشان داده است از ۱۵ سالگی كه سن شروع مواد است باید برنامه های توانمندسازی را در مدارس داشته باشیم. در همین راستا در آموزش و پرورش آموزش مهارتهای خودمراقبتی و تاب آوری مدنظر است و برنامه هایی شروع شده است. اما برنامه های پیشگیری دیر بازده است. باید از سنین پایین شروع نماییم و حتما آموزش ها مستمر باشد.

وهاب زاده با اشاره به اینكه موفق شدیم محتوای درسی را پس از ۲۱ سال از مصوبه ستاد تولید نماییم و در پایه هشتم بحث صدمه ها بویژه اعتیاد را در كتب درسی گنجانده ایم اظهار داشت: البته محتواهایی از این دست در سایر پایه ها مشاهده نمی گردد.

وی افزود: از دو سال قبل برای آموزش معلمان برنامه هایی را آغاز كرده ایم و كادر متخصصی را آموزش داده ایم كه به سایر معلمان آموزش دهند. ۲۷۰۰ نفر كادر متخصص اند كه تعدادشان اندك است و متاسفانه آمار بالایی نیست.

وهاب زاده با اشاره به اینكه سن شروع مصرف مواد ۱۵ سالگی است تصریح كرد: اما سن سرنوشت ساز اعتیاد ۱۶ تا ۲۵ سال است این در حالیست كه میانگین سن مبتلا شدن را ۲۲ سالگی می دانند. همینطور بین سنین ۱۶ تا ۳۴ سالگی هم بیشترین مصرف كنندگان را داریم.

وی در پاسخ به اینكه آیا باید واقعیات را به مردم بازگو كرد؟ اظهار داشت: خانواده ها باید بدانند و آگاهی داشته باشند.در برخی جاها شاید نیازی نباشد اما درباره مدارس باید حساسیت تولید شود.
به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، همینطور حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این برنامه كه با مبحث صدمه های اجتماعی به روی آنتن رفت درباره اینكه آیا باید در برابر واقعیت های اجتماعی سكوت كرد یا باید آنرا بازگو كنیم؟ اظهار داشت: همه موافق اعلام واقعیات هستند، اما در فضای رسانه اگر آگاهی دهی با هدف باشد می تواند موثر باشد اما اگر صرف اطلاع رسانی مدنظر باشد فقط سبب نگرانی می گردد.

وی اضافه كرد: مردم باید بدانند كه امكان دارد در سنین پایین هم كودك دچار صدمه شود، اما بمباران اطلاعاتی صرف استرس را بالا می برد. خانواده ها باید به همان اندازه كه به فیزیك و شیمی اهمیت می دهند به آموزش سبك زندگی در مدرسه فرزندشان هم توجه نمایند. باید والدین به مبحث فرزندپروری و سبك زندگی حساس شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش راهبردی ترین و استراتژیك ترین نهاد است اظهار داشت: باید به آموزش و پرورش كمك نماییم تا جایگاه آن ارتقاء یابد. شكل گیری شخصیت و هویت كودكان از سنین پایین شروع می گردد.

مسعودی فرید اضافه كرد: سهم آموزش برای كودكان زیر هشت سال از GDP حدود چهار درصد است در حالیكه در كشورهای دیگر بالاتر از این رقم است.

وی به طرح نماد اشاره نمود و اظهار داشت: ما پیشنهاد دادیم مددكار اجتماعی در تمام مدارس داشته باشیم كه فاز اولیه آن در نظرآباد تهران انجام شد. همه پذیرفته اند باید مددكار در مدارس داشته باشیم. می خواهیم افرادی با چندظرفیت تربیت نماییم كه آموزش تخصصی ببینند تا هم مشاوره بدهند، هم مددكار باشند و هم مربی بهداشت باشند و در یك نظام سطح بندی و ارجاع قرار بگیرند. این امر مصوبه شورای اجتماعی كشور را دارد كه باید تا آخر سال اجرایی شود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، عبدالرضا عزیزی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا باید واقعیات صدمه های اجتماعی را به جامعه اعلام نمود یا خیر؟ اظهار داشت: همواره اعلام نموده ام سكوت فرهنگی از ایرادات جامعه ماست. اگر واقعیات را بازگو نكنیم به دنبال رفع ایرادات نمی رویم.

وی اضافه كرد: البته برخی مواقع می گویند سكوت خوب است مثلا روزنامه های دوبی صفحه حوادث ندارند، البته كشور كوچكی است كه به اندازه یك شهر جمعیت دارد. اما در ایران نمی توان اینگونه سیاستی پیش گرفت. حتی بسیاری مواقع خود مردم می خواهند كه واقعیات گفته شود.

عزیزی با اشاره به اینكه اگر آگاه باشیم و مبارزه با صدمه ها را مردمی و اجتماعی نماییم و علاج پیشگیری پیش از وقوع را داشته باشیم بهترین كار را انجام داده ایم اظهار داشت: اعتیاد، خشونت و... جزو مواردی هستند كه در كتب درسی به آنها اشاره نشده است.

وی اضافه كرد: از جانب دیگر خود معلمان صدمه دیده هستند و نمی توانند هزینه زندگی و معیشت شان را تامین كنند، چطور می توانند سبك زندگی خوب را آموزش دهند؟ البته ایراد از خود ماست، باید از آن دسته از مردم كه در معرض صدمه هستند در شرایط اقتصادی موجود حمایت شود.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه اگر خانواده ها آگاه شوند كه مسائل اجتماعی اگر بیشتر از دروس تخصصی اهمیت نداشته باشد كمتر ندارد اظهار داشت: اگر كودكی مهارت نه گفتن را نداند در نوجوانی امكان دارد به یك صدمه اجتماعی مبتلا شود، در اینجا دیگر هرچقدر هم فیزیك و ریاضی بداند به دردش نمی خورد.

وی افزود: با سوادترین معلم ها را باید در این بخش بكار بگیرند. باید بهترین معلمان مدارس، مددكاران اجتماعی مدارس باشند. ما زیاد حرف می زنیم اما آموزش و پرورش را جدی نمی گیریم.

عزیزی با تاكید بر اینكه باید به آموزش و پرورش توجه گردد و به بهترین مكان تبدیل گردد اظهار داشت: معلم ابتدایی باید فوق لیسانس و دكترا داشته باشد و بهترین مزایا را داشته باشد در حالیكه برعكس است. در كشورهای دیگر از پایه شروع می كنند.


وی اضافه كرد: علت اینكه به این مسائل توجه نمی گردد این است كه اغلب مسئولین در مكتب غلطی تربیت دیده اند و افراد در جامعه آموزش صحیحی ندیده اند. كیفیت آموزش در كشور ما بالا نیست. نقطه شروع اصلاح این روند و توجه به آموزش و پرورش باید از جلسات قوای سه گانه و نگاه مثبت و عملیاتی به آموزش و پرورش شروع شود.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه وزیر بهداشت ابتدای دولت مردم و مسئولین را نسبت به امر سلامت حساس كرد و توانست طرح تحول را اجرا نماید اظهار داشت: او از بودجه هدفمندی یارانه ها بخوبی استفاده و درمان مردم پیشرفت كرد. باید قوای سه گانه را نسبت به امر آموزش از پایه هم حساس نماییم. نباید طوری باشد كه معلم ماهها از دولت طلب داشته باشد.

عزیزی در پاسخ به اینكه چند درصد در دولت نسبت به آموزش و پرورش حساس هستند؟ اظهار داشت: رئیس جمهور آنقدر كه مشغول تورم و ارز و مسائل بین المللی است به یكی از چیزهایی كه شاید فكر نكند آموزش و پرورش است كه باید حق هم داد، باید وزیر آموزش و پرورش و مسئولین مربوط قوای سه گانه را حساس كنند.

وی با اشاره به جلسات مقام معظم رهبری با مسئولان درباره صدمه های اجتماعی اظهار داشت: ایشان تاكید داشتند كه روی مبحث پیشگیری از صدمه ها كار شود در این دو سال اخیر اقدامات خوبی در حال انجام می باشد.

به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، حسین باهر، استاد دانشگاه و فوق دكترای رفتار شناسی در این برنامه با اشاره به اینكه چهار مشكل عمده در زمینه صدمه های اجتماعی وجود دارد نخست آنكه آموزش و پرورش با یكدیگر متعارض هستند، دوم آنكه محفوظات و معلومات تطبیقی ندارند و كنكور بسیار مهم شده است و سوم قرار گرفتن ما در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است اظهار داشت: چهارم آنكه نیروی انسانی در حد كفاف تامین نمی گردد.

وی اضافه كرد: بی علاقگی دانش آموزان به مدرسه و درس هم وجود دارد و می تواند زمینه ساز افزایش صدمه های اجتماعی باشد. وقتی دانش آموز یا دانشجو مشاهده می كند كه با درس به جایی نمی رسد، آنرا رها می كند و به سمت مشاغل پولساز می رود.

این استاد دانشگاه درباره علت سكوت آموزش و پرورش در برابر صدمه های اجتماعی اظهار نمود: اگر مسئولیتی داشتم ترجیح می دادم واقعیات را بشناسم و به جامعه اعلام كنم و به سمت حلش بروم تا آنكه روی آن سرپوش بگذارم. بعنوان مثال اعتیاد به دوره راهنمایی رسیده و یا رفتارهای ناهنجار برخی معلمان و اساتید و دانش آموزان و یا نمره فروشی همچون ضایعاتی هستند كه در جامعه امروز به چشم می خورد.





1397/08/12
13:57:31
5.0 / 5
28
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان