عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده:

هیچ كجای دنیا آموزش و پرورش خودرا دست بخش خصوصی نمی دهد

هیچ كجای دنیا آموزش و پرورش خودرا دست بخش خصوصی نمی دهد جوان بین: عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده در پاسخ به پرسشی درباره لزوم آموزش و توجه به محتوای آموزشی در مدارس، اظهار داشت: با خصوصی سازی آموزش و پرورش مخالفم. هیچ كجای دنیا آموزش و پرورش خودرا به این شكل دست بخش خصوصی نمی دهد. سیستم آموزشی ما سیستم فشل و معیوبی است، فرزندان ما 12 سال درس دینی می خوانند اما آیا همه آنها از سیستم، متدین بیرون می آیند؟


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، فریبا علاسوند در نشست تخصصی بررسی شاخص های عدالت جنسیتی كه در دانشگاه صداوسیما برگزار گردید با اشاره به اینكه ابتدا به یك واكاوی مفهومی درباره عدالت جنسیتی نیاز داریم، اظهار داشت: متأسفانه این شاخص ها درباره عدالت جنسیتی دارد به یك منازعه سیاسی در میان جناح ها تبدیل میگردد و منشاء سوء تفاهم هایی شده است. تا این گپ معناشناختی را حل نكنیم مسئله حل نمی گردد. این شكاف معناشناختی مانند یك نقابی شده كه باید كنار زده شود.
وی به سابقه كاربست مفهوم عدالت جنسیتی در اسناد و مكتوبات خارجی و بین المللی اشاره نمود و اضافه كرد: دیدگاه های پیشین به تقدم بر آزادی، محوریت عدالت استحقاقی و عدالت برای دیدن تفاوت ها اشاره می كند. در تحلیل فمینیستی باز به تفاوت به مثابه تبعیض و كلیشه شمردن نقش های والدینی توجه میگردد.
علاسوند افزود: كلمه عدالت از شروع تاریخ دو هزار ساله اش برای فهم نابرابری ها بوده است. گاهی مواقع برابر دانستن، خودش منجر به ستم می شود، پس مفهوم عدالت را مفهوم كافی تری برای بیان مراد و ساختار سازی سیاسی درنظر گرفتند. برای اینكه برابری به قول مطلق و تمامیت خواهانه خودش منجر به ستم میگردد.
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده با اشاره به اینكه شعار سازمان ملل در دهه 70 میلادی، "برابری" بود اظهار داشت: فمینیست ها خودشان با این برابری 50 درصدی موافق نبودند. اینكه از برابری به سمت مفهوم جایگزین "عدالت" رفتند نشان داده است كه "برابری"، مفهومی بسنده برای نیل به تمام حقوق انسانی نیست.
وی با اشاره به نظریه های عدالت جنسیتی اظهار داشت: نظریه پردازان سیاسی در غرب از 200 سال قبل دو دغدغه داشتند و یكی این بود كه برابری، آزاد است. رگ حیات لیبرالیسم آزادی و برابری است. البته بین اینها هم اختلاف درباره مقدم بودن برابری و آزادی وجود دارد.
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده در ادامه به بیان تغییرات معناشناختی عدالت و برابری در حوزه فمینیسم پرداخت و اظهار داشت: شعار سازمان ملل در دهه 80، "زن و توسعه" بود. منظورشان این بود كه باید موانع را برداریم و وقتی موانع برداشته شوند فرصت های برابر احداث میگردد. موانع را برداشتند و فرصت ها برابر شد، اما امكان حضور اجتماعی زنان و... فراهم نشد و یكی از دلایل رأی نیاوردن هیلاری كلینتون زن بودن وی است. فرصت ها احداث شدند اما برابری حاصل نشد.
وی افزود: استفاده آنها از عبارت عدالت جنسیتی یعنی كلمه برابری و استراتژی های معطوف به آن كافی نبوده است. واژه عدالت جنسیتی واژه علمی نیست و بیشتر در متون سیاسی بكار می رود و بعنوان محورهای برنامه ریزی های سازمان ملل قرار گرفت. اینكه با سهمیه بندی و برابری سازی بتوانیم زنان را در موقعیت متفاوتی به سود زنان قرار دهیم. عدالت جنسیتی مفهومی رادیكال تر از برابری حنسیتی و متفاوت تر از چیزی است كه در داخل كشور از آن برداشت می نماییم.
علاسوند با اشاره به اینكه وقتی غرب مفهومی می سازد می خواهد به آن تكیه كند و تا صدسال و بیشتر با اتكا به آن پیش برود، عنوان كرد: وقتی مفهوم عدالت جنسیتی جاافتاد، از بعد سال 2000 مفهوم جدیدی تحت عنوان gender and lgbt ساخته و پروژه برابری جنسیتی درباره اقلیت های جنسی با جدیت بیشتری دنبال شد. ترنس ها، همجنس بازان و ترنس ها همچون این اقلیت ها هستند.
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا باز اخیرا تصمیم گرفته است تا حقوق تراجنسی ها را بعنوان بخشی از استراتژی تساوی جنسیتی ترویج بدهند. سند unfpa باز از رفتار همجنس گرایانه جرم زدایی كرده و درخواست می كند كمپین هایی مقابل تبعیض درباره این رفتارها برپا شود.
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده در ادامه به كاربست عدالت جنسیتی در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: رویكردهای فمینیستی چه در داخل و چه خارج از كشور، نواندیشی دینی و رویكردهای اصلاح طلبانه عدالت جنسیتی را در یك معنا كه منطبق با خاستگاه مفهومی و سیاسی آن است به كار می برند كه مبداء آن در اسناد بین المللی كاملا سازگاری دارد و آنرا تمجید می كنند.
وی ادامه داد: در متون و گفتار شفاهی رویكردهای اصولگرایی و سنت گرایی دینی این واژه با معنای كلاسیك و رسمی از عدالت مترادف گرفته شده و تنها مزیت استفاده از این تركیب تمركز آن بر حقوق و تكالیف دو جنس زن و مرد است.گروه سومی هم وجود دارند كه به كاربرد عدالت جنسیتی در سطح بین الملل توجه داشته و در عین حال به دنبال ترویج مصطلح اسلامی در ذیل این واژه هستند.
علاسوند با اشاره به اینكه هم اكنون به عدالتی ناظر به عدالت توزیعی نیازمندیم اظهار داشت: معتقدم عدالت یعنی آنجا كه برابری حق است برابری احداث شود. مثلا حق تحصیل برابر و یا حق بهداشت و اینكه مادران مثل پدران حق تغذیه دارند و.... در این موارد كار سخت نیست. سختی مربوط به زمانی است كه می خواهی برمبنای یك معیار كه سر از تبعیض و ستم هم در نیاورد، برابری احداث كنی. ملاك، نیاز است. زن سرپرست خانوار نیاز به شغل دارد. به زنان زندانی باید ویژه توجه گردد. زنان معتاد باز همچنین برای اینكه زن معتاد فرزند معتاد بدنیا می آورد.
وی با اشاره به اینكه یك جایی امكان دارد ملاك شایستگی باشد اظهار داشت: هنوز در هیئت علمی دانشگاه ها و مسئولیت های مهم در نهادهای علمی پژوهشی شایستگی ملاك نیست. البته در مواردی هم امكان دارد شایستگی و انصاف دیده شده باشد.
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده اشاره كرد: باید عدالت توزیعی احداث نماییم كه وارد امور اجتماعی هم میگردد. در این زمینه به شاخص كمی نیاز داریم و شاخص كیفی باید به عدد و رقم تبدیل گردد تا دریابیم از چه نقطه ای به چه نقطه ای رسیده ایم.
علاسوند با اشاره به اینكه در چاله ای افتاده ایم كه سابقه و تبار این مفهوم، عامل آن بوده است، در پاسخ به پرسشی درباره لزوم آموزش و توجه به محتوای آموزشی در مدارس اظهار داشت: با خصوصی سازی آموزش و پرورش مخالفم. هیچ كجای دنیا آموزش و پرورش خودرا دست بخش خصوصی نمی دهد. آموزش مهم می باشد اما كلا سیستم آموزشی ما سیستم فشل و معیوبی است، فرزندان ما 12 سال درس دینی می خوانند اما آیا همه آنها از سیستم متدین بیرون می آیند؟ در دنیا سیستم های مونولوگی دیگر منسوخ شده است و بچه باید مفاهیم مختلف را زندگی كنند.



1397/10/08
22:45:26
5.0 / 5
51
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان