كودكان مدرسه ای، هدف تبلیغات كارخانه های دخانیات در هند

كودكان مدرسه ای، هدف تبلیغات كارخانه های دخانیات در هند به گزارش جوان بین نتایج یك مطالعه اخیر از آن حكایت می كند كه كارخانه های دخانیاتی هند با انجام تبلیغات در اطراف مراكز آموزشی، كودكان را تعمدا مورد هدف قرار داده اند.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، این مطالعه با نظارت بر تبلیغات سراسری در ۲۰ شهرِ این كشور جزئیات روش هایی را دریافته اند كه صنعت دخانیات با بكارگیری این روش ها بخصوص با فروش محصولات دخانی به كودكان و نوجوانان صدمه پذیر، قوانین را زیر پا می گذارد.
كارخانه های دخانی با نصب پوسترهای تبلیغاتی و فروش محصولات در مغازه های اطراف مدارس با قیمت های پایین و فروش سیگار به صورت نخی مبادرت به تبلیغ محصولات خود می كنند.
بر مبنای قوانین هند، فروش محصولات دخانی به تمامی افراد زیر ۱۸ سال و در حدود ۱۰۰ متری هر مكان آموزشی ممنوع می باشد. هم چنین در مجوز دولتیِ مغازه های محصولات دخانی ذكر شده كه فروش هر گونه بیسكوئیت، شكلات، آب نبات، چیپس، نوشیدنی های گازدار كه كودكان زیاد مصرف می كنند در این مغازه ها ممنوع می باشد.
اما به باور كارشناسان اجرای ضعیف قوانین و فقدان نظارت كافی بر این مغازه ها نتوانسته مانع از فروش محصولات دخانی در اطراف مدارس شود.
در این مطالعه كه طی یك ماه با بازدید از ۲۴۳ مدرسه در شش ایلات هند صورت گرفت، مشخص شد متداول ترین روش فروش محصولات دخانی در هند مانند سیگار و تنباكوهای جویدنی توسط فروشندگان خیابانی صورت می گیرد.
فروشندگان خیابانی محصولات دخانی را به گونه ای عرضه می كنند كه برای كودكان جذاب به نظر برسد. در ۹۱ درصد موارد این محصولات در سطوح یك متری كه دقیقاً مقابل چشم كودكان است، عرضه شده، در ۵۴ درصد از موارد بدون هیچ گونه اخطار سلامتی و در ۹۰ درصد موارد هم در كنار محصولاتی چون آب نبات، شیرینی و اسباب بازی كه مختص كودكان است، عرضه می شوند.
هند در رقابت جهانی برای كاهش تولید و مصرف دخانیات موفق عمل نكرده است. با عنایت به اینكه بخش بزرگی از صنعت كشاورزی این كشور به كشت محصولات مربوط به دخانیات مرتبط می باشد، منصرف كردن كشاورزان از كشت این محصولات برای دولت كاری بسیار دشوار است. طبق اعلام وزارت بازرگانی و صنعت هند، این كشور سالیانه حدود ۸۰۰ میلیون كیلوگرم تنباكو تولید می كند.
هند دومین صادر كننده بزرگ تنباكو به جهان بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۷۰ میلیون دلار ارزآوری برای كشور خود داشته است.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۵ سال و ۱۵ درصد از افراد بین ۱۳ تا ۱۵ ساله دخانیات مصرف می كرده اند. در سال ۲۰۱۶ میلادی هم ۱۳ درصد از مرگ و میرهای این كشور با استعمال دخانیات مرتبط بوده است.
هند تلاش زیاد با اعمال قوانین سخت گیرانه تر برای كاهش جمعیت رو به رشد سیگاری ها یا مصرف كنندگان تنباكوهای جویدنی كرده و بیشتر محصولات حاوی تنباكوی بدون دود ممنوع شده اند.
دولت هند با افزایش مالیات ها درج هشدارهای تصویری روی پاكت های سیگارها، ممنوعیت سیگارهای الكترونیكی در چندین ایالت و افزایش آگاهی ها در مورد مضرات دخانیات تلاش در كاهش مصرف این محصولات داشته و پیشرفت هایی هم در این زمینه وجود داشته است.
با این وجود طبق اعلام وزرات بهداشت و رفاه خانواده هند شیوع مصرف دخانیات در این كشور از ۳۴.۶ درصد در سال ۱۰-۲۰۰۹ میلادی به ۲۸.۶ درصد در سال ۱۷-۲۰۱۶ میلادی رسیده و ۶۲ درصد از افراد سیگاری به علت مشاهده تصاویر هشدارآمیز روی پاكت سیگارها به فكر ترك سیگار افتاده اند. هم چنین مصرف دخانیات بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۴ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی كاهش داشته است.
بنا بر گزارش سی ان ان، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، دخانیات عامل مرگ سالیانه یك میلیون نفر در هند است. میانگین سن آغازِ استعمال دخانیات در این كشور ۱۸.۹ سالگی است. این در شرایطی است كه این میانگین در ایالات متحده آمریكا ۱۵.۳ سالگی و در اروپا برای پسران ۱۶ سالگی و برای دختران ۱۵ سالگی است.



1397/11/15
20:51:50
5.0 / 5
89
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , جوان , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان