معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی عنوان كرد

اهمیت آموزش های قبل از ازدواج در كاهش نرخ طلاق، بهره مندی ۲۰ استان از خدمات سامانه تصمیم

اهمیت آموزش های قبل از ازدواج در كاهش نرخ طلاق، بهره مندی ۲۰ استان از خدمات سامانه تصمیم به گزارش جوان بین معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بر ضرورت گذراندن آموزش های قبل از ازدواج در جهت كاهش نرخ طلاق تاكید نمود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، حبیب الله مسعودی فرید شب گذشته در مركز شیرخوارگاه و نوباوگان شهید ثمین تاب بهزیستی زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار نمود: چندین سال است كه جلسات مكرر با مقام معظم رهبری در مورد صدمه های اجتماعی برگزار می گردد و چند صدمه توسط ایشان مشخص شده است. در این میان، واقعه طلاق، بخشی از كوه یخ مشكلات داخل خانواده بوده و اصلی ترین مبحث برای صیانت از نهاد خانواده، آموزش مهارت های زندگی پیش از تشكیل خانواده است.
وی با تاكید بر اینكه این آموزش ها خیلی كمك كننده است، افزود: در مورد كاهش نرخ طلاق، طی چند سال اخیر موفقیت های خوبی داشتیم، ولی با هدف آرمانی فاصله داریم و چاره آن، رفتن به سمت اقدامات پیشگیرانه است. در همین راستا، سازمان بهزیستی در زمینه «آموزش های قبل از ازدواج» جزو سازمان های پیشرو است و هر چقدر هم در این زمینه پیش رویم، كمك كننده است. البته مشاركت خود مردم هم نقش بسزایی ایفا می كند.
وی ادامه داد: خانواده ها باید به این باور برسند كه اقدامات پیشگیرانه در كاهش طلاق خیلی اهمیت دارد و هزینه گذراندن دوره های قبل از ازدواج را در سبد سایر هزینه های ازدواج فرزندان شان بگنجانند. لازمه تحقق این مهم هم بازاریابی اجتماعی است و همكاری رسانه ها نقشی كلیدی دارد.
مسعودی فرید با اشاره به راه اندازی سامانه تصمیم در استان زنجان، خاطرنشان كرد: خوشبختانه استان زنجان با وجود اینكه نرخ طلاق بالایی نداشت، جهت راه اندازی این سامانه جزو استان های پیشگام بود و مقرر است كه علاوه بر مركز استان، چند شهرستان دیگر هم از این سامانه برخوردار شوند. هم اكنون، ۲۰ استان از خدمات سامانه تصمیم بهره مند بوده و طی ماه های آتی، این سامانه در سراسر كشور راه اندازی خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان كرد: كارشناسان در چارچوب سامانه تصمیم، داده های مربوط به متقاضیان طلاق را رصد می كنند و بررسی ها نشان دهنده نرخ سازش ۱۵ تا ۲۵ درصدی بین متقاضیان طلاق است؛ به عبارتی، سامانه «تصمیم» سبب می شود كه كارشناسان در بحرانی ترین زمان برای حفظ انسجام خانواده ورود كنند و چنین نرخی از سازش بین رجوع كنندگان می تواند آمار خوشحال كننده ای باشد.
وی تصریح كرد: عوامل متعددی در افزایش نرخ ازدواج نقش دارند و بخش زیادی مربوط به مسائل اقتصادی است؛ ولی اقتصاد نقش اصلی را ایفا نمی نماید. در كشورهایی مثل سوئد و فرانسه هم نرخ ازدواج پایین است و این نشان داده است كه علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل مهم دیگری هم وجود دارد كه همچون آنها می توان به برخی باورها نسبت به تشكیل خانواده اشاره كرد؛ به عبارتی باید باور افراد نسبت به تشكیل خانواده را تغییر دهیم و این مهم نیاز به هم افزایی همه دستگاه ها دارد.
مسعودی فرید با اشاره به اینكه باید جایگاه خانواده را ارتقا دهیم، خاطرنشان كرد: سال ها پیش، فقر خیلی فراگیرتر از حالا بود، ولی با همه این سختی ها ازدواج های بسیاری صورت می گرفت. از همین رو می توان اذعان كرد كه تغییر باور نقش بسزایی در تصمیم برای ازدواج دارد. متأسفانه برخی افراد به جای اینكه تصویر خوبی از خانواده نشان دهند، آمارهای گزافی از طلاق عرضه می دهند و هدف شان فقط جلب مخاطب است. چنین آمارهایی اصلاً پایه و اساس ندارد و وظیفه همگی ما است كه پیام های مثبتی از ازدواج مخابره نماییم.
وی با تاكید بر اینكه طرح های سازمان بهزیستی بر مبنای اولویت اجرایی می شوند، اضافه كرد: مثلاً طرح های جلوگیری از طلاق ابتدا در ۱۰ استانی كه بالاترین نرخ طلاق را داشتند، كلید خورد و با عنایت به اینكه این استان ها تمركز جمعیتی زیادی دارند، با اجرای طرح كاهش طلاق، گویی ۸۰ درصد از جمیعت كشور تحت پوشش قرار گرفته اند. طرح های سازمان بر مبنای نیاز ملی اجرا می شود، ولی استان ها هم موظفند كه نیازسنجی كنند و مضمون طرح ها را به سمت رفع نیازهای خود سوق دهند.
ایشان در ادامه با تاكید بر اینكه یكی از مهم ترین اولویت های سازمان، توجه به مناطق حاشیه ای است، اظهار داشت: مثلاً طرحی با عنوان یك وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه ای و روستایی اجرایی شده است و بدون شك این مناطق خدمات خاصی دریافت می كنند. اعتقاد نداریم كه حاشیه نشینی مساوی با صدمه است، ولی این مناطق از خدمات مناسبی برخوردار نیستند و امكان دارد زمینه ای فراهم گردد كه افراد ساكن در این مناطق گرفتار صدمه شوند؛ از همین رو باید تبعیض مثبت قائل شویم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همینطور با اشاره به اینكه ۳۶۰ پایگاه اورژانس اجتماعی در سطح كشور فعال است و هیچ كدام از شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فاقد پایگاه های اورژانس اجتماعی نیستند، اضافه كرد: خوشبختانه مردم آگاه تر شده اند و راه اندازی اورژانس اجتماعی جزو مطالبات همگانی است. سال قبل هم یك میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی داشتیم كه ۲۰۰ هزار مورد از آن جزو وظایف كاری بهزیستی بود و حدود ۸ درصد از این تماس ها، كودك آزاری را شامل می شد.
وی اظهار داشت: دادستان می تواند فردی را كه كودك آزاری را مشاهده كرده ولی گزارش نداده است، بازخواست كند.



1398/02/20
22:03:45
5.0 / 5
57
تگهای خبر: آموزش , ازدواج , اقتصاد , بحران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان