تظاهر به خوشبختی زیرپوست اینستاگرام

تظاهر به خوشبختی زیرپوست اینستاگرام جوان بین: با گسترش فضای مجازی و به دنبال آن افزایش مخاطبان این عرصه، شبكه های اجتماعی همچون اینستاگرام به ابزاری برای كسب شهرت و درآمد در جامعه تبدیل گشته است تا جایی كه زن و شوهرها هم برای مشهور شدن، مسائل زناشویی شان را در ملاء عام به اشتراك می گذارند و تظاهر به خوشبختی می كنند؛ یك روانشناس اجتماعی بر این باور است كه از دیدگاه روانشناسی عموماً این زوج ها مبتلا به اختلال شخصیت «نمایشی» هستند كه دوست دارند با داستان پردازی خودرا در معرض توجه قرار دهند چونكه تایید جامعه، نیاز اصلی زندگی آنهاست.


مهرداد فلاطونی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه خوشبختی یك سوژه نسبی است كه از دیدگاه هر فرهنگ و جامعه ای تعریف خاص خودش را دارد، می افزاید: در خیلی از كشورهای غربی خانواده ها لحظات خوش خودرا با دوستانشان به اشتراك می گذارند، همین مسئله سبب شده این دیدگاه بوسیله فضای مجازی در كشورهای دیگر همچون ایران شایع شود، اما سوالی كه پیش می آید این است كه اگر افراد در واقعیت خوشبخت هستند، چه ضرورتی دارد كه بخواهند آنرا در ملاء عام نمایش دهند؟. به نظرم این افراد متظاهر، در واقعیت نه تنها خوشبخت نیستند بلكه حتی از زندگی شان احساس رضایت ندارند.
فلاطونی در پاسخ به این سوال كه چرا برخی افراد جامعه می كوشند كه به خوشبختی تظاهر كنند؟ می گوید: لطمه های طبقاتی، مشكلات مالی و اجتماعی از مسائلی است كه زندگی های مشترك و غیر مشترك را تحت تاثیر قرار داده است، در این میان فقدان احساس خوشبختی یكی از لطمه های اصلی جامعه به شمار می رود؛ زمانی كه چنین احساسی در جامعه شكل می گیرد مردم برای تامین این احساس تظاهر می كنند.
بنابر اظهارات این روانشناس افرادی كه زیر پوست شبكه اجتماعی اینستاگرام، خودرا خوشبخت جلوه می دهند، از دیدگاه روانشناسی مبتلا به اختلال شخصیت «نمایشی» هستند كه دوست دارند با داستان پردازی خودرا در معرض توجه قرار دهند. آنها زمان، انرژی و سرمایه بسیاری را صرف خودآرایی می كنند و تایید دیگران نیاز اصلی زندگی شان است اما اگر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند علایم دل زدگی و افسردگی از خود نشان می دهند.
البته فلاطونی یادآور می شود: تظاهركنندگان به خوشبختی پس از مدتی از طرف جامعه فحش و ناسزا دریافت می كنند، برای اینكه در جامعه ای كه مردم در راه زندگی با تلاطم مشكلات مختلف مواجه باشند، حوصله ندارند كه بخواهند خودنمایی افراد دیگر را تحمل كنند، پس چنین بازخوردهایی نه تنها تعارضاتی را در جامعه به وجود می آورد بلكه لطمه های جدی به جامعه وارد خواهد شد.
با این تفاسیر اما این روانشناس مدعی است كه برخی از زوجهای متظاهر خوشبخت "بیزینس من "هایی هستند كه در چارچوب افراد خوشبخت تجارت و كسب درآمد می كنند.
وی با اشاره به اینكه یكی از اصول مدیریت فروش "بازار سنجی" است، می افزاید: خیلی از این افراد در ابتدا خودرا خوشبخت نشان می دهند و پس از افزایش مخاطبان شان تجارت می كنند اما این روش برای كسب درآمد اقدام نابجایی است كه از نظر روحی و روانی به جامعه لطمه وارد میكند.
فلاطونی با اشاره به اینكه این رفتارها سبب شكل گیری عقده خود بزرگ بینی در جامعه می شود، ادامه می دهد: شاید به سبب چشم و هم چشمی های زوجین آمار طلاق افزایش پیدا كند و از سویی دیگر جوانانی از سر احساس و هوش هیجانی رابطه عاشقانه ای را شروع كنند تا مانند زوج های شاخ اینستاگرام معنای عشق را تجربه كنند، اما پس از مدتی متوجه شوند كه آنها در ظاهر خوشبخت هستند، همین مسائل موجب می شود به مرور جوانان از ازدواج و تعهدپذیری گریزان شوند.
فلاطونی معتقد می باشد كه انسان ها باید خوشبختی را در درون شان پیدا كنند، برای اینكه افراد آن رفتاری كه از خود بروز می دهند بر طبق هویت اجتماعی شان است یعنی هویت فردی آنها تحت تاثیر هویت اجتماعی شكل می گیرد.




منبع:

1398/02/25
12:33:02
5.0 / 5
48
تگهای خبر: ازدواج , جامعه , جوان , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان