موتورسواری زنان در هاله ای از ابهام!

موتورسواری زنان در هاله ای از ابهام! به گزارش جوان بین ایران نوشت: روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رأیی در خصوص مخالفت با صدور گواهینامه موتورسیكلت برای بانوان اطلاع داد. حجت الاسلام والمسلمین محمدكاظم بهرامی در اینباره اظهار داشت: «به دلیل اینكه رأی تجدیدنظر هنوز صادر نشده است؛ ازاین رو رأی لازم الاتباع نیست.


البته آرای شعبه، یك رأی است و با آرای هیأت عمومی كه لازم الاتباع است، فرق دارد. این مورد باید در شعبه رسیدگی شود. البته رأی مخالف این مورد را هم در دیوان عدالت داریم و اینها رأی غیرقطعی است. آرای قطعی اگر متعارض باشند، مبحث به هیأت عمومی می رود. ولی چون این رأی به مرحله قطعیت نرسیده بالطبع زمینه آن به جهت اینكه به هیأت عمومی برده شود، هنوز فراهم نیست.»این در حالی است كه چندی قبل هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه گفته بود كه دولت به شرط طراحی مناسب درباره موتور سواری بانوان لایحه ای را تحویل مجلس شورای اسلامی دهد، اگر این لایحه مورد تأیید مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت، موتورسواری بانوان هم مجاز خواهد شد. همین سخنان سبب شد امیدها جهت صدور مجوز برای موتورسواری بانوان افزایش پیدا كند. در این حوزه سال قبل مكاتباتی از راه خانمی برای گرفتن گواهینامه موتورسیكلت با معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده انجام شد. به قول یك مقام مسئول در این معاونت به «ایران»، مكاتبات و پیگیری های لازم توسط خانم ابتكار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به عمل آمد كه سبب شد در نهایت در مورد این موضوع، گام های مثبتی برداشته و مجوزهای لازم صادر شود. موتورسواری بانوان به شرط احراز صلاحیت های قانونی مشكلی ندارد
مسعود غفاری راد حقوقدان هم درباره پیچ و خم های قانونی موتورسواری بانوان به «ایران» می گوید: از آن جایی كه در مجموعه قوانین و مقررات موضوعه، ضوابطی كه صراحتاً مبحث موتورسیكلت سواری را برای بانوان ممنوع كرده باشد، وجود ندارد، می توانیم بگوییم كه رانندگی وسایل نقلیه موتوری در نظام حقوقی ایران قائم به جنسیت نشده است. این در شرایطی است كه الان شاهدیم بعضاً خانم ها اقدام به رانندگی وسایل نقلیه سنگین شامل اتوبوس و كامیون می نمایند؛ بنابراین در اصل مباح بودن راندن موتورسیكلت توسط بانوان به شرط داشتن شرایط لازم و احراز صلاحیت های قانونی مشكلی وجود ندارد.
ایشان در ادامه می افزاید: نكته قابل توجه این است كه از نظر حقوقی وظیفه مراجع ذیصلاح در رسیدگی به درخواست بانوان برای دریافت گواهینامه رانندگی با موتورسیكلت چیست؟ بر مبنای قانون حمل و نقل و عبور كالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 و اصلاحیه های مربوطه، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی در قلمرو كشور، بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده ولی طبق تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصوب 1389 بیان شده، صدور گواهینامه موتورسیكلت برای مردان به عهده نیروی انتظامی است. در نهایت این شبهه به وجود آمده كه بر مبنای مفهوم مخالف این عبارت، مسئولیت صدور گواهینامه برای بانوان بر عهده نیروی انتظامی نیست. در پاسخ باید گفت به استناد قانون حمل و نقل و عبور كالاها كه ذكر شد، هیچ نهادی به جز نیروی انتظامی صلاحیت صدور گواهینامه را ندارد. از طرفی در متن ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنین آمده كه كلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیكلت هم جاری است.
به قول این حقوقدان، با عنایت به توضیحات یاد شده كه در متن قانون آمده، نمی توان زنان را مستثنا كرد. بنا بر رأی صادره از یكی از شعب دیوان عدالت اداری این تبصره نافی صلاحیت نیروی انتظامی در خصوص اختیارات و وظایف صدور گواهینامه برای زنان نیست و به عبارتی اثبات شیء نفی ماادا نمی كند.
غفاری راد درباره صدور رأی های متفاوت از شعب مختلف توضیح می دهد: با عنایت به اینكه یك رأی دیوان صادر شده، از آن جایی كه رأی، غیر قطعی و توسط یكی از شعب دیوان صادر شده و می تواند رأیی مخالف این رأی توسط شعب دیگر هم صادر شود، بنابراین در صورتیكه آرای متعارض به هیأت عمومی دیوان ارجاع شده و بعد از بررسی در هیأت عمومی رأی وحدت رویه صادر شود، این رأی برای همه لازم الاجرا خواهد بود. موتورسیكلت سواری حق مسلم زنان است
یك فعال حوزه زنان با اشاره به اینكه یكی از حقوق مسلم زنان، موتورسیكلت سواری است، به «ایران» می گوید: این یك حق طبیعی است كه زنان همانند مردان، بتوانند برای رفت و آمد از وسیله نقلیه ای مانند موتورسیكلت استفاده كنند.
به قول مریم حبیب زاده هیچ دلیل منطقی برای مخالفت با این قضیه وجود ندارد. مهم ترین سؤالی كه مطرح می شود، این است كه فرق عقب موتورسیكلت نشستن با جلو نشستن در چیست؟ اگر بحث پوشش و حجاب اسلامی مطرح باشد این مورد در مورد عقب موتورسیكلت نشستن هم مصداق دارد. پس باید پرسید كه مشكل كجاست؟
ایشان در ادامه می افزاید: زنان از موتورسیكلت بعنوان یك وسیله نقلیه مقرون به صرفه استفاده می نمایند و شخصاً رانندگی می كنند و همین مساله سبب كاهش میزان ترافیك و كاهش خودرو های تك سرنشین هم خواهد شد كما اینكه گامی خواهد بود در جهت احساس تساوی حقوق زن و مرد.

كاهش مشكلات زیست محیطی با موتورسواری زنان
مدیر سیستم حمل و نقل پاك شهرداری تهران هم با اشاره به اینكه با كاهش مشكلات در زمینه دوچرخه سواری و موتورسواری بانوان، مشكلات زیست محیطی هم كمتر می شود، به «ایران» می گوید: هم اكنون مردم درگیر بیماری های مختلفی ناشی از كم تحركی و بی تحركی هستند، ازاین رو استفاده از وسایل نقلیه ای مانند دوچرخه یا موتورسیكلت می تواند این قبیل مشكلات را كم كند.
یعقوب آزاده دل با اشاره به اینكه خانم ها اغلب دغدغه های زیست محیطی دارند، اضافه می كند: موتورهای برقی و دوچرخه ها به علت اینكه سروصدا ندارند و آلودگی هم تولید نمی كنند، در كاهش آلودگی هوا سهم بزرگی دارند.
به قول مدیر سیستم حمل و نقل پاك شهرداری تهران، موتورسیكلت های برقی بیشتر از 50 تا 60 كیلومتر سرعت ندارند و می توان سرعت آنها را هم تنظیم كرد، یعنی در نهایت مانند دوچرخه، هم وسیله نقلیه ای كم خطر هستند و هم به ایجاد هوای پاك و كاهش آلودگی هوا كمك می كنند.

1398/10/02
20:01:03
5.0 / 5
4347
تگهای خبر: خانواده , زنان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان