برترین اسباب بازی های ایرانی معرفی می گردند

برترین اسباب بازی های ایرانی معرفی می گردند جوان بین: 915 اثر به دبیرخانه پنجمبن جشنواره ملی اسباب بازی رسیده است كه مورد بررسی قرار می گیرد و برترین اسباب بازی های ایرانی معرفی می شود.



به گزارش جوان بین به نقل از خبر آنلاین به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل كانون، محسن حموله در پانزدهمین دورهمی فعالان حوزه كودك و نوجوان كه روز، هفتم دی در حاشیه پنجمین جشنواه ملی اسباب بازی انجام شد به معرفی برترین اسباب بازی های ایرانی اشاره و بیان كرد: امسال، ۹۱۵ اثر در دو بخش عروسك و اسباب بازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده كه مورد داوری قرار می گیرند و چهارشنبه، ۱۱ دی معرفی می گردند.
او با اشاره به شعار پنجمین دوره از جشنواره ملی اسباب بازی اظهار داشت: «تمرین زندگی»، شعار این دوره از جشنواره است و ما در سال رونق تولید می كوشیم تا از تولیدكنندگان داخلی حمایت و زمینه ای را فراهم نماییم تا فعالان حوزه اسباب بازی، ارتباط بیشتری و بهتری با یكدیگر داشته باشند.
حموله، اسباب بازی را یك رسانه فرهنگی دانست و اضافه كرد: در این دوره از جشنواره، ۱۶۰ تولیدكننده داخلی شركت كرده و به ارائه ۲هزار اسباب بازی ایرانی پرداخته اند. همین طور در پنجمین جشنواره از ۷۰ اسباب بازی جدید رونمایی خواهد شد.
دبیر پنجمین جشنواره اسباب بازی به بخش های مختلف جشنواره اشاره و بیان كرد: نمایشگاه ترویج بازی و سرگرمی با حضور ۲۷ سازمان دولتی و غیردولتی در سالن تیمچه مركز آفرینش های فرهنگی كانون برپاست. هفت نشست و كارگاه آموزشی هم از طرف كمیته علمی ما انجام می شود.

كار چندانی در زمینه فرهنگ كودك نكرده ایم
پس از آن بهنام زنگی به این كه تمدن ما به بزرگسالان اختصاص دارد اشاره و بیان كرد: در فرهنگ و تمدن ما، حتی در ادبیات مكتوب مان كه جزو گنجینه ادبی جهان است، توجه چندانی به كودكان نشده است.
مسئول كمیته علمی پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی اظهار داشت: امید كه جشنواره ها و دورهمی های این چنین، جزیره های كوچك فعال در حوزه كودك و نوجوان را به هم وصل كند تا رابطه بیشتر و بهتری با یكدیگر برقرار كنند.
زنگی، طراحی را زیربنای صنعت اسباب بازی دانست و اضافه كرد: ما لزوم سنجی كرده ایم كه بهتر است به چه سوژه هایی بپردازیم و نشست های ما برمبنای نیازسنجی برگزار شده است.

درآمد بیشتر در گرو برندسازی است
اولین پنل از این جلسه به سوژه میزان خرید اسباب بازی اختصاص داشت. در ابتدای این بخش، محمدمهدی ایزدخواه به لزوم مخاطب شناسی اشاره و بیان كرد: خیلی مهمست بدانیم مخاطب ما از كجا و چگونه خرید می كند و كدام بخش بازار برایش جذاب تر است.
این كارشناس مسایل فرهنگی در حوزه اقتصاد در ادامه گفته های خود بیان كرد: هم اكنون بیشتر بچه ها و خانواده های شان از فروشگاه های تخصصی اسباب بازی، كتاب فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای خرید می كنند و تنها هشت درصد مخاطبان، اینترنتی خرید می كنند اما این میزان با سرعت بالایی در حال افزایش می باشد و برمبنای پژوهش های ما، هر قدر، درآمد خانواده ها بیشتر باشد، میزان خرید اینترنتی شان افزایش می یاید.
ایزدخواه با اشاره به خاصیت های اسباب بازی مطلوب از دید خانواده ها اظهار داشت: آموزنده بودن، سرگرم كنندگی و قیمت مناسب، مشخصه های یك اسباب بازی خوب است. جالب این كه خانواده ها، كمتر به برند بودن توجه می كنند، مگر كسانی كه درآمد بالایی دارند.
به گفته این فعال حوزه كودك هم اكنون ۶۰ درصد بچه ها به تبلت، لپ تاپ و گوشی هوشمند دسترسی دارند. پس ما نمی توانیم چشم خودرا بر اهمیت فروش اینترنتی ببندیم.
محمد اسدی هم در بخش دیگری از این پنل اظهار داشت: وقتی درآمد خانواده ها كاسته می شود، نخستین چیزی كه از سبد خانوار حذف می شود، اسباب بازی است، آن هم در شرایطی كه متوسط خرید اسباب بازی یك خانواده در طول سال، ۲۰۰هزار تومان است.
به گفته این پژوهشگر حوزه اسباب بازی، برای موفق شدن در تولید اسباب بازی یا باید خودمان را به برند تبدیل نماییم یا به بازار موجود توجه داشته باشیم. طبق پژوهش انجام شده، بیش ترین فروش به شخصیت باب اسفنجی اختصاص دارد و از میان ۳۰ شخصیت مختلف، دو رتبه آخر به كاراكترهای ایرانی اختصاص دارند.

كودكان از فضاهای شهری، هیچ سهمی ندارند
در دومین پنل از دورهمی فعالان حوزه كودك و نوجوان، موسی پژوهان، نماینده سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت كشور به این كه در طراحی فضاهای شهری ما، هیچ سهمی به كودكان اختصاص نیافته اشاره و بیان كرد: سهم بچه های ما از فضاهای شهری، ترس و ناامیدی است. ما باید به كودكان و نوجوانان، توجه بیشتری داشته باشیم. چونكه فضاهای شهری ما برای جوانان، خصوصاً مردان طراحی شده و بچه ها نادیده گرفته شده اند.
او با اشاره به طرحی با عنوان «اتاق مادر و كودك» اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳، دستورالعملی در خصوص مكان یابی و راه اندازی این گونه اتاق ها در فضاهای عمومی جامعه تدوین و به ۱۳۰۰ شهرداری در سراسر كشور ابلاغ كردیم. جالب این كه آمارهایی كه دو سال بعد دریافت كردیم، شوكه كننده بود چونكه ما ۱۸ و نیم میلیون كودك و نوجوان داشتیم كه هیچ فضایی برای شان در نظر گرفته نشده بود.
پژوهان در ادامه بیان كرد: این آمارها و پژوهش ها ما را بر آن داشت تا با یونیسف همكاری و دستورالعمل شهرهای دوستدار كودك را تدوین و در سال ۹۷ به شهرداری ها ابلاغ نماییم.
نماینده سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت كشور با اشاره به این كه برای اجرایی شدن طرح شهر دوستدار كودك، نهادی را با عنوان «اداره شهر دوستدار كودك» در نظر گرفته ایم، اظهار داشت: ما تابحال این نهاد را در ۲۵ كلان شهر و شهر راه اندازی كرده ایم تا فضاهایی را به قصه گویی و بازی و اتاق های مادر و كودك اختصاص دهند.
به گفته پژوهان، در خیابان های مهم شهر، فضاهایی با عنوان «گذرهای كودكی» در نظر گرفته شده كه به برگزاری جشنواره ها و برنامه های شاد برای كودكان بپردازند و چشم انداز ما این است كه در ۱۰ سال آینده، شهرهای بیشتری را به شبكه جهانی شهر دوستدار كودك پبوند بزنیم.
او در پاسخ به این كه آیا مقرر است فضای جداگانه ای برای كودكان با شرایط ویژه در نظر گرفته شود، بیان كرد: در شهر دوستدار كودك، مقرر است فضای خاصی برای كودكان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شود. اما واقعیت این كه بهتر است كودكان سالم و بچه هایی با نیازهای ویژه به یك همزیستی مسالمت آمیز با یكدیگر برسند.

پس از آن مینا ذاكرشهرك به ارائه گزارش خود درباره بازارسازی فرهنگی پرداخت و خلق دارایی اختصاصی، فن آوری پیشرفته و ایده های ناب را همچون مواردی دانست كه در «مرچندایزینگ» یا بازارسازی فرهنگی باید با آن توجه گردد.
این فعال حوزه كودك به بخش دیگری از پژوهش خود در خصوص میزان علاقه خردسالان به عروسك ها اشاره و بیان كرد: در این پژوهش مشخص شد گرایش كودكان به پرنسس های دیزنی بیشتر است چون این شخصیت ها را می شناسند.
ذاكرشهرك با اشاره به مهم ترین استراتژی های تولیدكنندگان اسباب بازی در دنیا اظهار داشت: هم افزایی در بخش توزیع، توسعه جغرافیایی بازار هدف، تكرار تم های داستانی موفق و اهمیت داستان و شخصیت پردازی از مهم ترین مواردی است كه تولیدكنندگان خوب دنیا به آن توجه می كنند اما در كشور ما به سبب فقدان یك نگاه جامع به سیاست گذاری دراین زمینه و همین طور نبود قانون كپی رایت، هنوز یك شخصیت موثر و ماندگار خلق نشده است.
او به اهمیت قانون كپی رایت اشاره و بیان كرد: از آنجائیكه ما به كنوانسیون جهانی «برن» نپیوسته ایم و حق مولف(كپی رایت) را رعایت نمی نماییم. به همین خاطر برای تولیدكنندگان ما آسان تر و مقرون به صرفه تر است كه از شخصیت های محبوب جهانی مثل باب اسفنجی استفاده كنند تا كاراكترهای ایرانی و این مساله مهمی است كه باید به آن توجه گردد.
در اختتام نسترن افشم به توضیح درباره باشگاه كارآفرینان نوجوان پرداخت و اظهار داشت: ما در این باشگاه به آموزش بچه ها بوسیله بازی می پردازیم تا كودكان ما در آینده كارآفرین باشند.
پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی از ۷ تا ۱۳ مهر در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران انجام می شود.



منبع:

1398/10/17
16:38:52
5.0 / 5
4936
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , اینترنت , بزرگسالان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان