چند نکته برای کاهش لطمه های دوران سالمندی

چند نکته برای کاهش لطمه های دوران سالمندی جوان بین: درحالیکه سالمندان 60 ساله و بالاتر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سقوط و افتادن قرار دارند و بیشتر زمین خوردن های سالمندان در منزل اتفاق می افتد؛ در این راستا به چند نکته برای کاهش لطمه های دوران سالمندی پرداخته شده است.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، سالمندان (افراد ۶۰ ساله و بالاتر) بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سقوط و افتادن قرار می گیرند که این اتفاق ممکنست در هنگام فعالیت در طول روز به وقوع بپیوندد. یکی از موارد مهم لطمه های دوره سالمندی سقوط است که از مهم ترین علل مرگ و میر در بین سالمندان پیر (۸۰ سال به بالا) است.
برمبنای آمارهای موجود سقوط دومین عامل مهم در لطمه های ستون فقرات در سالمندان است. از دیگر صدمات حاصل از افتادن سالمندان می توان به شکستگی لگن، استخوان ران، مفصل ران، مهره ها، استخوان کتف، استخوان بازو، ساعد، ساق و قوزک پا اشاره نمود.
بر طبق دانسته ها چنین برآورد شده است که بیشتر زمین خوردن ها در افراد سالمند در منزل اتفاق می افتد؛ به شکلی که ۶۰ درصد در فضای خانه، ۳۰ درصد در مکان های عمومی و ۱۰ درصد در مراکز نگهداری شاهد مسئله زمین خوردن سالمندان هستیم. به طور معمول سالمندان توانایی کمی در مقابل تحمل عوارض افتادن دارند. شناخت صدماتی که فرد سالمند را تهدید می کند مهم می باشد، اما مهم تر از آن جلوگیری از وقوع اتفاقات لطمه رسان است؛ چه بسا وقوع یک لطمه برای سالمند دارای استخوان بندی ضعیف شرایط صدمات بعدی را فراهم آورد که نیاز به مراقبت و پرستاری خاص را طلب می کند.
عوامل موثر در به وجود آمدن لطمه برای سالمند
عدم تعادل سالمند در هنگام راه رفتن، بیماری اعصاب و مصرف داروهای اعصاب، اختلال حواس، ناتوانی های جسمی، مصرف داروهای آرامبخش، مشکلات بینایی از عوامل موثر در به وجود آمدن لطمه برای سالمندان بشمار می رود.
یک سالمند چه کارهایی می تواند انجام دهد تا از لطمه های دوره سالمندی در امان بماند؟
یک فرد سالمند می تواند با رعایت نکات زیر از خطرات ناشی از لطمه های جدی دوران سالمندی دور بماند:
داشتن یک برنامه ورزشی سبک و منظم.
از انجام دادن حرکات ورزشی قدرتی، تعادلی و تناسب اندام خودداری کند.
ماهیچه ها و استخوان های بدن خودرا با انجام برنامه های ورزشی سبک و منظم تقویت کند.
حتما بینایی سالمند توسط پزشک متخصص هر ساله بررسی و معاینه شود، چونکه کاهش قدرت بینایی احتمال خطر افتادن را در افراد بالا می برد.
از مصرف نوشابه های الکلی خودداری شود.
در هنگام برخاستن از پشت میز و رختخواب با احتیاط عمل کند.
در صورت نیاز از وسایل کمک توانبخشی مثل عصا و واکر جهت بهتر راه رفتن استفاده نماید.
استفاده از کفش های راحتی و دارای برجستگی در کف.
سالمندان باید بدانند که بدون ورزش استخوان های آنها گرفتار نازکی و پوکی می شوند. تقویت ماهیچه ها موجب استواری بیشتر در مفاصل و ستون مهره ها می شود. انجام حرکات ورزشی مداوم، سبک و منظم موجب افزایش تحرک و عدم تغییر شکل اندام ها می شوند.
چگونه می توانیم به یک سالمند کمک کنیم؟
انجام تعمیرات و مناسب سازی فضای داخلی خانه سالمند می تواند از وقوع اتفاقاتی مثل سقوط پیشگیری کند؛ بر طبق پژوهش های صورت گرفته ۳۰ تا ۵۰ درصد از لطمه ها و صدمات سالمندی با مناسب سازی فضای داخلی خانه از بین خواهد رفت. لبه های چهارچوب درب اتاق ها، زمینهای ناهموار و کف پوش های لیز موجب افزایش احتمال بروز لطمه ها در سالمندان می شود. مسیر تردد سالمندان باید دارای روشنایی کافی بدون مانع و سیم های برق باشد. تجدید نظر در چیدمان اثاث منزل به شکلی که ایجاد سد معبر در راه حرکت و تردد سالمند نکند. نصب کردن دستگیره های بزرگ در راه پلکان ها و مسیر تردد سالمند. رنگ آمیزی لبه های پله جهت نشان دادن میزان بلندی پله ها و فاصله آنها از هم. قرار دادن سُر گیر یا پادری لاستیکی در داخل حمام و وان تَن شویی. مناسب سازی حمام با ساخت سکوی نشستن برای سالمند یا قرار دادن چهارپایه مطمئن و محکم در داخل حمام. نصب دوش قابل جابجایی برای استحمام سالمند.




منبع:

1401/01/05
13:11:43
5.0 / 5
187
تگهای خبر: پزشك , وام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان