مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور خبرداد

فراهم شدن امكان مسافرت اتباع افغان به كشورشان، حمایت بهداشتی و تحصیلی ازاتباع در۲۰مهمان شهرایران

فراهم شدن امكان مسافرت اتباع افغان به كشورشان، حمایت بهداشتی و تحصیلی ازاتباع در۲۰مهمان شهرایران جوان بین: مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور اظهار داشت: ۲۰ میهمان شهر در كشور برای پذیرش اتباع واجد شرایط حمایت وجود دارد كه در این میهمان شهرها امكانات تحصیلی و بهداشتی برای اتباع فراهم گشته است.


احمد محمدی فر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه در بعضی از استان ها محلی برای نگهداری اتباع وجود دارد كه تعداد آنها به ۲۰محل هم می رسد، اظهار نمود: در این مراكز، اتباع واجد شرایط حمایتی سكونت داده می شوند و به آنها میهمان شهر می گویند كه در این میهمان شهرها حدود ۳۰هزار نفر زندگی می كنند. همینطور در این میهمان شهرها امكانات تحصیلی، بهداشتی و درمانی برای اتباع در نظر گرفته شده است و كمك هایی كه سازمان های بین المللی و تشكل ها دارند بیشتر به این افراد كه عموما صدمه پذیر هستند، تعلق می گیرد.
وی افزود: این میهمان شهرها در بعضی استان ها شامل كرمان، یزد، خراسان، مركزی، سمنان... وجود دارند اما در تهران میهمان شهر نداریم چونكه بیشتر مهاجرینی كه در تهران هستند به علت رونق اشتغال در تهران معمولا سطح رفاه و زندگیشان نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است و این میهمان شهرها عموما در شهرهایی بوجود آمده اند كه نیاز به حمایت های ویژه از این جامعه بوده است.
مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور افزود: برای اتباعی كه مجوز قانونی اقامت دارند خدماتی در نظر گرفته ایم.به طور مثال خانواده هایی كه معلول در خانه دارند، زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص و خانواده ای كه مرد و زن بالای ۶۰سال بوده و فرزند پسر ندارند كه حدودا ۱۰ گروه صدمه پذیر را شامل می شوند را مورد حمایت قرار داده ایم و اگر آنها شناسایی شوند بیمه سلامت مجانی شامل آنها خواهد شد یا اگر این گروه نیازهای درمانی حاد داشته باشند به كمك تشكل های داخل و خارج كشور به آنها خدماتی عرضه خواهد شد و مورد حمایت قرار خواهیم داد.
وی تصریح كرد: از تشكل های حوزه پناهندگان و مهاجرین هر حمایتی كه بتوانیم انجام خواهیم داد. همینطور بعضی از كمكهای بین المللی كه وارد كشور می گردد با استفاده از همین تشكلها مورد مصرف و عمل قرار می گیرد، یعنی حتی از منابع بین المللی به آنها كمك می نماییم. به عبارت دیگر تشكلهایی كه با اداره اتباع همكاری می كنند و در چارچوب تعریف شده قانونی قرار میگیرند حتما حمایت میشوند البته امكان دارد گلههایی وجود داشته باشد كه بودجهای تخصیص داده شده راضی كننده نیست كه البته این بحث دیگری است اما همه تشكلهایی كه با ما همكاری دارند مورد حمایت قرار می گیرند.
وی با تاكید بر اینكه از تشكل های فعال در حوزه اتباع حمایت می نماییم، اظهار داشت: در حوزه آموزش دانش آموزان اتباع مدارس خودگردان وجود داشت كه خارج از چارچوب وزارت آموزش و پرورش بود و توسط برخی افراد اداره می شد و بعضی از تشكل هایی كه در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشتند هم در این مدارس فعالیت می كردند. همینطور در گذشته شرط ثبت نام این بود كه باید دانش آموزان كارنامه آموزش و پرورش داشته باشند اما اعلام كردیم كه در كنار آن اگر تشكلی كه با اداره اتباع همكاری می كرد هم تایید نمود كه آن دانش آموز نزد خودشان آموزش دیده، پذیرفته خواهد شد و به عبارت دیگری مدركی هم سنگ با كارنامه وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
محمدیفر با اشاره به اینكه سالیانه حداقل دو جلسه با تشكل های خارجی و داخلی برگزار می نماییم و همینطور در جلساتی با كمیساریای سازمان ملل با آنها به گفت و گو می پردازیم و نظراتشان را دریافت می نماییم، اظهار داشت: ارتباطی میان تشكل های داخلی و خارجی برقرار كرده تا با یكدیگر همكاری كنند. به عبارت دیگر برخی از تشكل های خارجی امكانات مالی به كشور می آورند كه میان آنها و تشكل های داخلی ارتباط برقرار كرده تا امكان فعالیت برای آنها در حوزه مختلف فراهم گردد به عبارت دیگر در حد امكان برای آنان بسترهای فعالیت فراهم نموده ایم اما منابع داخل نداریم كه در اختیار آنان قرار دهیم.
مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور افزود: انتظار ما از تشكل ها این است كه در چارچوب مردم نهادی فعالیت كنند و منتظر كمك های دولتی نباشند چونكه این مورد با اصل مردم نهاد بودنشان در تضاد خواهد بود.


فراهم شدن امكان مسافرت اتباع افغان به كشورشان برای نخستین بار



وی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: تلاش ما این است كه شرایط بهتری را برای جامعه مهاجرین و پناهندگان فراهم نماییم به صورتی كه امسال برای نخستین بار امكان مسافرت به افغانستان و دیدن بستگان بوجود آمده و این افراد می توانند با استفاده از دفاتر خدمات و اشتغال به كشورشان مسافرت كنند و بازگردند. همینطور امسال امكان سفرهای زیارتی برای آنها در اربعین فراهم گشته است. سال قبل هم ۸۰هزار نفر در مراسم اربعین شركت كردند.

محمدی فر در انتها صحبت هایش اضافه كرد: به دنبال این هستیم كه امسال ساماندهی و شناسایی اتباع مهاجر و پناهنده را در سراسر كشور به اتمام رسانده و سپس اقامت، اشتغال، تحصیل و سایر خدمات هم در چارچوب مدیریت شده و كنترل شده صورت گیرد.




1397/06/12
21:02:02
5.0 / 5
4402
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمه , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان