چرا تفكرات منفی بر نگرش مثبت غالب تر است؟

چرا تفكرات منفی بر نگرش مثبت غالب تر است؟ جوان بین: یك روانشناس با اشاره به تاثیر مثبت اندیشی در میزان موفقیت زندگی انسان ها اظهار داشت: مثبت اندیشی مهارتی كاملاً اكتسابی است كه با سلامت جسمی و روانی افراد رابطه مستقیم دارد و فرد می تواند با تكرار و تقلید از دیگران آنرا در خود پرورش دهد.


دكتر گوهریسنا انزانی در گفت وگو با ایسنا، اعتقاد دارد مثبت اندیشی برخلاف خیلی از شاخه های روانشناسی كه بر رفتارهای نابهنجار افراد تاكید دارد، محبت انسان و توانایی هایی مانند شاد زیستن، لذت بردن از زندگی، زیبا اندیشی و تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی كه ساخته ذهنی انسان هستند را پرورش می دهد.

به قول وی، روانشناسی مثبت نگر شاخه جدیدی از علم روانشناسی است كه شیوه تمركز مثبت ذهن فرد كه باعث حذف تفكرات و عواطف منفی و مخرب می گردد را بیان می كند، در این علم فرد می تواند توانایی ها و عملكردهای مثبت خود مانند خوش بینی و امید به آینده را افزایش دهد.

رئیس كلینیك تنفس دوباره با اشاره به اینكه نگرش انسان به زندگی تاثیر زیادی بر كیفیت زندگی افراد دارد، افزود: نگرش مثبت از مهم ترین عواملی است كه در رشد زندگی و روان انسان ها موثر است بطوریكه حتی ادیان آسمانی هم به اینگونه مباحث روانشناختی مانند رشد استعدادهای عظیم انسانی تاكید دارند، لازم به ذكر است كه این موارد كاربردی در متون قرآنی همچون سوره یوسف هم تاكید گردیده است.

این متخصص روانشناسی با اشاره به اینكه مثبت اندیشی سبب افزایش اعتماد به نفس، كاهش علائم افسردگی و بهبود روابط اجتماعی می شود، اضافه كرد: مثبت اندیشی سبب رسیدن به اهداف زندگی، مدیریت و كاهش استرس، تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت و افزایش تعامل اجتماعی می شود؛ به عبارت دیگر مثبت اندیشان باور دارند كه از پس مشكلات زندگی بر می آیند و در صورت وجود مشكل در سر راه زندگی تلاش می كنند با اراده و بررسی تمامی جوانب آنرا به بهترین نحو برطرف و عملكردهای خویش را كنترل كنند.

انزانی افزود: فرد مثبت اندیش می داند كه فكر بر احساس و احساس بر علائم جسمانی او اثرگذار می باشد.

این روانشناس اعتقاد دارد مثبت اندیشی روشی از اندیشیدن است كه فرد می تواند از نگرش ها، احساسات، رفتار، علایق و استعدادهای خود و دیگران برداشت مناسبی داشته باشد.

به قول وی مثبت اندیشان در زمان حال زندگی می كنند و می توانند از رفتارهای جرات مند به درستی استفاده كنند، در صحبت های آنها عبارات امیدبخش وجود دارد، پیش از هر كاری ابتدا فكر می كنند و با افكار مثبت رفتارهای خویش را كنترل می كنند. آنها برای حل مشكلات از فنون حل مسئله بهره برده و می توانند توانمندی های خویش را ارزیابی كنند و می دانند چگونه خشم و كینه های خویش را كاهش دهند و دیگران را ببخشند.

انزانی در ادامه با اشاره به اینكه بیماران سرطانی می توانند با مثبت اندیشی بر مشكلات جسمانی خود غلبه كنند اظهار داشت: احتمال بروز مشكلات قلبی، سرطان و ام اس با مثبت اندیشی كاسته می شود و به دنبال آن سیستم دفاعی بدن بیشتر می گردد.

این روانشناس با اشاره به پژوهش های انجام شده در كشور كره تصریح كرد: مثبت اندیشی متغیر افزایش رضایت مندی از زندگی هر فرد است، مثبت اندیشان سازماندهی ذهنی بالا و تمركز بالایی دارند.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا خیلی از مثبت اندیشان علی رغم نوع تفكر خود باز هم در زندگی ناموفق هستند؟ اظهار داشت: انسان ها به دو صورت مثبت یا منفی می اندیشند، این درحالیست كه خیلی از افراد به نوع و محتوای فكری خود آگاه نیستند بنابراین بعنوان نخستین تكنیك ها از مراجعین خود می خواهیم تمامی محتوای فكری خویش را یادداشت كنند تا جملات و تفكرات مثبت یا منفی آنها مشخص شود.

به قول انزانی افرادی كه نگرش منفی دارند امكان دارد خویش را سرزنش و توانمندی های خویش را مقایسه كنند و فقط به محدودیت های خود توجه كنند؛ آنها خشم زیادی نسبت به خود دارند و نمی توانند ترس هایشان را از خود دور كنند و از اتفاقات روزانه تعبیر غلطی دارند، آنها اطلاعات را سوگیرانه و تحریف شده برداشت می كنند، همینطور احساسات خویش را با واقعیت فكری منطبق كرده و مسبب اصلی ناخوشایندی خویش را نمی شناسند.

رئیس كلینیك تنفس دوباره با اشاره به اینكه افكار منفی در اثر خطاهای شناختی شكل می گیرد تصریح كرد: منفی نگران مقصر هر گونه اتفاق اشتباه را خودشان می دانند و همیشه اشتباهاتشان را بزرگ نمایی یا فاجعه سازی می كنند، بعضی از آنها توجهی به امور مثبت ندارند و تنها به خصوصیت های منفی تمركز می كنند، آنها بایدهای زیادی در ذهن خود دارند و در هر موضوعی صرفا بر جنبه های منفی تمركز دارند.

وی معتقد است: خطاهای شناختی سبب بروز علائم جسمانی شده و اثرات مخربی بر رفتار افراد دارد؛ در واقع افكار منفی برداشتی بدبینانه و بدون منطق درباره موقعیتی است كه به صورت غیرارادی به ذهن فرد خطور می كند.

انزانی در ادامه با اشاره به دلیل بروز تفكرات منفی در بعضی افراد خاطرنشان كرد: پژوهش های بسیاری در این زمینه نشان داده است كه برخورد نامناسب والدین با كودك می تواند در پرورش افكار منفی موثر باشد، همینطور مشكلات روابطی میان والدین سبب پرورش افكار منفی در ذهن كودك می گردد.

به قول این روانشناس افرادی كه والدینشان به آنها بی قید و شرط محبت نمی كنند ترس های زیادی تجربه می كنند و تمركز خویش را بر محدودیت های خود قالب می كنند. آنها به صورت مداوم از والدین خود شكایت دارند، بی جهت با دیگران مخالفت می كنند، در جملات خود از عبارات منفی بهره برده و با كوچكترین مانعی دست از تلاش بر می دارند. آنها معمولا كم اشتها، كم خواب و عصبی هستند.

رئیس كلینیك تنفس دوباره در پاسخ به این سوال كه چرا تفكرات منفی بر نگرش مثبت غالب تر است؟ اظهار داشت: انسانها تلاش دارند با تولید شرایط مناسب احتمال صدمه پذیری خویش را كاهش دهند و با تفكرات منفی به گونه ای از خود محافظت كنند بنابراین مشاوران به آنها آموزش می دهند تا تمامی تفكرات منفی خویش را یادداشت كرده و افكار خویش را كنترل كنند چراكه با كاهش افكار منفی می توان افكار مثبت را افزایش داد. لازم به ذكر است تا زمانی كه افكار منفی از ذهن انسان خارج نشود افكار مثبت جایگزین آن نخواهد شد.



1397/07/30
12:32:59
5.0 / 5
4595
تگهای خبر: آموزش , جوان , سلامت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان