مرگ تدریجی تاک شوها در تلویزیون های دنیا
به گزارش جوان بین، پلت فرم های آنلاین در جهان به تدریج جای تاک شوهای سنتی را گرفته اند و غول های رسانه ای در آمریکا یکی بعد از دیگری گفت وگوهای تلویزیونی را تعطیل می کنند. در اتفاقی مشابه با کشورمان، خیلی از مجریان و برنامه سازان مشهور تلویزیونی درحال کوچ به پلت فرم های نمایش خانگی هستند؛ با این توجیه که مردم دیگر آنها را تماشا نمی کنند چونکه مخاطب ترجیح می دهد هرزمان که می خواهد برنامه مورد علاقه اش را تماشا کند.
به گزارش جوان بین به نقل از خبرگزاری مشرق
، در حالی که تاک شو زمانی یکی از پربیننده ترین ساختارهای تلویزیونی دنیا بود، اینروزها این قبیل برنامه ها در تلویزیون های دنیا جذابیت گذشته را از دست داده اند و رو به تعطیلی می روند. این در حالیست که برنامه سازان ایرانی همچنان با الگوگیری از فرمول های تاریخ مصرف گذشته گاها به تولید انبوه گفت وگوهایی می پردازند که برای نسل امروز جذابیتی ندارند و باید این پرسش را مطرح نمود، آیا زمان آن نرسیده که در تلویزیون خودمان هم با موج تغییرات جهانی همراه شویم؟
دو سال پیش جیمز کوردن، مجری برنامه پرمخاطب «The Late Late Show»، اعلام نمود که این برنامه بزودی به پایان خواهد رسید. این در حالی بود که کوردن با ابتکارهایی نظیر بخش محبوب «کارائوکه در ماشین» با حضور سلبریتی ها، توانسته بود مخاطبان بسیاری را جذب نماید و لحظاتی از برنامه اش به سرعت در فضای مجازی وایرال می شد. هرچند این تلاش ها تا مدتی موفق بودند، اما در نهایت کوردن پارسال تصمیم گرفت برای گذراندن زمان بیشتر با خانواده و پرداختن به ایده های خلاقانه تر، برنامه خویش را متوقف کند؛ گرچه نمی توان نادیده گرفت که افت محبوبیت و چالش های مالی هم در این تصمیم بی تاثیر نبودند.
جیمز کوردن، مجری برنامه پرمخاطب «The Late Late Show»
همزمان با بیان این خبر، جیمی کمیل، یکی دیگر از مجریان مطرح آمریکایی، نگرانی خویش را از آینده تاک شوها ابراز کرد و گوشزد نمود که امکان دارد تا ۱۰ سال آینده اثری از این قالب برنامه ها در تلویزیون آمریکا باقی نماند.
پیشتر از آن البته برنامه، The Ellen DeGeneres Show، که زمانی یکی از شناخته شده ترین تاک شوهای تلویزیونی در جهان به شمار می رفت هم به سبب کاهش شدید مخاطب، بحران های مالی و حواشی پررنگ زندگی شخصی الن دی جنرس برای همیشه تعطیل شد.
The Ellen DeGeneres Show
اکنون اما، یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین تاک شوهای آمریکایی هم اعلام نموده است که در بهار سال آینده پایان خواهد یافت. برنامه ی The Late Show with Stephen Colbert به سبب فشارهای مالی تعطیل می شود. استیون کولبر، مجری پرطرفدار و باسابقه ی این برنامه، در اطلاعیه ای اعلام نمود: «این فقط پایان برنامه ی من نیست؛ بلکه پایان کل این برنامه در شبکه CBS است. کسی جای من را نمی گیرد، همه چیز درحال به انتها رسیدن است.»
The Late Show with Stephen Colbert
با اعلام پایان این برنامه نیز، موجی از نگرانی در رابطه با ادامه کار سایر تاک شوهای مشهور نظیر برنامه های جیمی فلن و جیمی کمیل شکل گرفته است. تاک شوهایی که سال ها بخش جدانشدنی از فرهنگ عامه ی آمریکایی بوده اند و محتوای آنها حتی توسط تولیدکنندگان فارسی زبان در فضای مجازی ترجمه و بازنشر می شدند. برای همین، حتی اگر ناآگاهانه هم باشد، احتمالا مخاطبان ایرانی هم با قسمتهایی از این برنامه ها آشنا هستند.
اما حالا، تعطیلی این برنامه ها تنها به معنای پایان یک قالب تلویزیونی نیست، بلکه می تواند نشانه ای از بحران جدی تری برای غول های رسانه ای باشد. پلت فرم هایی همچون یوتیوب و نتفلیکس به سادگی جایگزین برنامه های سنتی تلویزیونی شده اند و بخصوص نزد نسل جوان، مخاطبان پرشماری را جذب کرده اند.
فرمت پخش ثابت و زمان بندی شده ی تاک شوهای تلویزیونی که معمولا آخر شب به روی آنتن می روند، دیگر برای مخاطبان نسل جدید جذابیتی ندارد؛ جوان ها ترجیح می دهند برنامه ای را در هر ساعتی که بخواهند، تماشا کنند و لذت ببرند. همان گونه که جیمی کمیل اظهار داشته بود: «نسل جدید در آن ساعت سراغ تلویزیون نمی رود و بزرگ ترها هم احتمالا مشغول شستن ظرف ها هستند.»
یکی از چالش های اصلی این برنامه ها، همواره تولید محتوای نو و خلاقانه بوده است. باآنکه اشخاصی مانند جیمی فلن توانسته اند تا حدود زیادی با سلیقه ی روز مخاطبان همسو شوند، اما همین افراد هم امکان دارد بزودی ناچار شوند به پلت فرم های آنلاین کوچ کنند تا همچنان مخاطب خویش را حفظ کنند. بعلاوه، طولانی بودن زمان این برنامه ها دیگر با ذائقه مخاطبان که به ویدیوهای کوتاه و طنزآمیز علاقه مند هستند، هم خوانی ندارد.
در گذشته، این تاک شوها بستری برای معرفی سلبریتی های نوظهور بودند، اما با گسترش رسانه های اجتماعی، هنرمندان دیگر تمایل چندانی به حضور در برنامه هایی با سؤالات چالش برانگیز و فضای نیمه رسمی ندارند؛ چون که در برنامه های آنلاین بدون آن فشارها، می توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
از سوی دیگر، تاک شوهایی که محتوای آنها بر اساس تحلیل طنزآمیز اتفاقات روز است، دیگر برای مخاطبی که در طول روز با موجی از اخبار و شوخی های آنلاین درگیر بوده، تازگی ندارد، بخصوص اگر آن برنامه در ساعتی غیر از زمان پخش اصلی اش دیده شود.
در مقایسه با نسل طلایی تاک شوها، برنامه هایی چون Late Night with David Letterman یا Conan O’Brien، تاک شوهای امروزی هنوز نتوانسته اند به همان سطح نفوذ و تأثیرگذاری برسند. دیوید لترمن با مصاحبه های چالش برانگیز و هوشمندانه اش و کونان اوبراین با جذب مخاطبان جوان، سبکی منحصربه فرد را پایه گذاری کردند؛ اما به نظر می آید آن سبک، دیگر پاسخ گوی نیازهای امروز نیست.
Late Show with David Letterman (TV Series 1993–2015)
این حقیقت را میتوان از این مورد دریافت که ویدئوهای مصاحبه های به یادماندنی آن دوران هنوز در فضای مجازی بازنشر می شوند، اما فرمول نشستن مجری پشت میز، دست انداختن سیاست مداران و ساختن جوک بر مبنای خبرهای روز، دیگر آن جاذبه ی سابق را ندارد.
در حقیقت، کمدین های نسل جدید آمریکا همچون «هانا اینبیندر»، «کاترین کوهن» و «کیت برلنت» حتی شوخی با کاخ سفید را در اولویت قرار نمی دهند؛ چونکه مخاطبان آنها چنین چیزی نمی خواهند.
با این حال، هرچند خیلی از این برنامه ها به پایان خود رسیده اند، اما شهرت و محبوبیت مجریان آنها در صورت همراهی با خلاقیت و شناخت درست از مخاطب می تواند مسیرهای جدیدی را برای ادامه ی فعالیت آنها فراهم آورد.
جالب این که این تاک شوها همواره مورد توجه رسانه ها و تلویزیون های کشورهای دیگر هم بوده اند. در ایران نیز، مجریانی مانند مهران مدیری، رضا رشیدپور، فرزاد حسنی و رامبد جوان نمونه های موفقی از این سبک را عرضه کرده اند.
مهران مدیری در برنامه خندوانه رامبد جوان
پس از آن، موجی از برنامه های مشابه به پلت فرم هایی چون یوتیوب یا شبکه نمایش خانگی راه پیدا کرد، برخی موفق، برخی ناکام. اما نکته ی قابل تأمل اینجاست که در حالیکه دنیا درحال عبور از این سبک است، ما همچنان درحال بازتولید الگویی هستیم که امروزه در تلویزیون های روز جهان تاریخ مصرف گذشته است. حال آن که مخاطبان امروز، در هر کشوری، خواستار نوآوری، ساختارشکنی و نگاههای تازه اند.
نمونه هایی مانند امیرحسین قیاسی که در چارچوب ویدئوهای کوتاه به طنز سیاسی و اجتماعی می پردازد، شاید به سبب نحوه ی بیان و اختصار برنامه اش مورد توجه قرار گرفته باشد، اما حتی در این قالب هم اگر خلاقیت کافی نباشد، عمر جذابیت این سبک ها کوتاه خواهد بود.
در نهایت، خیلی از مخاطبان نسل جدید که تسلط نسبی یا کامل به زبان انگلیسی دارند، ترجیح می دهند محتوای روز و خلاقانه ی جهانی را دنبال کنند. حتی اگر چنین مهارتی نداشته باشند، باز هم مترجمان آنلاین فورا نسخه های فارسی را در اختیارشان می گذارند. دراین میان، ضروری است تولیدکنندگان داخلی هم به جای اصرار بر الگوهای قدیمی که در زمان خود جواب گرفته اند، همراه با جریان جهانی حرکت کنند و به تعریف مجدد تلویزیون و سرگرمی بیندیشند.
منبع: ایسنا منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب