نوروزپور:
رسانه ها نمی توانند به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل کنند
به گزارش جوان بین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رسانه ها نمی توانند به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل کنند، اما می توانند شرایط موجود را بهبود بخشند و ضریب امنیت روانی را بالا برند.
به گزارش جوان بین به نقل از مهر، محمدرضا نوروزپور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در دومین رویداد «جایزه رسانه امید» به نقش رسانه در افزایش امید و امنیت روانی در جامعه اشاره نمود و با تکیه بر این نکته که افزایش امنیت روانی مستقیماً با افزایش امید در جامعه مرتبط می باشد، اظهار داشت: هر چه امنیت روانی در جامعه بهبود یابد، به همان میزان امید هم افزایش خواهد یافت. اگر امنیت روانی کم شود، امید در آن جامعه به نقصان می گراید.
نوروزپور به مؤلفه های مؤثر در امنیت روانی اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از مهم ترین مولفه ها، توانایی جامعه برای پیشبینی آینده است. اگر فردی احساس کند که آینده ای ندارد، امنیت روانی او کاهش پیدا می کند. همچنین، حداقل های معیشتی و امنیت فیزیکی هم از دیگر دلایل تأثیرگذار بر امنیت روانی هستند.
وی اشاره کرد: رسانه ها نمی توانند به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل کنند، اما می توانند شرایط موجود را بهبود بخشند و ضریب امنیت روانی را بالا برند. رسانه ها می توانند با عرضه اطلاعات صحیح و تبیین موضوعات، به جای انتقاد و تخریب، امید را در جامعه تقویت نمایند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: افزایش امنیت روانی در جامعه سبب ایجاد شرایط بهتر به منظور زندگی مردم خواهد شد.
نوروزپور به اهمیت ارزیابی جامعه نسبت به آینده خود در پیشرفت امنیت روانی اشاره نمود و با اعلان اینکه وجود مشکلات و بحران ها در زندگی امری طبیعی است، تاکید کرد: آن چه سبب کاهش امنیت روانی می شود، ناتوانی در پیدا کردن چاره برای عبور از این بحران ها و موانع است.
نوروزپور نقش رسانه ها را در این مورد حیاتی دانست و اظهار داشت: رسانه ها باید به جای فقط بیان مشکلات، راهکارهای علمی و عملی برای عبور از بحران ها عرضه کنند. بیان مکرر مسایل و مشکلات به تنهایی نمی تواند گره گشا باشد.
وی همینطور به ضرورت ایجاد انگیزه در اصحاب رسانه برای خدمت به جامعه اشاره نمود و اضافه کرد: رسانه ها باید به عنوان گره گشا عمل کنند و با تولید محتوای مثبت و امیدبخش، امنیت روانی را در جامعه بالا برند. تجمعات جمعی هم می تواند به افزایش امنیت روانی کمک نماید، چونکه انسان ها در جمع احساس امنیت بیشتری می کنند.
نوروزپور تاکید کرد: حفظ روحیه هم افزایی و ارتقا آن به سایر بخش ها لازم است تا بتوانیم به ایجاد محتوای مؤثر و افتخارآفرین برای جامعه کمک نماییم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسالت و مسئولیت هر فرد در جامعه امروز اشاره نمود و اظهار داشت: در گذشته، رسانه ها یک سویه بودند و تنها یک نفر از پشت دوربین یا بلندگو صحبت می کرد و دیگران فقط شنونده بودند. اما حال با پیشرفت فناوری، هر فرد به یک رسانه تبدیل گشته و می تواند هم پیام را دریافت کند و هم آنرا ارسال نماید.
وی اضافه کرد: این تغییر در نقش رسانه ها فرصتی است که باید از آن بهره برداری نماییم. هر یک از ما باید به این نکته دقت کنیم که محتوای تولیدی ما چه تاثیری بر امنیت روانی جامعه دارد. آیا این محتوا سبب افزایش امید و انسجام ملی می شود یا برعکس، باعث اضطراب، تشویش و شکاف در جامعه می گردد؟
نوروزپور تاکید کرد: تولید محتوای منفی و ناامیدکننده نه فقط از نظر اخلاقی صحیح نیست، بلکه به صورتی خیانت به جامعه شمرده می شود. هر یک از ما باید به تاثیر محتوای خود بر جامعه فکر نماییم و ظرفیتهای مثبت منطقه خویش را شناسایی و تعریف نماییم تا بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی کمک نماییم.
وی اظهار داشت: مسئولیت ما به عنوان تولیدکنندگان محتوا این است که با دقت و آگاهی عمل نماییم تا امنیت روانی جامعه را ارتقا دهیم و از ایجاد نارضایتی و شکاف اجتماعی جلوگیری نماییم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیتهای ویژه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری هر یک از شهرهای ایران اشاره نمود و اظهار داشت: هر کدام از شهرهای کشور دارای ظرفیتهای منحصر به فردی هستند که متاسفانه کمتر به آنها توجه شده است. یکی از مضرات کاهش امنیت روانی جامعه و کم شدن امید در بین مردم، گم شدن این ظرفیت هاست.
وی با اشاره به سواحل مکران اضافه کرد: این سواحل دارای ظرفیت هایی هستند که در معدودی از کشورهای دنیا مشابه آنها وجود دارد. منابع طبیعی و زیبایی های فکری این منطقه می تواند به رونق اقتصادی کمک نماید، اما متاسفانه این ظرفیت ها هنوز کشف نشده و سرمایه گذاری لازم در این مورد انجام نشده است.
نوروزپور همینطور بیان کرد: شهرها و استانهای مرزی کشور هم دارای ظرفیتهای بی نظیری هستند و با وجود فشارهای بین المللی و تحریمها، دستیافته های بزرگی در بعضی حوزه ها حاصل شده است. اما با این حال، شکایات و دعواهای سیاسی سبب شده که این ظرفیت ها زیر بار فشار روانی مدفون شوند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر تاکید کرد: جامعه ما باید احساس کند که آینده ای روشن در انتظارش است و برنامه ای برای بهره برداری از این ظرفیت ها وجود دارد. رسانه ها می توانند اهمیت بالای ی در حل این معضلات ایفا کنند و با عملکرد درست خود، امید و امنیت روانی را در جامعه بالا برند. خلاصه اینکه هر یک از ما باید به تاثیر محتوای خود بر جامعه فکر نماییم و ظرفیت های مثبت منطقه خود را شناسایی و تعریف نماییم تا بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی کمک نماییم. معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت های ویژه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری هر یک از شهرهای ایران اشاره نمود و عنوان کرد: هر کدام از شهرهای کشور دارای ظرفیت های منحصر به فردی هستند که متاسفانه کمتر به آنها توجه شده است. اما با این وجود، شکایات و دعواهای سیاسی سبب شده که این ظرفیت ها زیر بار فشار روانی مدفون شوند.
منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب