خودبیمار انگاری ترسی در روزگار كرونا زده

خودبیمار انگاری ترسی در روزگار كرونا زده جوان بین: یک روانشناس با اشاره به افزایش ترس های طبیعی و غیر طبیعی افراد در دوران پاندمی کووید 19 مطرح کرد: در این ایام موضوعی به نام ˮخود بیمار انگاریˮ در افراد رسوب کرده است. ترس در حد طبیعی برای حفظ حیات بشر لازم است اما افزایش غیر طبیعی و مرض گونه آن مستلزم پیگیری و درمان است.


شبنم طلوعی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در بعضی موارد اطلاعات اشتباه درباره موضوعی منجر به ایجاد ترس های غیر طبیعی و در نهایت مقابله با بروز عکس العمل درست در افراد می شود، اظهار نمود: کاهش ترس غیر طبیعی در روزهای پاندمی کووید ۱۹ نیازمند دریافت اطلاعات درست از کانال های درست است. از طرفی ما مستلزم داشتن ترس طبیعی از این بیماری هستیم چونکه عدم ترس می تواند عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را با خود به همراه آورد.
وی درباره نحوه بروز ترس و تفاوت آن با اضطراب، اضافه کرد: ترس در حضور تهدیدی که به آسانی قابل شناسایی است روی می دهد و در مقابل اضطراب یک احساس هراس یا خوف مبهم است که حتی بدون حضور هر گونه تهدیدی خودرا بروز می دهد. اضطراب احساسی پیچیده تر از ترس، خوف، تنش و جزع است که همچون دلیلهای آن پیش بینی کردن یک رویدار خطرناک و انتظار برای آنست.
بگفته طلوعی، ترس دارای نشانه های جسمانی نظیر مشکلات تنفسی، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، لرزش، عرق کردن و... است. همین طور در موارد شدیدتر می تواند دارای نشانه های هیجانی نظیر احساس وحشت و اضطراب فلج کننده، احساس نیاز به فرار، ترس از دست دادن کنترل، احساس مرگ قریب الوقوع و احساس عدم کنترل شرایط و واکنش ها است.
این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود به فوبیا رایج نظیر ترس از فضای بسته، ارتفاع، رانندگی در اتوبان، حشرات بالدار، مار، گربه اشاره نمود و اظهار داشت: احیانا افراد گرفتار فوبیا می دانند که ترسی غیر منطقی دارند اما نمی توانند احساسات خودرا کنترل کنند. در چنین شرایطی افراد حتی با فکر کردن درباره آن موضوع گرفتار اضطراب می شوند و هنگام مواجهه واقعی با ترس ها گرفتار وحشت می شوند. چنین تجربه ای به حدی دشوار است که حتی می تواند فرد را مجبور به اجتناب از آن موقعیت و تغییر آن سبک زندگی کند.
وی اعتقاد دارد که آگاهی از فوبیا اولین گام برای غلبه بر آنست. فوبیاها بسیار شایع و قابل درمان هستند. همین طور در خیلی از مواقع افکار منفی و نحوه فکر کردن به موضوعات منجر به ایجاد احساسی خاص به آن موضوع می شود و همان احساس خاص نیز بروز رفتار خاصی را به دنبال دارد که می تواند عکس العملی نظیر اجتناب از روی ترس را به همراه داشته باشد.
طلوعی با اشاره تاثیر "شرطی شدن کلاسیک" در بروز خیلی از ترس ها با ذکر مثالی اظهار داشت: برای مثال هنگام مشاهده یک سوسک، کودک از همایند شدن صدایی بلند و واکنش فرد همراه خود، ترس و صدای بلند هنگام مشاهده سوسک را می آموزد. از طرفی اگر واکنش فرد همراه کودک عکس العملی شدید نباشد مسلما این ترس از سوسک و یا صدای بلند در کودک نهادینه نمی گردد.
او همینطور این را هم اظهار داشت که ذهن انسان قابلیتی دارد از کوچک ترین نکات، مسائل بزرگی را تلقی کند و برمبنای تصورات خود دایره احساسی متناسب با افکار غلط خود بسازد و رفتاری متناسب با همان افکار را بروز دهد.
این روانشناس در آخر ضمن اشاره به تاثیر افزایش ترس بر افزایش لطمه های جسمانی، افزود: همچون سفارش هایی که در این ایام به افراد می شود، رفتن به روانشناس برای صحبت درباره مشکلات خود و کسب آرامش و دریافت اطلاعات درست است، چونکه یکی از کانال های درست برای دریافت اطلاعات درست، رفتن به روانشناسان جهت استفاده از تکنیک های تنفس عمیق، تن آرامی و ذهن آگاهی است. ترس اگر مخرب و منجر به فلج زندگی شود باید برای درمان آن به روانشناسان و درمانگران مراجعه نمود.




1399/11/08
15:08:17
0.0 / 5
1143
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان