تاثیر میزان درآمد والدین بر دایره لغات كودكان

تاثیر میزان درآمد والدین بر دایره لغات كودكان جوان بین: خراسان رضوی سه دهه پیش، پژوهشگران رشد کودک دریافتند که دایره لغات کودکان والدین کم درآمد در زمان رسیدن به سن مهدکودک، ده ها میلیون کلمه کمتر از همسالان ثروتمند آنان است. این شکاف کلمه ای با اختلاف اقتصادی و اجتماعی در پیشرفت تحصیلی آنان مرتبط بوده و خواهد بود.


به نقل از مدیکال اکسپرس، نتایج تحقیقات جدید دانشگاه برکلی کالیفرنیا در حوزه فرزندپروری نشان می دهد، مدت هاست که کمبودهای مربوط به والدین مقصر شکاف واژگانی کودکان بوده و هم اکنون نیز مقصر این شکاف، ثروت شده است.
یافته های انتشار یافته ماه جاری در مجله Developmental Science، نشان میدهد که والدین ممکنست هنگام تجربه کمبود مالی با کودکان خود کمتر صحبت کنند.
ماهش سرینیواسان، محقق ارشد این تحقیق و استاد روان شناسی دانشگاه برکلی اظهار داشت: ما علاقمند بودیم بدانیم وقتی والدین در مورد کمبود مالی فکر یا تجربه می کنند چه اتفاقی می افتد که با فرزندان خود کمتر گفت و گو می کنند.
سرینیواسان اضافه کرد: نتایج نشان میدهد که ممکنست آموزش والدین برای رفع شکاف پیشرفت تحصیلی بدون پرداختن به مسئله گسترده تر نابرابری درآمد کافی نباشد.
وی افزود: مداخلات موجود در جهت از بین بردن این شکاف غالبا در بهبود مهارت های والدین متمرکز شده است، اما یافته ها نشان میدهد که کاهش بار مالی والدین می تواند شیوه های تعامل با فرزندان را بطور اساسی تغییر دهد.
پژوهشگران در نخستین آزمایش به دنبال مشاهده نحوه تعامل والدین با فرزندان خود (کودکان ۳ ساله) بودند و از والدین خواسته شد، زمان هایی که بتازگی کمبودی تجربه کردند را مشخص کنند. در عوض از گروه کنترل والدین خواسته شد که سایر کارهای اخیر را توصیف کنند. از ۸۴ والد مورد مطالعه، افرادی که در گروه آزمایش، تجربه کمبود مالی را داشتند، کمتر با کودکان سه ساله خود صحبت و سایر والدین اشکال دیگری از کمبود مانند کمبود میوه یا عدم امنیت را اعلام نمودند.


در آزمایش دوم بوسیله فناوری LENA (دستگاه های کوچک گام شمار) برای ضبط کلماتی گفتاری و شنیداری کودکان استفاده کردند. همانطور که پژوهشگران پیش بینی کردند، تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که والدین در آخر ماه با فرزندان خود کمتر مکالمه داشتند و این زمانی بود که پس انداز کمتری داشتند و منتظر دریافت فیش حقوقی یا منبع درآمدی خود بودند.
مونیکا الوود-لوو، دانشجوی روان شناسی دانشگاه برکلی و محقق اصلی تحقیق اظهار داشت: از آنجائیکه ما در زمان های مختلف ماه موارد را ثبت می کردیم، در حقیقت می توانستیم از والدین بعنوان کنترل کننده استفاده نمائیم و این امکان فراهم بود که الگوهای گفتاری را در وضعیت فشارمالی بدون خصوصیات شخصی نیز مشخص نماییم.
پژوهشگران روزانه یک ساعت مکالمه را در هر خانه ضبط می کردند، سپس تمام کلماتی را که کودکان شنیده بودند، شمردند. نتایج بررسی نشان داد که فاجعه اولیه فاصله ۳۰ میلیون کلمه ای برمبنای سن سه سال بود.
پژوهشگران عنوان کردند: فقر و خیلی از تجربیات دشوار در رابطه با آن می تواند بر گفتار والدین تاثیر بگذارد. یافته های اولیه فرضیه پژوهشگران را تایید می کند همین طور رابطه عمیق بین نگرانی های پول و تعامل لفظی والدین با فرزندان را بیشتر می کند.
الوود-لوو اظهار داشت: «این تحقیق به این معنا نیست که کودکانی که والدین آنها از نظر اقتصادی با مشکل روبرو هستند محکوم به داشتن واژگان کوچکتر هستند، اما باید بدانیم که اگر نگران تامین غذای روزانه یا خرج و مخارج و محل زندگی و مدرسه فرزندان باشیم، کمتر با فرزندان گفتگو می نماییم و سهم آنان از کنار ما بودن تنها رنگ آسمان خواهد بود.»




منبع:

1400/04/30
11:21:52
5.0 / 5
1220
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان