آیا ایران گرفتار سونامی سالمندی خواهد شد؟

آیا ایران گرفتار سونامی سالمندی خواهد شد؟ به گزارش جوان بین قائم مقام دبیرخانه شورای ملی سالمندان با انتقاد از اینكه از آینده جمعیت ایران بعنوان سونامی سالمندی یاد می شود، اظهار داشت: این درحالیست كه آمارهای موجود این مورد را تایید نمی نماید.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، هومن محمدی با اشاره به نیازهای سالمندان اظهار نمود: این افراد نیاز دارند از محیط پیرامون خود آگاهی داشته باشند، ازاین رو باید اطلاعاتی در مورد امكانات رفاهی، سرگرمی و ورزشی اطرافشان به آنها عرضه دهیم. همینطور مشاوره اقتصادی و حقوقی در مورد سرمایه و شرح وقایع اجتماعی می تواند برای آنها جذاب باشد.
قائم مقام دبیرخانه شورای ملی سالمندان در مورد بحران افراد هنگام ورود به دوران بازنشستگی خاطرنشان كرد: معمولا افرادی كه تا سنین بالا كار می كنند و یكباره بازنشسته می شوند گرفتار بحران هویتی می شوند، چون كه فرد تا مدتی قبل فعالیتی مفید را انجام می داد اما حالا خانه نشین شده است. برای پیشگیری از این بحران، افراد باید چندین سال قبل از بازنشستگی با این رویداد آشنا گردند و با مهارت آموزی در یك حرفه آمادگی كسب كنند.
محمدی با اشاره به اینكه افرادی كه در آستانه بازنشستگی قرار دارند باید كسانی كه از نظر سلیقه، رفتار و شخصیت با آنها مشابه هستند را شناسایی كنند تا اوقات پیری را با آنها سپری كنند، اضافه كرد: افراد می توانند با عضویت در شبكه اطلاعاتی سالمندان اطلاعات جامعی در مورد امكانات را پیدا كنند. خوشبختانه تربیت بدنی در حال مناسب سازی باشگاه های ورزشی برای سالمندان است و امید است این روند با عنایت به افزایش سالمندان جامعه سریع تر شود.
وی كه در یك برنامه رادیویی صحبت می كرد، با اشاره به اینكه شورای ملی سالمندان زیر نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است، توضیح داد: هدف از تشكیل این شورا در سال های قبل، منسجم كردن فعالیت های پراكنده ای بود كه سازمان ها و وزارتخانه ها برای سالمندان انجام می دادند. در واقع این شورا منابع را همسان و فعالیت ها را ساماندهی می كند تا نتایج موثرتری برای سالمندان داشته باشد.
قائم مقام دبیرخانه شورای ملی سالمندان از ابلاغ رسمی سند ملی سالمندان اطلاع داد و اظهار داشت: این سند همزمان با روز سالمند با موافقت رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه كشور ارسال شد و بر مبنای آن فعالیت های منسجم و هدفمند برای سالمندان با همكاری شهرداری ها و وزارتخانه های بهداشت و كار پیگیری خواهد شد.
محمدی با انتقاد از دیدگاه هایی در مورد سونامی سالمندی در كشور هم اظهار داشت: معمولا افزایش جمعیت سالمندان به ایجاد تعداد زیادی سربار در جامعه تعبیر می شود، این درحالیست كه در كل منطقه آسیا كمتر از ۲۰درصد سالمندان وابسته به حساب می آیند و احتیاج به كمك دائمی دارند و ۸۰ درصد می توانند بدون كمك در جامعه فعال باشند. یك سالمند موفق از سلامت نسبی برخوردار می باشد و ضمن اینكه شان و منزلت اجتماعی دارد، در خانواده و نزدیكان با هویت و اعتبار خاص خود شناخته می شود.



1398/08/09
19:01:26
5.0 / 5
4619
تگهای خبر: اقتصاد , بازنشستگی , بحران , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان