ابتكار در نشست مشاورین امور زنان و خانواده وزارت بهداشت تاكید كرد

ضرورت پیگیری جدی تولید كلینیك های سلامت خانواده  در كشور

ضرورت پیگیری جدی تولید كلینیك های سلامت خانواده  در كشور جوان بین: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینكه نباید صدمه هایی را كه می تواند به خانواده های ایرانی وارد شود دست كم بگیریم اظهار داشت: از وزارت بهداشت می خواهیم مبحث كلینك های سلامت خانواده و جنسی را كه در بعضی از استان ها شكل گرفته به طوری جدی گسترش دهد.



به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، دكتر معصومه ابتكار در اولین نشست كشوری مشاورین امور زنان و خانواده وزارت بهداشت با اشاره به اینكه وزیر بهداشت در دولت دوازدهم گام های خوبی در جهت انتصاب مدیران، معاونان و مشاوران در جهت حركت به سمت رسیدن به نگاه متعادل برای حضور زنان در وزارت بهداشت برداشته است اظهار داشت: خوشبتخانه این ظرفیت را زنان كشور ما هم از حیث گروه مخاطب كه 50درصد جامعه ایرانی را تشكیل می دهند و هم از حیث سرمایه اجتماعی در حوزه های غیره دارا هستند.

وی با اشاره به اینكه البته هنوز تا رسیدن به هدف 30 درصدی كه دولت قرار داده فاصله داریم اضافه كرد: امیدوارم در وزارت بهداشت با عنایت به ظرفیتی كه دارد در حوزه مدیریت و سیاست گذاری حتی فراتراز سقف 30 درصد و حتی تا 50 درصد هم شاهد حضور زنان باشیم چراكه این كار تحول بزرگی است و این شایستگی و ظرفیت در زنان ما وجود دارد.

ابتكار با اشاره به ماده 101برنامه ششم توسعه درباره تولید تعادل جنسیتی ادامه داد: باید بببنیم مبحث تعادل جنسیتی در كدام قسمت ها نیازمند توجه ویژه و نگاه های خاص است. درحال حاضر در آستانه دهه فجر قرار داریم به دور از اغراق اعلام می كنم كه دستاوردهای خوبی در حوزه بهداشت زنان، بهداشت باروری، سلامت مادر و كودك و غیره داشته ایم. هرچند كه هنوز در خیلی از نقاط كشور نسبت به وضعیت مطلوب در این حوزه فاصله داریم و باید به سمت كاهش این فاصله ها حركت نماییم. بر همین مبنا تدوین شاخص های عمومی و تخصصی دراین حوزه بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری با تاكید بر ضرورت آموزش صحیح در حوزه های مهارت های زندگی و بهداشت زنان اظهار داشت: با این اقدامات می توانیم كاری نماییم تا جوانان ونوجوانان ما بتوانند از سلامت روان و جسم خود محافظت كنند، چون كه امروزه با وجود فضاهای ارتباطی و فضای مجازی مجموعه آگاهی هایی باید در چهارچوب آموزه های دینی ما به جوانان و نوجوانان ما داده شود، چون كه به صرف اجبار هیچ گاه پاسخ نمی گیرم بلكه آموزش آگاهی است كه تحولات و انتخاب های درست را به دنبال خواهد داشت.

ابتكار با اشاره به اینكه پیش برد بحث نشاط اجتماعی نیازمند تقسیم كار بین بخشِی است اظهار داشت: دراین حوزه دستگاه های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش ووزات ورزش باید ورود كنند. بعنوان مثال در زمینه چرایی كاهش ساعت ورزش دختران ابتدایی اقداماتی با كمك این چهار ارگان انجام شده است. متاسفانه باچنین اقداماتی خودمان سبك زندگی مبتنی بر نشستن و سكون را به كودكان ابتدایی آموزش می دهیم چون كه نتوانسته ایم معلم ورزش تخصصی تربیت نماییم این در شرایطی است كه می دانیم كم تحركی، چاقی و غیره از مشكلات جسمی در جامعه ما و از ریزفاكتورهای بیماری ها محسوب می شوند، بنابر این امیدوارم بتوانیم با همكاری وزارت بهداشت روی این مسائل كار نماییم.

وی همینطور اظهار داشت: از طرفی وزارت بهداشت مانند وزارت علوم با طیف وسیعی از دانشجویان در حوزه پزشكی مواجه هست بنابر این بحث سلامت روانی، جسمی و یادگیری مهارت های زندگی برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. درست نیست كه زن و شوهر جوانی كه پزشك هستند مهارت زندگی و حل اختلاف را نداشته باشند كه این مورد نشان داده است كه ما باید روی مهارت های زندگی دانشجویان كار نماییم و بتوانیم مانند وزارت علوم بحث كانون های همیابی دانشجویی را شكل دهیم تا خود دانشجویان بتوانند به توانمندی های لازم برسند.

وی با اشاره به اینكه طرح ارتقاء تاب آوری یكی از موضوعاتی است كه به صورت جدی در معاونت زنان و خانواده دنبال می گردد و در بعضی از استان ها هم كار را شروع كرده ایم اظهار داشت: این طرح می تواند در دانشگاه ها هم مطرح شود تا شاهد ارتقاء شاخص های بهداشتی و تطابق توانای ی هایی اجتماعی باشیم. ازاین رو نباید فكر نماییم چون جامعه دانشجویی پزشكی آموزش های پزشكی را می بیند می تواند مهارت های زندگی را به خودی خود بیاموزد بنابر این باید روی آموزش این مهارت ها كار نماییم چراكه این رویكرد علمی پشتوانه خوبی برای تصمیم گیری درحوزه سلامت است.

ابتكار تصریح كرد: در عین حال انتظار داریم تولید كیلینك های سلامت خانواده و جنسی كه در بعضی از استان ها شكل گرفته گسترده تر شود تا بتوان با استفاده از این مراكز بخشی از آموزش های حین و پس از ازدواج را ارائه نمود. در این زمینه آمادگی داریم تا در اجرای كامل این برنامه كمك نماییم و امیدواریم وزیر بهداشت آن را به صورت جدی پیش برد.

ابتكار با اشاره به اینكه نباید صدمه هایی كه ممكن است به خانواده ها وارد شود را دست كم بگیریم اضافه كرد: بنابر این باید از زوایای مختلف اجتماعی، روان پزشكی و سلامتی به این موضوعات بپردازیم البته مسئله نشاط اجتماعی، عوامل روحی و روانی زیادی دارد و بعضی از آنها به سیاست گذاری های كلان در كشور باز می گردد. هرچه بتوانیم تعریف گسترده تری از آزادی و حق انتخاب برای جامعه قائل شویم عزت نفس و اعتماد به خویش را در جامعه افزایش داده و جریان نشاط را تولید می نماییم.

وی ادامه داد: امروزه در خیلی از كشورهای دنیا برای ارتقاء نشاط اجتماعی ارتباط نزدیكی را با طبیعیت برقرار می كنند و تولید مدارس طبیعیت بر این اساس است؛ این موضوعات باید درسطح كلان مورد توجه قرار گیرند. خوشبختانه د رتفاهم نامه مشتركی كه امروز با وزارت بهداشت امضاء می نماییم به خیلی از این موضوعات پرداخته ایم و امیدواریم این تفاهمنامه اجرایی شود زیرا در دولت آقای روحانی فضا برای حركت به این سمت وجود دارد. بنابر این امیدوارم فرصت را غنیمت شمرده و خدا توفیق دهد بتوانیم اقدامی انجام دهیم تا فواید خوبی برای جامعه داشته باشد.




1396/11/10
16:39:27
5.0 / 5
4611
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , جامعه , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان