پیاده سازی پروژه نسخه الکترونیک در تمامی مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی

پیاده سازی پروژه نسخه الکترونیک در تمامی مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی جوان بین: بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در عرصه بازار سلامت بعنوان بزرگترین خریدار و دومین تولیدکننده درمان بعد از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و ارائه خدمات درمانی را از سال ۱۳۶۸ با تصویب قانون الزام و با استفاده از امکانات مراکز درمانی ملکی خود در قالب خدمات درمان مستقیم و خریداری خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد در قالب خدمات درمان غیرمستقیم انجام می دهد.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، روش درمان مستقیم با استفاده از امکانات درمانی سازمان شامل ملکی و استیجاری و روش درمان غیر مستقیم از راه خرید خدمت از گروههای پزشکی، موسسات تشخیصی و درمانی خصوصی، دولتی و دانشگاهی عرضه می شود.
اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در روزهای الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات و عملکرد معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی را مرور کرده است که به دنبال می آید:
هم اکنون شبکه گسترده عرضه خدمات درمان مستقیم شامل ۷۸ بیمارستان (۷۰ بیمارستان ملکی و ۸ بیمارستان زیر پوشش هلدینگ درمان)، ۵ مرکز جراحی محدود سرپایی و ۳۱۰ مرکز درمانی سرپایی به بیشتر از ۴۳ میلیون نفر بیمه شده زیر پوشش درمان خدمات مجانی عرضه می دهند و آنها را در مقابل مخاطرات مالی ناشی از هزینه های کمرشکن و فزاینده خدمات درمانی محافظت می نمایند و در بخش درمان غیرمستقیم هم از راه عقد قرارداد با حدود ۵۰۶۸۵ مرکز درمانی دولتی و غیردولتی در سطح کشور، سعی شده است تا سطح مطلوبی از دسترسی به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز را با حداقل مشارکت مالی مستقیم، برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی فراهم نماید.
خلاصه ای از آمار عملکرد معاونت درمان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰
در شش ماهه اول سالجاری مراکز درمانی بستری ملکی با در اختیار داشتن ۸۹۹۵ تخت فعال بستری به بیشتر از ۳۷۰ هزار بیمار خدمات بستری و جراحی عرضه نموده اند. در همین بازه زمانی بیشتر از ۲۵ میلیون ویزیت توسط پزشکان در مراکز درمانی ملکی صورت پذیرفته و ۲۹ میلیون خدمات سرپایی تشخیصی درمانی هم به بیماران در شش ماهه اول سالجاری عرضه شده است.
۱- مراکز درمانی ملکی
- حوزه درمان مستقیم با تعداد ۳۸۵ مرکز درمانی ملکی شامل: ۷۰ بیمارستان، ۵ مرکز جراحی محدود و ۳۱۰ درمانگاه و پلی کلینیک خدمات درمانی را به بیمه شدگان عزیز عرضه نموده است.
- بیشتر از ۵۴ میلیون (۵۴، ۶۳۸، ۰۸۵) رجوع سرپایی شامل خدمت ویزیت و خدمات تشخیصی، درمانی به مراکز درمانی ملکی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفته است.
- بیشتر از ۲۹ میلیون ویزیت سرپایی، مشتمل بر ۱۸، ۸۸۱، ۰۲۹ ویزیت پزشک عمومی، ۵، ۰۳۵، ۶۵۲ ویزیت پزشک متخصص و ۱، ۶۰۳، ۰۴۸ ویزیت، در مراکز درمانی ملکی انجام شده است.
- در بخش خدمات سرپایی ۹۸.۵% بیماران و در بخش بستری هم ۸۸.۶% مشمول بیمه تأمین اجتماعی بوده اند.
- تعداد ۸۹۹۵ تخت فعال بستری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود سرپایی در اختیار بیماران قرار داشته است.
- تعداد ۳۷۳، ۴۹۱ نفر در شش ماهه اول سالجاری در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بستری و خدمات دریافت نموده اند.
- تعداد ۱۷۶، ۸۳۵ مورد جراحی در مراکز بستری در شش ماهه اول انجام پذیرفته است.
- تعداد ۵۲، ۶۷۱ زایمان در شش ماهه اول سالجاری در ۶۱ بیمارستان ملکی انجام پذیرفته است که ۴۳.۶% آنها به روش سزارین بوده است.
- بالغ بر ۱۱۰۷۹ مورد آنژیوگرافی عروق کرونر به صورت سرپایی و بستری در بیمارستان های ملکی دارای بخش کت لب صورت پذیرفته است.
- تعداد ۴۴۱، ۸۲۹ رفتن به ۴۴ مرکز دارای واحد سی تی اسکن در مراکز درمانی در شش ماهه صورت پذیرفته که به ازای این مراجعات تعداد ۵۳۲، ۰۹۳ مورد سی تی اسکن انجام شده است و میانگین موارد انجام شده برابر با ۱.۲ مورد محاسبه می گردد.
- به صورت متوسط در هر نسخه دارویی سرپایی میانگین اقلام تجویز شده برابر با ۳.۲ قلم و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۲.۷ قلم دارویی ثبت گردیده است.
- به صورت متوسط در هر نسخه سرپایی میانگین اقلام تجویز شده در آزمایشگاه برابر با ۵.۶ مورد و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۵ مورد آزمایش ثبت شده است.
- تعداد ۶۸، ۸۷۶ رفتن به ۱۶مراکز درمانی دارای واحد MRI در شش ماهه سال صورت پذیرفته که به ازای این تعداد رجوع ۸۷، ۳۴۲ مورد MRI انجام شده و میانگین موارد به ازای یک رفتن به واحد مذکور ۱.۲۶ محاسبه شده است.
- پذیرش و عرضه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیشتر از ۲۶۲ هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تا آخر آبان ماه ۱۴۰۰در مراکز درمانی ملکی که از این تعداد بیمار، بیشتر از ۲۱۹ هزار نفر (۸۴%) از آنها بهبود یافته اند.
۲- مراکز طرف قرارداد
- به منظور بهره مندی بیماران از مراکز طرف قرارداد، بخش درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی باعقد قرارداد با بیش از۵۰ هزار (۵۰۶۸۵) مرکز تشخیصی درمانی به منظور عرضه خدمت به بیمه شدگان تأمین اجتماعی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ اقدام نموده است.
- پذیرش بیشتر از ۱۴۸ میلیون رجوع سرپایی (۱۴۸، ۱۶۴، ۲۲۵) از مراکز درمانی طرف قرارداد در شش ماهه اول سال۱۴۰۰
- پذیرش بیشتر از ۱.۵ میلیون پرونده بستری ((۱، ۷۱۷، ۵۲۰) از مراکز درمانی طرف قرارداد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰
۳- شوراهای پزشکی و کمیسیون های پزشکی
فاصله درصد از کار افتادگی کلی استان نسبت به میانگین کشوری – شش ماهه اول ۱۴۰۰
تعداد از کار افتاده کلی در کمیسیون پزشکی بدوی جهت بیمه شده اصلی ۴، ۹۶۰
تعداد آرای نهایی صادر شده جهت بیمه شده اصلی ۱۲، ۶۳۵
درصد از کارافتادگی استان نسبت به تعداد آرای نهایی صادر شده ۳۹.۲۵
فاصله درصد استراحت پزشکی تایید شده شوراهای پزشکی – شش ماهه اول ۱۴۰۰
جمع روز استراحت های مطرح شده ۴۵۱۳۶۹۷
مجموع روز استراحت های تایید شده ۳۸۳۱۷۵۳
درصد استراحت پزشکی تایید شده شوراهای پزشکی به میانگین کشوری ۸۴.۸۹
آمار اداره شوراها و کمیسیون های پزشکی – شش ماهه اول سال ۱۴۰۰
۲۳۴۰۷ تعداد درخواست های وصولی در کمیسیون های پزشکی بدوی
۵۸۲۰ تعداد درخواست های وصولی در کمیسیون های پزشکی تجدیدنظر
۸۵۹۸۴ تعداد مراجعین به شوراهای پزشکی
۲۵۸۲۰۵ تعداد مراجعین به پزشکان معتمد بررسی کننده استراحت پزشکی و اورتوز و پروتز
۳۲۰۸۴ تعداد متقاضیان معاینات بیمه های خاص
آمار عملکرد تیم های کارشناسی ماده ۹۰ و تفاهمنامه های منعقده با بخش خصوصی- – شش ماهه اول سال ۱۴۰۰
* به منظور نظارت بر عملکرد پزشکان انجام دهنده معاینات بدو استخدام بیمه شدگان سازمان، مدیریت های درمان استانهای کشور با پزشکان خوش نام دارای مجوز انجام معاینات سلامت شغلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاهمنامه انجام معاینات بدو استخدام بیمه شدگان تأمین اجتماعی را منعقد نموده اند و در حال حاضر شعب سازمان تأمین اجتماعی مکلفند صرفا معاینات بدو استخدام انجام شده توسط پزشکان دارای تفاهمنامه با سازمان را مورد پذیرش قرار دهند.
برنامه های حوزه درمان با رویکرد تحول محور
معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی بر مبنای اهداف دولت سیزدهم و همینطور سند استراتژیک سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ اقدام به تدوین برنامه هایی با رویکرد تحول محور به منظور عرضه خدمات درمانی مطلوب و باکیفیت به بیمه شدگان نموده است که در ادامه به موارد فوق اشاره شده است.
۱- راه اندازی کلینیک دیابت و فشار خون در مراکز حائز شرایط به منظور مدیریت بیماری های مزمن شایع و پر هزینه در مراکز درمانی ملکی
این معاونت در بخش درمان مستقیم مبادرت به راه اندازی کلینیک دیابت و فشار خون در مراکز حائز شرایط نموده که جدول عملکرد در ارتباط با این شاخص به شرح ذیل می باشد:
درصد بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون زیر پوشش کلینیک های دیابت و فشار خون مراکز درمانی سازمان
به منظور دستیابی به هدف تعیین شده در انتهای سال جاری فعالیتهای ذیل تعریف و تدوین گردیده است:
• آموزش پزشکان، پرستاران و کارشناسان تغذیه مجری برنامه
• انتخاب مراکز و ابلاغ برنامه و اجرای برنامه در مراکز منتخب
• نظارت بر اجرای برنامه
با عنایت به شرح فعالیتهای پیشگفت، راه اندازی کلینیک های دیابت و فشار خون در مراکز بستری سازمان با محوریت پزشکان متخصص داخلی، همکاری پرستار و کارشناس تغذیه آموزش دیده صورت می گیرد.
۲- طرح کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان تأمین اجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی
در جهت تأمین راهبردی خدمات سلامت بیمه شدگان، طرح کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان تأمین اجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی در دستور کار اداره کل درمان غیر مستقیم قرار گرفت و برای طی مراحل تصویب به حضور مدیرعامل محترم سازمان ارائه شده و الان در دستور کار هیات مدیره محترم سازمان قرار دارد. هم اکنون میزان مورد انتظار شاخص مذکور مطابق جدول ذیل می باشد:
خدمات شامل فرانشیز و میزان فرانشیز پرداختی
بنابراین در جهت دستیابی به هدف تعیین شده و در جهت حذف فرانشیز در ارتباط با خدمات سرپایی گام های زیر تعریف گردیده است:
• ابلاغ مصوبات و مجوزهای قانونی
• مجانی نمودن فرانشیز سرپایی مستمری بگیران اصلی و تبعی ساکن شهرهای فاقد مرکز ملکی
• مجانی نمودن فرانشیز سرپایی مستمری بگیران اصلی و تبعی ساکن شهرهای دارای مرکز ملکی
• مجانی نمودن فرانشیز سرپایی بیمه شدگان اصلی و تبعی شهرهای فاقد مرکز ملکی
• مجانی نمودن فرانشیز سرپایی بیمه شدگان اصلی و تبعی ساکن شهرستان های دارای مرکز ملکی
با توجه به اهداف تعیین شده و به منظور حفاظت مالی بیمه شدگان، استقرار پروتکلهای درمانی ( افزایش کفایت، جامعیت و اثر بخشی خدمت) سازمان تأمین اجتماعی درصورت رعایت استانداردهای علمی و فنی ارائه خدمات، کل هزینه درمان سرپایی بیمه شدگان در مراکز درمانی طرف قرارداد را متقبل می شود.
۳- استقرار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد
هدف از تعیین برنامه استقرار نسخه الکترونیک، استقرار پرونده سلامت الکترونیک در مراکز طرف قرارداد بوده است. هم اکنون آمار در ارتباط با شاخص نسبت نسخه الکترونیک ساخته شده به کل نسخ در درمان غیرمستقیم مطابق جدول ذیل می باشد:
نسبت نسخه الکترونیک ساخته شده به کل نسخ در مراکز درمانی طرف قرارداد

به منظور دستیابی به هدف تعیین شده پیشگفت فعالیتهای ذیل تعریف گردیده است:
• تکمیل ثبت نام پزشکان غیرطرف قرارداد در سامانه
• تکمیل ثبت نام واحدهای پاراکلینیک غیر طرف قرارداد
اهم اقدامات و برنامه های انجام شده و در حال اجرای معاونت درمان
۱-بازنگری سطح بندی خدمات درمانی
در جهت نیازسنجی توزیع عادلانه امکانات درمانی، تأمین دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیاز و ایجاد شفافیت در پاسخگویی به شرکای اجتماعی، ضوابط سطح بندی خدمات درمانی در سه محور خدمات سرپایی، خدمات بستری و تجهیزات پزشکی در سازمان تاًمین اجتماعی به شرح ذیل در قالب قوانین بالادستی، استاندارد و نقشه راه سلامت ۱۴۰۴ ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیاز بیمه شدگان تدوین و اجرا می گردد:
- قوانین و مقررات:
تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم عرضه می گردد و مطابق مصوبات شورایعالی وقت سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان مستقیم در حوزه سرپایی تولیدکننده محدود خدمات (مطابق سطح بندی) و در بخش بستری هم سازمان تولیدکننده محدود درمان (در مراکز استان ها و برخی از شهرها به لحاظ لزوم های خاص) می باشد و مابقی نیاز از راه درمان غیرمستقیم و خرید خدمت تأمین می گردد.
- سطح بندی مراکز درمانی سرپایی:
شناسایی مناطق واجد شرایط جهت راه اندازی مرکز درمانی و اولویت بندی شهرستانهای فاقد مرکز درمانی که دارای حداقل ۲۰.۰۰۰ نفر جمعیت بیمه شده می باشد، با استفاده از شاخصهای جمعیت بیمه شده، تعداد مراکز و موسسات طرف قرارداد، محرومیت منطقه، فاصله تا نخستین مرکز درمانی ملکی و.... جهت هر شهرستان انجام می پذیرد. همینطور ملاک اختصاص مرکز درمانی در سطح بندی خدمات درمانی در سازمان تأمین اجتماعی، همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس تقسیمات کشوری، جمعیت (بیمه شده تحت پوشش) هر «شهرستان» بوده و تجمیع شهرستانها ملاک محاسبه نمی باشد.
- تدوین سطح بندی خدمات بستری:
با عنایت به برخورداری کلیه مراکز استان ها از بیمارستان ملکی زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی، راه اندازی بیمارستان جدید به طور کلی در سطح بندی سازمان تأمین اجتماعی نبوده و توسعه بیمارستان های ملکی موجود بر اساس سند نقشه راه درمان کشور ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.
در سند ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بررسی تمام ظرفیتها و امکانات درمانی موجود در هر شهرستان و بررسی وضع موجود، نیاز هر شهرستان به تخت بیمارستانی به تفکیک هر تخصص به انضمام وضعیت مقایسه ای استانها و شهرستانهای کشور از نظر سرانه تخت بیمارستانی مشخص می باشد.
در این راستا عملیات تعداد ۵۵۱ تخت بیمارستانی جهت عرضه خدمات درمانی بستری به بیمه شدگان در سرتاسر کشور از سال ۱۳۹۹ و بدون افزایش زیر بنا در مراکز درمانی ملکی در حال خریداری و راه اندازی می باشد.
- تدوین سطح بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته:
ضابطه سطح بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته (CT Scan، MRI و...) تدوین و کلیه شهرستان های حایز شرایط از نظر احتیاج به تجهیزات موصوف اولویت بندی شده و با لحاظ تأثیر بیماری کرونا بر بیماردهی بعضی از بخش ها در سالجاری، مجوز خرید ۱۶ قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته جهت سراسر کشور صادر گردید که شامل ۱۲ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه آنژیوگرافی، یک دستگاه سنگ شکن و دو دستگاه MRI می باشد که از سال ۱۳۹۹ اقلام مذکور خریداری یا در حال خریداری می باشد.
۲- استقرار نسخه الکترونیک و عدم چاپ دفترچه جدید
در جهت اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده (۷۴) برنامه ششم توسعه و بند (ز) ماده (۱۷) بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و در جهت تسهیل و روان سازی فعالیتهای در رابطه با ذی نفعان، کاهش خطاهای انسانی در مراحل مختلف نسخه نویسی و نسخه پیچی و ضرورت حذف دفترچه کاغذی، پیشگیری از تردد غیرضروری بیمه شدگان و مقدمه سازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، "پروژه نسخه الکترونیک" شامل فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و همینطور پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی و بستری طراحی و در موسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیاده سازی شده است.
۳-اقدامات جهت مدیریت بحران و مقابله با اپیدمی کرونا
- عرضه خدمات درمانی به بالغ بر ۲۷۴۳۱۲ بیمار مبتلا به کرونا، بستری در بیمارستان های ملکی کشور (از ابتدای شیوع همه گیری)
- ارتقاء سیستم های تأمین اکسیژن (اکسیژن ساز/ مخزن اکسیژن مایع ) مراکز درمانی تابعه
- نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و... حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه
- نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار
- واکسیناسیون نوبت اول و دوم ۱۴۷۰۰ نفر پرسنل سازمانی ستاد مرکزی و شعب
- برگزاری جلسات کمیسیون های پزشکی بدوی و تجدیدنظر با حداقل نرم تعداد شرکت کننده و با رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی
- برگزاری جلسات شوراهای پزشکی با حضور و یا عدم حضور بیمه شده، در مناطق قرمز طبق تصمیمات متخذه مشترک مدیر کل و مدیریت درمان استان
- بررسی استراحت های پزشکی و پروتز و اورتوز توسط پزشکان معتمد در شهرهای با وضعیت قرمز
- تمهیدات لازم جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی در محل تشکیل کمیسیون های پزشکی به منظور ممانعت از انتقال ویروس کرونا در جهت حفظ سلامتی بیمه شدگان و همکاران




منبع:

1400/11/15
20:49:23
5.0 / 5
824
تگهای خبر: آموزش , بحران , بهداشت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان