شبکه های اجتماعی واقعا تاثیر بد بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد؟

شبکه های اجتماعی واقعا تاثیر بد بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد؟ جامعه شناس و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اشاره به یافته های آخرین پژوهش خود در سال 97 و قبل از پاندمی کووید 19 درباره تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: یافته های به دست آمده از این پژوهش بیان کننده این است که شبکه های اجتماعی مجازی تاثیری منفی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در آن مقطع زمانی و قبل از پاندمی کووید 19 نداشته است چونکه تنها یک پنجم دانش آموزان فعالیت در شبکه های اجتماعی را موجب کاهش عملکرد تحصیلی خود می دانستند.


دکتر تهمینه شاوردی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که پژوهش انجام شده توسط وی با هدف شناخت تاثیر مثبت و منفی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی مقطع دوم(دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال ۹۷ و قبل از پادمی کووید ۱۹ انجام شده است، اظهار نمود: جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم مناطق ۳، ۴، ۷، ۸، ۱۶، ۲۲ با حجم نمونه ۸۵۵ نفر بوده و با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای انجام شد که نتایج آن نشان داد شبکه های اجتماعی تاثیری منفی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در آن مقطع زمانی نداشته است.

تنها ۱۹/۵ درصد دانش آموزان معتقدند شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی شان تاثیر گذاشته است
این جامعه شناس با اشاره به یافته های پژوهش یاد شده، افزود: در این پژوهش تنها ۲۰.۳ درصد دانش آموزان اظهار داشتند که معدل سال جاری آنها نسبت به سال قبل و پس از استفاده از شبکه های اجتماعی کمتر شده است. همین طور تنها ۱۹.۵ درصد دانش آموزان معتقدند که شبکه های اجتماعی با منحرف کردن ذهن آنها از درس بر روی عملکرد تحصیلی شان تاثیر گذاشته است.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اعلان اینکه آمار یاد شده بیان کننده این است که تنها یک پنجم دانش آموزان فعالیت در شبکه های اجتماعی را موجب کاهش عملکرد تحصیلی خود می دانند، اشاره کرد: پژوهش یاد شده نشان داد که ۲۲.۸ درصد دانش آموزان به هنگام درس خواندن به سبب دریافت پیام ها در شبکه های اجتماعی به سختی توانسته اند فکر خودرا بر روی درس متمرکز کنند و ۶۹.۲ درصد دانش آموزان نیز اعلام نموده اند که شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر منفی نداشته است.
دانش آموزان: اشکالات درسی خودرا بوسیله شبکه های مجازی می پرسیم کارشناسان: درصد کمی از دانش آموزان و دانشجویان از این شبکه ها برای کارهای مدرسه و دانشگاهی استفاده می­ کنند این عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان همین طور درباره اثرات مثبت شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، اضافه کرد: در پژوهش یاد شده ۶۹.۷ درصد دانش آموزان اعلام نموده اند که اشکالات و سوالات درسی خودرا بوسیله شبکه های اجتماعی از دوستانشان می پرسند، به عبارتی می توان گفت شبکه های اجتماعی فاصله زمانی را برای آنها حل کرده و ۳۸ درصد دانش آموزان نیز دریافته اند که شبکه های اجتماعی مهارت خواندن آنها را افزایش داده است.
شاوردی در بخش دیگر سخنان خود با اعلان اینکه بطور کلی دو رویکرد مختلف نسبت به عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد، افزود: از یک منظر صاحب نظران معتقدند استفاده مفرط از اینترنت ممکنست سطوح برانگیختگی روانشناختی را شدت بخشیده و در نتیجه منجر به کم شدن خواب، کوتاهی در خوردن برای یک دوره طولانی و فعالیت جسمی محدود شود که تمامی این عوامل موجب برهم خوردن تعادل بدن و در نتیجه بازماندن از انجام کارهای لازم تحصیلی می شود.
بگفته وی گرچه امروزه نوجوانان علاقه زیادی به استفاده از شبکه های اجتماعی دارند اما با این وجود طرفداران نظریه یاد شده معتقدند شبکه های اجتماعی تاثیری منفی بر روی تحصیلات دانش آموزان دارد.
این جامعه شناس افزود: همین طور طرفداران نظریه یاد شده بر این باورند که با وجود محبوبیت شبکه های اجتماعی جهت استفاده شخصی، اما تنها درصد کمی از دانش آموزان و دانشجویان از این شبکه ها برای کارهای مدرسه و دانشگاهی خود استفاده می­ کنند و بر این اساس شبکه های اجتماعی تاثیری بر افزایش توانمندی های علمی دانش آموزان و دانشجویان ندارد.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با اشاره به نظریه دیگری در این رابطه، اشاره کرد: از منظر دوم، شبکه های اجتماعی به سبب دسترسی در همه مکان ها و قابل حمل بودن توانسته روشهای آموزش و راهبردهای نوین یادگیری نوجوانان امروز را تغییر دهد. یکی از مطالعات انجام شده در این راستا نشان می­ دهد که تبلت ها باتوجه به طراحی خود در سهولت به اشتراک گذاری صفحه نمایش، راه اصلی رسیدن به مهارت های آموزشی قرن بیست و یکم یعنی خلاقیت، نوآوری، ارتباطات و همکاری در بین دانش آموزان هستند.

هیچ همبستگی بین معدل کلی دانش آموزان و شرکت در رسانه های اجتماعی پیدا نشده است
این عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با اعلان اینکه مطابق با نتایج تعدادی از تحقیقات، نوجوانان از شبکه های اجتماعی برای برخی از کارهای مثبت نیز استفاده می نمایند، عنوان کرد: گروهی از صاحب نظران بر این باورند که شبکه های اجتماعی پلتفرمی برای جوانان بمنظور یادگیری و بهبود مهارت ها در حیطه یک دانش خاص ایجاد می کنند. از طرف دیگر تعدادی از مطالعات، تاثیر شبکه های اجتماعی بر اُفت در نمرات و عملکرد آکادمیک دانش آموزان و کمبود زمان برای مطالعه را بررسی نموده اند که مطابق با نتایج آن هیچ همبستگی بین معدل کلی دانش آموزان و شرکت در رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک پیدا نشده است و برمبنای نتایج برخی تحقیقات دیگر، حتی رسانه های اجتماعی توانسته تعامل بین دانش آموزان و دبیران را بیشتر کند.
شاوردی خطاب به معلمان نیز این را هم اظهار داشت که دبیران مدارس متوسطه باید دانش آموزان را با فرصت های آموزشی موجود در شبکه های اجتماعی مجازی آشنا کنند.
وی در انتهای سخنان خود با ارائه پیشنهاداتی خطاب به معلمان و اولیای دانش آموزان اشاره کرد: دبیران باید بکوشند دانش آموزان را به انجام مشارکت های جمعی در امور آموزشی بوسیله شبکه های اجتماعی تشویق کنند و والدین نیز باید بصورت غیر مستقیم بر مدت زمانی که دانش آموزان وقت خودرا در شبکه های اجتماعی می گذرانند نظارت کرده و بکوشند با ایجاد برنامه های تعدادی از مشارکت آنها در برنامه ریزی یا همکاری استفاده کنند تا اینطور زمان حضور آنها در شبکه های اجتماعی مدیریت شود.



1401/01/20
11:48:15
5.0 / 5
476
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , جامعه , جوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان