در گفت وگو با كارشناس دینی مطرح شد:

مهمترین خصوصیت امام رضا (ع)

مهمترین خصوصیت امام رضا (ع) جوان بین: كارشناس فقه و اصول خارج با اشاره به این مطلب كه ما كه می گوییم میزبان امام رضا(ع) هستیم تا چه اندازه توانسته ایم رأفت و مهربانی حضرت را در جامعه ترویج بدهیم و آنرا سرلوحه كارهای خود قرار بدهیم، اظهار داشت: اگر رافت و مهربانی امام رضا (ع) را در جامعه ترویج بدهیم دیگر شاهد این همه ناهنجاری نیستیم. مسئولان ما باید رافت و مهربانی امام رضا (ع) را سرلوحه كار خود قرار بدهند.



حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت وگو با ایسنا، با تسلیت شهادت امام رضا (ع) و با بیان این مطلب كه امام رضا (ع) شاخص ها و خصوصیت هایی دارد كه هر كدام از آنها می تواند در جامعه امروز ما الگو قرار گیرد، اظهار نمود: مهمترین خصوصیت كه از امام رضا (ع) می توانیم بیان نماییم رأفت و مهربانی حضرت است. این رأفت و مهربانی یكی از نیازهای اساسی جامعه امروز ماست كه بسیار كمرنگ شده و گاها در بعضی از موارد كاملا از بین رفته و بی رنگ شده است.

وی در ادامه اضافه كرد: گاهی در جامعه می گوییم كه انسان ها با یكدیگر بر سر قدرت و ثروت جنگ می كنند و رأفت و مهربانی در جامعه از بین رفته است. اگر این ادعا را داریم كه پیرو خاندان (ع) هستیم و درصدد ترویج احكام دینی هستیم باید خصوصیت های بارز اخلاقی ائمه (ع) و بخصوص امام رضا (ع) را در جامعه ساری و جاری نماییم. اگر رأفت و مهربانی امام رضا (ع) در خانواده ها شكل بگیرد دیگر شاهد این همه طلاق و درگیری نیستیم. در ارتباط با مسائل كاری هم این رأفت و مهربانی می تواند امنیت را در جامعه ما ترویج بدهد. رأفت و مهربانی در هر كجا كه باشد جامعه را آباد می كند اما بدون آن زندگی انسانی نخواهیم داشت. با از بین رفتن مهربانی است كه شاهد این همه جنگ ها و نزاع های سیاسی هستیم. یك سری از رفتارها را نه تنها اسلام بلكه انسانیت نمی پذیرد. تهمت و افترا زدن، رسوا كردن، تحقیر كردن انسانی و یا حق و ناحق كردن همچون مواردی است كه در رافت و مهربانی و حتی انسانیت نمی گنجد.

وی با تاكید بر این مورد كه اگر مهربانی امام رضا (ع) در حوزه سیاست، قوای سه گانه و در میان مردم ترویج پیدا كند، هیچگاه كسی انسانی را به انزوا نمی كشاند، اظهار داشت: می توانیم بگوییم خلاصه و عصاره دین چیزی به جز محبت نیست. باید رأفت و مهربانی امام رضا (ع) اندیشه جامعه ما باشد. در تصمیم گیری ها مدیریت كلان و در مجموع در تمام امور این خصوصیت و خصیصه را باید مد نظر داشته باشیم. اگر این رأفت باشد فردی حاضر نیست همنوع خویش را برای یك میلیون به زندان بیندازد ان هم فردی كه به مفهوم واقعی ندارد. آیا در سیاست ما این رافت و مهربانی را می بینیم؟ متاسفانه اگر قرار باشد در سیاست كاری صورت گیرد فردی خویش را نعوذبالله امام حسین (ع) می بیند و طرف مقابل را شمر. آیا این نشأت گرفته از رافت و مهربانی است؟

دلیر افزود: اگر مهربانی و رأفت امام رضا (ع) در جامعه باشد دیگر شاهد این همه فاصله طبقاتی نیستیم. پزشكی كه می تواند یك مریض را بدون دریافت ویزیت پذیرش كند هیچگاه از این كار كوتاهی نمی نماید. ما كه می گوییم میزبان امام رضا (ع) هستیم. چقدر از رافت و مهربانی حضرت در جامعه بهره برده ایم؟ بهتر است در این رابطه یك كار میدانی نماییم و ببینیم كه تا چه اندازه توانسته ایم در این عرصه موفق باشیم. مسئولان ما باید رافت و مهربانی امام رضا (ع) را آویزه گوش و سرلوحه كار خود قرار بدهند.

وی اظهار داشت: حال كه در روزهای شهادت امام رئوف قرار گرفته ایم و از سویی تحریم های ظالمانه امریكا را شاهدیم بخاطر روح امام رضا(ع) یك آشتی ملی برگزار نماییم چون كه بقول خدای سبحان مومنان برادر یكدیگرند پس میان برادرانتان اصلاح كنید و از خدا پروا گیرید، باشد كه بر شما رحمت آید. رحمت الهی بر كینه ها عقده ها نمی بارد بلكه با تحقق اخوت ایمانی می توانیم مشمول رحمت الهی قرار بگیریم. پیامبر (ص) كه در روزهای رحلتش قرار داریم دو بار میان مسلمانان پیمان اخوت بست. یكی قبل از هجرت میان مهاجران و دیگری چندی بعد از ورود به مدینه پیمان اخوت میان مسلمانان بسته شد. روشن است كه برقراری یك حكومت صالح و شكل دادن امتی یكپارچه و همسو جز در سایه پیوند محكم انسان های مومن میسر نمی گردد. پیروزی در مقابل آمریكا هم با انسجام استوار اجتماعی ممكن خواهد بود. پیامبر میان انصار و مهاجر كه پیمان برادری بستند «تاخوا فی الله اخوین اخوین». امروز هم به جناح های سیاسی در این جنگ اقتصادی و سیاسی بایسته و شایسته است كه گفته شود تاخوا فی الله اخوین اخوین؛ چون كه امریكا برای براندازی جناحی خاصی اقدام نكرده است. امریكا با كل نظام سیاسی درگیر شده است. در ایران هم همگی یك پارچه بایستی در كنارهم در خدمت ایران باشند.




1397/08/17
22:06:37
5.0 / 5
4469
تگهای خبر: اقتصاد , پزشك , جامعه , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان