یك جامعه شناس مطرح كرد

انزوای اجتماعی، عامل اصلی خودكشی جوانان

انزوای اجتماعی، عامل اصلی خودكشی جوانان یك جامعه شناس با اشاره به اینكه بر مبنای سالنامه آماری امور قضایی در سال ۸۰ نزدیك به ۱۹۸۵ و در سال ۹۰، ۲۴۰۰ مورد خودكشی رخ داده است، اظهار داشت: تعداد خودكشی های ثبت شده در سال ۹۳، ۲۴۴۵ مورد و سال ۹۴، ۳۲۳۴ مورد بوده كه با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. همینطور میزان خودكشی های ثبت شده از سال ۸۰ تا ۹۴، ۶۵ درصد افزایش داشته است.



به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، بخارایی كه در نشست «چالش نهنگ آبی» صحبت می كرد با اشاره به اینكه پدیده خودكشی مرتبط با بازی نهنگ آبی به مفهوم گسترده تری تحت عنوان خودكشی مرتبط می باشد، توضیح داد: خودكشی یكی از سمبل های مشكلات اجتماعی بزرگتری است كه به «انزوای اجتماعی» بر می گردد. این پدیده یك شبه پا به عرصه اجتماعی ایران نگذاشته است و از یك پیشینه و مجموعه علل مختلف برخوردار می باشد.

وی با تاكید بر اینكه یكی از پیامدهای انزوای اجتماعی، پدیده خودكشی است اظهار نمود: اگر بخواهیم نگاه چند جانبه ای نسبت به انزوای اجتماعی داشته باشیم، باید به مسائلی همچون از خودبیگانگی و یا بحران سرمایه اجتماعی هم اشاره كنیم. این مشكلات مولفه های مختلفی همچون اعتماد اجتماعی را در بر می گیرند. بر مبنای پژوهش هایی كه در زمینه اعتماد اجتماعی انجام داده ام، بیش از 70 درصد گروه های نمونه گیری شده نسبت به اعتماد اجتماعی پایین به مسئولان جامعه اذعان می كردند. همینطور بیش از 50 درصد از این افراد نسبت به دوستان و نزدیكان خود هم بی اعتماد بودند.

این جامعه شناس با اشاره به اینكه كاهش سطح اعتماد اجتماعی همچون یك زلزله در جامعه ویران كننده است، خاطرنشان كرد: باید آمار دقیقی در مورد خودكشی ها در كشور عرضه شود؛ چون كه این مسئله فراتر از خودكشی های منسوب به بازی نهنگ آبی و یا خودكشی اخیر دو دختر نوجوان اصفهانی است.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینكه آمار اعلام شده خودكشی از تعداد خودكشی های انجام شده در كشور كمتر است، ادامه داد: یكی از مسائلی كه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه تعداد كسانی كه در جامعه مستعد خودكشی هستند هم ارقام بالایی را نشان داده است و این آمار نشان دهنده سطح بالای انزوای اجتماعی در جامعه ایران است.

وی با اشاره به ارتباط بین انزوای اجتماعی و بحران هویت اضافه كرد: اشكال مختلف خودكشی و یا صدمه زدن به خود نظیر خودزنی نشان دهنده سطح بالای اضطراب یا افسردگی هستند كه خویش را بدین شكل نشان می دهند.

بخارایی در ادامه درباره نقش محیط در تولید بحران هویت خاطرنشان كرد: یكی از دلایلی كه ممكن است افراد نسبت به خود خشونت نشان دهند، این است كه می خواهند صدای شان در جامعه شنیده شود. آنان قصد دارند تا بدین سان مظلومیت خویش را به جامعه نشان دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اهمیت شكل گیری هویت را برای دختران پررنگ تر دانست و اظهار نمود: خیلی از زنان و دختران به علت محدودیت های تبعیض آمیزی كه در جامعه وجود دارد دچار بحران هویت می شوند. یكی از موانعی كه می تواند انزوای اجتماعی را در جامعه تحت كنترل در بیاورد، گسترش اخلاق اجتماعی در جامعه است.



 

1396/09/12
23:31:50
5.0 / 5
4764
تگهای خبر: جامعه , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان