فقرو معلولیت علت بازماندگی از تحصیل حدود ۱۹ هزار كودك
جوان بین: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور از پیگیری وضعیت حدود ۱۹ هزار كودك بازمانده از تحصیل از طرف سازمان بهزیستی آگاهی داد و اظهار داشت: بر طبق بررسی های انجام شده حدود ۲۴۰۰ كودك به سبب فقر و حدود ۱۶ هزار كودك به سبب معلولیت، از تحصیل بازمانده بودند.
حبیب الله مسعودی فرید در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه در مجموع، پیگیری وضعیت بازماندگی از تحصیل حدود ۱۹ هزار كودك برعهده سازمان بهزیستی بوده است، اظهار داشت: ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ كودك به سبب فقر و ۱۶۵۰۰ كودك به سبب معلولیت از تحصیل بازمانده بودند. همین طور ۵۰ تا ۶۰ نفر از این كودكان اتباع بیگانه بودند.
وی با اشاره به اینكه عمده كودكانی كه به سبب "فقر" به مدرسه نمی رفتند به تحصیل برگشتند، اظهار نمود: به حدود ۱۳۰۰ نفر كودكان معلول باز كمك شد تا ادامه تحصیل بدهند. عمده كسانی كه امكان ادامه تحصیلشان فراهم نشده به سبب معلولیت جسمی، حركتی و ذهنی آنها بوده است. بعضی از این كودكان باز آموزش پذیر نبودند و لازم بود تا به مدارس استثتایی بروند.
وی با اشاره به اینكه اعتبار مورد نیاز برای بازگشت این كودكان به تحصیل با كمك وزارت كشور، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و اعتبارات سازمان بهزیستی تامین شده است، اضافه كرد: حمایت های دولت خصوصاً از كودكان معلول و پشتیبانی از خانواده های آنان باید افزایش یابد. همین طور مدارس باید برای حضور این كودكان و جامعه پذیری آنها آمادگی داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه پس از شناسایی كودكان باز مانده از تحصیل مسئولیت رسیدگی به وضعیت این كودكان و بازگشت آنها به تحصیل عموما بر عهده سازمان بهزیستی و كمیته امداد قرار داده شده است، اضافه كرد: بر طبق بررسی های انجام شده مهمترین عوامل بازماندگی از تحصیل این كودكان، به دلایل اجتماعی مثل فقر، دلایل جسمی و حركتی مانند معلولیت یا مشكل ایاب ذهاب به مدرسه بوده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینكه بخش عمده ای از این كودكان به چرخه تحصیل برگشته اند، اظهار نمود: مشكل عمده در بازگشت این كودكان به چرخه تحصیل بیشتر مربوط به كودكانی است كه معلولیت های شدید دارند.
مسعودی فرید با اشاره به اینكه این كودكان در صورت حضور در مدرسه نیازمند خدمات ویژه ای هستند، اشاره كرد: در همه جای دنیا سیاست این است كه كودكان معلول تا جای ممكن در مدارس عادی درس بخوانند و تنها مواردی كه معلولیت های ذهنی شدید دارند و قادر به یادگیری نیستند در مدارس استثنائی حضور پیدا كنند.
وی با تاكید بر اینكه كودكانی كه كه صرفا معلول جسمی-حركتی هستند یا معلولیت ذهنی خفیف دارند، باید بتوانند در مدارس عادی تحصیل كنند، اضافه كرد: با پیگیری های صورت گرفته از طرف سازمان بهزیستی بیشتر كسانیكه به سبب فقر از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه برگشتند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینكه كودكان معلول برای حضور در مدرسه علاوه بر "مناسب سازی فیزیكی" به "مناسب سازی آموزشی" باز نیاز دارند، توضیح داد: فراهم شدن وسایل كمك آموزشی مناسب برای این كودكان، یا حضور افرادی در كنار معلم اصلی كه بتواند زمان ویژه یا بیشتری را برای این كودكان اختصاص دهد، بخش عمده ای از مسائل این كودكان را حل می كند.
مسعودی فرید با اشاره به اینكه حل سوژه آموزش این كودكان با وزارت آموزش و پرورش است، اظهاركرد: سازمان بهزیستی باز باید موانع مالی حضور این كودكان در مدارس را رفع كند، برای مثال اگر خانواده ای فقیر یا در مورد نگهداری از كودك گرفتار مشكل است، سازمان بهزیستی و معاونت توان بخشی اقداماتی را به شكل ویژه انجام می دهد.
وی با اشاره به اینكه كودكان بازمانده از تحصیل عموما در مناطقی هستند كه دسترسی راحتی به مدارس ندارند، اشاره كرد: بهزیستی در مورد ایاب و ذهاب این كودكان باز به آنها كمك می نماید. همین طور كمك برای تهیه وسایل كمك توان بخشی و رفاهی همچون ویلچر، لوازم التحریر، پوشاك و... بر عهده این سازمان است.
وی ادامه داد: گاهی مدرسه نزدیك محل سكونت این كودكان وجود دارد اما امكانات لازم را ندارد و كودك مجبور است برای تحصیل به شهر یا روستای دیگری برود و حتی پس از مدتی از این كار منصرف شود، اما اگر این مدارس مناسب سازی شوند كودك می تواند در مدارس عادی حضور پیدا كند، چراكه تعداد كمی از این كودكان لازم است تا به مدارس استثنائی بروند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب