میادین میوه و تره بار فضاهایی فارغ از جنسیت
به گزارش جوان بین ؛ />
شهر، فضایی اجتماعی و زیستی است كه گفتمان تك صدایی را بر نمی تابد و تمامی اقشار و گروه های اجتماعی و جمعیتی- از زنان و مردان تا كودكان و سالمندان و از افراد سالم و توان یاب تا اشخاص فرادست و فرودست - در آن سهیم اند و از آن حق دارند. امروز، حق شهروندان نسبت به شهری كه در آن زندگی می كنند، در كانون توجه مجامع علمی و محافل اجتماعی و فرهنگی قرار دارد. ازاین رو، مدیران شهر و برنامه ریزان شهری، تلاش می كنند تا برای اقناع شهروندان و جلب مشاركت و همراهی آنها در تصمیمات خود، به این مورد توجه كنند.
واقعیت این است كه زنان، نیمه پنهان جامعه نیستند كه بتوان آنها را با انواع قانون های نوشته و نانوشته محدود كرد و نادیده گرفت، بلكه شهروندانی هستند كه به جهت محدودیت ها و محرومیت هایی كه طی قرون متمادی از ناحیه فرهنگ مردسالارانه بر آنان اعمال شده است، نیازمند رویكردهای نابرابری مثبت هستند تا در زندگی اجتماعی، توانمندی هایشان بروز و ظهور یابد. در واقع باید برای جبران این ستم تاریخی، امتیازات ویژه ای به زنان داده شود تا موفق به ایجاد برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی شویم.
اگر چنین نگاهی در عملكرد مدیران شهری برای ایجاد فضاهای برابر و عادلانه محقق شود، آنگاه شاهد تحقق شهری انسان محور، زیست پذیر و تاب آور، نه برای بخشی از شهروندان كه برای همه شهروندان خواهیم بود. گمشده ای كه فقدان آنرا در ابعاد و زوایای مختلف شهر تهران می توان مشاهده كرد اما در این میان، برخی اماكن و فضاهای شهری نظیر میادین و بازارهای میوه و تره بار را می توان استثنایی بر این قاعده دانست.
برخلاف خیلی از فضاهای شهری همچون واگن های مترو، اتوبوس های شركت واحد، مراكز آموزشی، مجموعه های ورزشی و حتی پارك های شهر كه تفكیك جنسیتی در آنها شكل گرفته است، میادین و بازارهای میوه و تره بار همچون فضاهایی هستند كه زنان در آنها حضوری فعال دارند و از سهم برابر و چه بسا به مراتب بیشتر از مردان برخوردار می باشند. هنگامی كه وارد این مراكز خدماتی می شویم، حضور خانمهایی كه در محوطه میادین و بازارهای میوه و تره بار قدم می زنند، در سالن ها مشغول انتخاب و جدا كردن محصول مورد نظر خود هستند و یا در غرفه ها در حال توزین محصول و پرداخت وجه آن هستند، اگر از مردان بیشتر نباشد، كمتر نیست.
هم اكنون، زنان در میادین و بازارهای میوه و تره بار از ساعات ابتدایی بامداد كه فعالیت این مراكز خدماتی شروع می شود تا ساعات انتهایی غروب كه این مراكز به كار روزانه خود خاتمه می دهند، حضوری پررنگ دارند و اصولاً فضای میادین و بازارها كه بر مبنای مشاهده، انتخاب و خرید محصول ساخته شده اند، تا حد زیادی منطبق بر ذائقه زنان است و حضور گفتمان زنانه در كالبد این مراكز، جاری و ساری است و ازاین رو، میادین و بازارهای میوه و تره بار را بدون در نظر گرفتن جغرافیای مكانی و محله و منطقه ای كه در آن واقع شده اند، می توان از زنانه ترین فضاهای شهری دانست.
فضاهایی كه تلاش می شود تا به شكلی مویرگی و در چارچوب ایجاد بازارهای محلی در تمامی محله های شهر تهران ساخته شده و زمینه را برای ایجاد تعادلی زیبا از حضور و تعامل معنادار همه شهروندان فارغ از جنسیت فراهم آورد. *كارشناس برنامه ریزی شهری ۲۳۵۲۳۳
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب