چه نماییم مردم بی خیال كرونا نشوند؟

چه نماییم مردم بی خیال كرونا نشوند؟ یك روانشناس اعتقاد دارد كه بی تفاوتی برخی افراد نسبت به شرایط فعلی شیوع كووید 19 و  بی توجهی به رعایت دستورالعمل ها می تواند ناشی از عدم آموزش حساسیت های بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی به افراد در دوران كودكی باشد.


مجید غفاری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تبیین ناچیزانگاری و بی تفاوتی برخی مردم در مقابل رعایت دستورالعمل ها و عوارض خطرناک فردی و اجتماعی شیوع کرونا، تحت تاثیر عوامل مختلفی است، اظهار نمود: در وهله ی نخست، باید افراد را از کودکی به شکلی آموزش دهیم که نسبت به رعایت اصول بهداشتی، فرهنگی، روانشناختی و لزوم مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی، حساس شوند. بطور ویژه در مورد مسائل پزشکی مانند انتشار ویروس کرونا، اگر آموزش ها برای ایجاد "حساسیت بهداشتی" در مردم، اساسی و کافی نباشد، میزان شیوع اعتقادات و باورهای خرافی و شبه علمی در بین مردم افزایش می یابد و همین مساله منجر به بروز رفتارهای خودسرانه و ناچیزانگارانه می شود.
این روانشناس افزود: هم اکنون یکی از روش های همراه کردن مردم با رعایت محدودیت های اجتماعی و رفتارهای مراقبتی مقابله با کووید ۱۹، ایجاد "حساسیت روان شناختی و اجتماعی" و به تبع آن ایجاد سطح مناسبی از "اضطرابِ بیماری" در مردم است. بدیهی است که یکی از مهم ترین روش های ایجاد موارد مذکور، مخابره ی اخبار "شفاف و موثق" از منابع "متنوع" خبری مورد اعتماد و مورد علاقه ی مردم است.
وی معتقد می باشد که اگر اخبار پیرامون بیماری کوید ۱۹ "مبهم و ضدونقیض" باشند و یا منابع خبری مورد "اعتماد" و یا مورد "علاقه ی" نباشد، ممکنست افراد در مواجهه با این بیماری، گرفتار افراط و تفریط شوند. به شکلی که یا اضطراب بیماری در آنها بیش از اندازه بالا رود و یا در سطح پایین و ناکافی باقی بماند.
این روانشناس اضافه کرد: همچون نتایج رفتارهای افراطی مقابله با کووید ۱۹ می توان به رفتارهای مراقبتی و نگرانی های افراطی مانند اختلال وسواسی-جبری اشاره نمود، از طرف دیگر ناچیزانگاری و بی خیالی نسبت به شرایط موجود جامعه از نتایج تفریط در مواجهه با بحران هایی نظیر کووید ۱۹ است.
بگفته غفاری، اگر وضعیت اداره ی جامعه ای توسط مسئولین به شکلی باشد که مردم در آن جامعه احساس "ارزشمند بودن"، "عدالت اجتماعی" و "امنیت اقتصادی" نکنند، به احتمال زیاد سطح "مشارکت و تعهد اجتماعی"، مردم نیز کاهش پیدا می کند چونکه مردم به سبب عدم اعتماد به ثبات مدیریتی و مسئولیت پذیری و دغدغه مندی مسئولین، گرفتار احساس ناامنی روانی و اقتصادی می شوند در نتیجه نمی توان انسجام گروهی مردم در تمکین از محدودیت های وضع شده را انتظار داشت.
وی در آخر سفارش کرد: مردم باید بطور واقع بینانه شیوع پرسرعت این ویروس خطرناک را بپذیرند و برای رهایی هرچه سریع تر از این دردسر و اندوه جمعی و مشترک، بوسیله انتخاب یک سبک زندگی مبتنی بر شکیبایی، حفظ نشاط و رفتارهای مراقبتی و بهداشتی به حفظ سلامت جسم و روان خود و دیگران کمک کنند.





منبع:

1399/08/28
13:50:09
5.0 / 5
1501
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بحران , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان