واكاوی چرایی عدم ایجاد نظام جامع رفاه برای ایرانیان

30 درصد جمعیت كشور فاقد بیمه بازنشستگی

30 درصد جمعیت كشور فاقد بیمه بازنشستگی جوان بین: ایجاد نظام چندلایه تامین اجتماعی و اجرای كامل قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی همچون دغدغه ها و مطالباتی است كه در سالهای گذشته بطور كامل محقق نشده است. آنطور كه وزیر رفاه بتازگی اعلام نموده، مقرر است در امتداد عمل به فرامین رهبری، برنامه عمل «ایجاد نظام متمركز تامین اجتماعی برای آحاد مردم» در امتداد پشتیبانی از اقشار ضعیف جامعه تهیه شود كه بنظر می رسد اهداف پیش روی استقرار «نظام چندلایه تامین اجتماعی» را دنبال می كند؛ هرچند همچنان در دست تدوین است و جزئیات بیشتری از آن اعلام نشده است.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر «ضرورت پشتیبانی از قشرهای ضعیف» تاکید کردند و افزودند: اقتصاد خانواده ها به سبب رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و الان نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری های جدی معیشتی برای گروه های زیادی از مردم ایجاد کرده است که باید دراین زمینه اقدامی جدی انجام داد.

ایشان «ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم» و «ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاه های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر» را همچون پیشنهادهای کارشناسان برای کاهش مشکلات مردم برشمردند.
در همین راستا هفتم آذرماه شریعتمداری، وزیر رفاه در نامه ای به رهبر انقلاب از تهیه برنامه عمل " ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم " با بهره بردن از دانش کارشناسان، متخصصین و شرکای اجتماعی و با بهره گیری از ظرفیت قانون باارزش ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی آگاهی داد و اعلام نمود که این برنامه با جدیت پیگیری، تدوین و به فوریت تقدیم رئیس جمهور خواهد شد.
وی همین طور از پیگیری جدی برای استقرار کامل، تثبیت و تکامل پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاه های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر سخن گفت.


ایجاد نظام جامع رفاه؛ آرمان بنیانگذار کبیر انقلاب

علی حیدری، نایب رییس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با ایسنا، به اظهار نظر کارشناسی پیرامون ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی و الزامات و پیش نیازهای آن پرداخت و در این زمینه اظهار نمود: ایجاد نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی یکی از آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است.
وی اضافه کرد: در اصول مختلفی از قانون اساسی مانند اصول ۳، ۴۳ و ۲۹ به تحقق عدالت اجتماعی پرداخته شده است. در اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز، منشور گام دوم انقلاب و سیاست های کلی برنامه های توسعه ای چهارم، پنجم و ششم نیز این مساله یاد شده و ابلاغ قرار گرفته بود.


تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه در سال ۸۳
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه در سال ۸۳ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و وزارت رفاه اجتماعی برمبنای آن به وجود آمد اظهار داشت: اما بعدها در دولت بعدی این مجموعه در یک وزارتخانه تحت عنوان تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادغام شد.
حیدری افزود: یکی از اصول مهم در این بخش، فراگیری پوشش ها است. یکی از اصول اساسی در قانون ساختار و بطور کلی در رابطه با نظام چندلایه تامین اجتماعی که در بند ۴۲ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه هم قید شده، فراگیری پوشش ها است و همه آحاد جامعه باید تحت پوشش یک نظام حمایتی قرار بگیرند.


هر قشری از مردم مقرر است در کدام لایه نظام چند لایه تامین اجتماعی قرار بگیرند؟

وی اضافه کرد: طبق نظام چندلایه، عده ای از مردم برمبنای اقتضائاتی که دارند باید تحت پوشش حوزه حمایتی قرار بگیرد. بخش دیگر تحت پوشش حوزه امداد اجتماعی قرار می گیرند؛ افرادی که گرفتار لطمه اجتماعی شده اند قاعدتا نیازمند مراقبت، مشاوره و نگه داری هستند. گروه دیگری به سبب اینکه دارای نقصان و کاستی هایی در وضعیت زندگی، خانوادگی، جسمی و روحی هستند نیازمند توانبخشی، توانمندسازی، حمایت و مساعدت هستند. گروه دیگر هم افرادی که دارای توان مالی و درآمدی هستند یا شغل دارند و باید تحت پوشش نظام بیمه ای قرار بگیرند.


چرا وزارت رفاه هنوز نتوانسته نظام جامع رفاه را برای مردم ایجاد کند؟

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اقداماتی در وزارت رفاه طی چندین سال اخیر برای ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان و انجام آزمون وسع صورت گرفته است عنوان کرد: ولی یکی از اشکالات این حوزه، تامین منابع آن بود و دوم عدم امکان جمع آوری اطلاعات مربوط به همه دستگاه ها و برای اینکار پایگاه های اطلاعاتی مورد نیاز است.
حیدری اضافه کرد: برای حمایت و برخورداری افراد از پوشش نظام چندلایه، نیازمند اطلاعات ثبتی و عملیاتی از وضعیت خانوار هستیم. بعنوان مثال باید مشخص باشد یک فرد در چه خانواده ای است، آیا سرپرست دارد، آیا سرپرست شاغل است؟ باید برمبنای کدملی وضعیت خانوادگی فرد مشخص شود.
وی در ادامه اظهار داشت: همین طور باید برمبنای کدپستی به موقعیت مکانی فرد دسترسی داشته باشیم که اگر بعنوان مثال در منطقه ای حادثه ای رخ داد بدانیم چه کسانی در آن منطقه ساکن هستند و نیازمند حمایت اند. همین طور باید موقعیت شغلی و به عبارتی کد شغلی یا کسب و کاری فرد هم در اختیار باشد. بعنوان مثال باید بدانیم فرد در چه موقعیت شغلی قرار دارد، بازنشسته است، دانشجو است یا کارمند و کاگر یا مشاغل غیررسمی دارد؟.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه باید به سه نوع اطلاعات یاد شده برای آحاد جامعه دسترسی داشته باشیم اظهار نمود: اقشار ضعیفی داریم که نیازمند کمک هستند. بعد از آن که این افراد برمبنای یک نظام هدفیابی فعال، شناسایی شدند باید نیازسنجی انجام و میزان استطاعت مالی شان سنجیده شود. تعیین میزان استحقاق دریافت خدمت هم بر اساس آزمون وسع انجام می شود.
حیدری افزود: مقدمات این کار در وزارت رفاه انجام شده، ولی باتوجه به شرایط فعلی جامعه که تحریم ها، محاصره اقتصادی، کرونا و اثرات اجتماعی و اقتصادی آن بر جامعه، بیکاری ناشی از کرونا و بحث تورمی که وجود دارد طبیعتا با رویه های قبلی نمی گردد اقشار ضعیف جامعه را از وضعیت فعلی عبور داد.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در جلسه ای که با سران سه قوه و شورای هماهنگی سران سه قوه داشتند، چهار محور اصلی را بعنوان چالش مطرح نمودند اظهار داشت: کسری بودجه، سرمایه گذاری، جهش تولید و پشتیبانی از اقشار ضعیف از این جمله بود که رفع کسری بودجه، افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی، جهش تولید و پشتیبانی از اقشار ضعیف را بعنوان راهکار مطرح فرمودند و برای هر محور خط مشی هایی را به سران سه قوه ابلاغ کردند.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: حوزه پشتیبانی از اقشار ضعیف به حوزه کاری ما مربوط می شود. ایشان بر ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم تاکید نمودند که دو نکته فراگیری و جامع بودن و دوم آنکه باید برای آحاد مردم باشد در آن مستتر است.


۳۰ درصد ایرانیان بیمه بازنشستگی و ۱۰ درصد درمان ندارند

حیدری اضافه کرد: برمبنای برآوردهای صورت گرفته هم اکنون حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور فاقد بیمه بازنشستگی و حدود ۱۰ درصد فاقد بیمه درمان پایه هستند. باید برای این افراد نظام متمرکزی طراحی شود.
وی با اشاره به تاکید رهبری بر ایجاد پایگاه اطلاعات ملی ایرانیان با اتصال پایگاه های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر اظهار داشت: این مساله یکی از نکات مهم می باشد. در شرایطی که ما کمبود منابع داریم، باید یک نظام هدفیابی فعال و موثری داشته باشیم که برمبنای آزمون وسع افراد را اولویت بندی کند و بسته خدمتی مورد نیاز امدادی، حمایتی و بیمه ای را در اختیار آنها قرار دهد.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: اگر این کار را انجام ندهیم و اطلاعات ثبتی و عملیاتی مبتنی بر موقعیت فردی، مکانی و شغلی افراد را نداشته باشیم و از تراکنش های مالی، مخابراتی و ثبتی آنها آگاه نباشیم، تجزیه و تحلیل و بررسی وضعیت افراد با دقت لازم همراه نیست.


وزیر رفاه چه خواهد کرد؟

حیدری به نامه دکتر شریعتمداری خطاب به رهبری اشاره نمود و اظهار داشت: برمبنای نامه وزیر رفاه مقرر است مبتنی بر رویکردهای مطرح شده در شورای هماهنگی سران سه قوه یک برنامه عمل و طرحی تهیه شود که بتواند این نظام متمرکز تامین اجتماعی را تحقق بخشد به نحوی که ما در افق کوتاه مدتی به سبب شرایط بحرانی ناشی از کرونا و ضرورت پشتیبانی از قشار ضعیف، بتوانیم برای کسانی که قابلیت توانمندسازی درآمدی و مالی دارند یک پوشش فراگیری بیمه اجتماعی برقرار نماییم که در سطح حداقل پایه بیمه های اجتماعی باشد که شامل بازنشستگی و درمان است.
وی اضافه کرد: همین طور افرادی که قابل توانمندسازی نیستند و به سبب بیماریهای صعب العلاج و مبتلاشدن به لطمه های اجتماعی گرفتار فقر و محرومیت شده اند را نیز تحت پوشش حمایت های معیشتی ببریم.


برنامه عمل نظام جامع رفاه ایرانیان در حال تدوین

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه سهم و جایگاه سازمان تامین اجتماعی در این نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کجاست؟ اظهار نمود: این برنامه عمل هنوز در حال تدوین است. باید برنامه عمل از جانب وزارتخانه و در هماهنگی با سازمان های ذیربط تهیه شود. در آنجا نقش هر کدام از اجزا و نهادها تعیین می شود؛ ولی مهم این است که ابتدا چارچوب اولیه، برآوردها، محاسبات و فرایندهای اجرائی تدوین شود.
حیدری افزود: پس از مشخص شدن برنامه عمل، ذینفعان و جامعه هدف هربخشی بوسیله نهادهای مربوط خدمات را دریافت خواهند کرد. بعنوان مثال قسمتی از این افراد باید خدمات حمایتی دریافت نمایند که نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی متولی آن هستند. در زمینه برخورداری از بیمه پایه اجتماعی نیز برمبنای برنامه عمل مشخص می شود که کدام سازمان بیمه گر ارائه خدمت دهند.
وی در ادامه با اعلان اینکه اگر به هرکدام از سازمان ها تکالیفی اهاله شود باید بارمالی و منابع پایدار تامین آن دیده شود اظهار داشت: فعلا طراحی برنامه در سطح کلان در حال انجام می باشد و با اهمیت تر از همه تعیین جامعه هدف است. باید جامعه هدف مشخص، بسته های خدمتی تعریف و سپس نحوه تعیین مصادیق و احراز استحقاق برخورداری و نهاد متولی مشخص شود.




منبع:

1399/09/10
16:30:38
5.0 / 5
424
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان