رادیوشهر مراغه روی موج توسعه

رادیوشهر مراغه روی موج توسعه بهره برداری از اولین استودیو دیجیتال آذربایجان شرقی در رادیوشهر مراغه، بار دیگر این رسانه محلی را طی روزهای گذشته در پیوند با واژه «توسعه» مورد توجه قرار داد؛ رادیویی که نسخه رسانه ای برای ایجاد تغییر و حل بعضی از چالش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کهن شهر به حساب می آید.


از یک سو مخاطبان امروزی حوصله چندانی برای خواندن ندارند و این ادعا به آسانی از سرانه مطالعه شهروندان پیداست و از طرفی هم نمی توان از قدرت رادیو در ایجاد تغییر اجتماعی چشم پوشی کرد تا جایی که «مرتضی صفری» مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی هم در همان آیین از قدرت بسیج کنندگی این رسانه سخن به میان آورد.
رادیو بعنوان یک رسانه جریان اصلی که همیشه در دسترس می باشد و همزمان با کار و زندگی مورد بهره برداری قرار می گیرد، می تواند نقش بسیار موثری در تغییر اجتماعی ایفا کند و همین تغییر، زیربنای تحول در عرصه های فرهنگی و اقتصادی باشد.
بر اساس پژوهش های دانشگاهی هم رادیو به علل مختلف در مطالعات و کاربرد ارتباطات برای توسعه و تغییر اجتماعی از جایگاه ویژه برخوردار بوده و در حقیقت از میان همه رسانه های ارتباطی از چاپی و فیلم گرفته تا تلویزیون و رسانه های نوین، ضریب نفوذ و کاربرد رادیو در کشورهای در حال توسعه از همه بیشتر است.
رادیو در کشورهای در حال توسعه بر مبنای نظریه همدلی به مثابه به منزله دروازه ای به سمت همدلی و تحرک اجتماعی مطرح است
تا جایی که در این کشورها، بر مبنای نظریه «همدلی» رادیو به مثابه تکثیرکننده جادویی توسعه و به منزله دروازه ای به سمت همدلی و تحرک اجتماعی مطرح است.
بسیاری از موفقیت های تاریخی در ترویج مشارکت اجتماعی، زمینه لازم جهت راه اندازی ایستگاه های رادیویی کوچک همچون رادیوشهر مراغه را در مناطق مختلف جهان فراهم نموده و حتی مدلهای موفق رادیویی مشارکتی برای توسعه هم در این ایستگاه ها دنبال شده که بسیاری نتیجه بخش بوده است.
یکی از این مدلها، راه اندازی باشگاه های گوش دادن به رادیو بود که مخاطبان به صورت دسته جمعی در مورد برنامه های رادیویی بحث و گفتگو می کردند.
تشکیل گزارشگران مردمی با پخش برنامه در مراکز جماعتی هم از دیگر مدلهای موفق رادیو مشارکتی برای توسعه است که امروز مصادیق آنرا می توان کم و بیشتر از رادیوشهر مراغه شنید.
در مجموعه رادیو بعنوان رسانه ای که «مارشال مک لوهان» آنرا در ردیف رسانه های گرم دسته بنده کرده، نقش بسیار مهمی در مشارکت اجتماعی می تواند داشته باشد و همین مشارکت یکی از دغدغه مسؤلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط فعلی به حساب می آید.
از مشارکت در مقابله با ویروس کرونا تا تغییر اجتماعی و فرهنگی متناسب با شرایط روز و همینطور مشارکت در امور خیریه و فعالیتهای اقتصادی؛ همه و همه دغدغه ای است که آنها را می توان با برنامه های مشارکتی رادیو دنبال کرد اما با وجود همه این مزیت هایی که رادیوشهر مراغه می تواند در راه توسعه طی کند، خودش هم به توسعه نیاز دارد.
روستاییان، محروم از رادیوشهر مراغه
ضریب نفوذ بالای رادیو از مزیت های این رسانه در کشورهای در حال توسعه بوده و در حقیقت شرط بهره مندی از سایر مزیت های این رسانه هم افزایش ضریب نفوذ آن به حساب می آید اما در زمان حاضر رادیوشهر مراغه تنها در سطح شهر پخش می شود و مردم پراکنده در روستاهای این شهرستان که شاید اشتیاق بیشتری هم در مقایسه با شهرنشینان برای شنیدن برنامه های رادیویی دارند، از آن محروم هستند.
معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه هم در همان جلسه بهره برداری از استودیو دیجیتال، پشتیبانی محلی از این رسانه محلی را اعلام نمود و از یک نیاز اساسی برای توسعه آن سخن گفت؛ به قول «سیدعلی موسوی» اگر تنها پنج کیلومتر از شهر دور شویم، دیگر از صدای این رسانه محروم خواهیم شد و افزایش قدرت فرستنده آن جزو مطالبه های مردم در مناطق روستایی است.
وی هم نقش رادیو در توسعه، بخصوص در مناطق روستایی را غیرقابل انکار عنوان نمود و این گونه ادامه داد که «شهرستان دارای وسعت و جمعیت روستایی قابل توجهی است و انتظار می رود تا برنامه های رادیوشهر مراغه در سطح شهرستان به گوش همه اهالی برسد».
مردم، رادیوشهر مراغه و توسعه
امروزه رسانه های جریان اصلی پرداختن به دغدغه های مردم را بعنوان یک استراتژی دنبال می کنند و همین رویکرد در سخنان مدیر رادیوشهر مراغه هم بیان شد؛ به قول «اسماعیل طالب پور» برنامه های این رادیو بر مبنای نیازسنجی از مردم شهرستان تولید و پخش می شود و از محورهای اصلی آن می توان به امیدآفرینی، ترویج سبک زندگی ایرانی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و روشنگری در مورد صدمه های اجتماعی اشاره نمود.
«صفری» مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی هم در سخنانش به «مردم» تکیه داشت و ضمن اشاره به اینکه «مردم» از مسئولان «حل مشکلات» و «وحدت» را انتظار دارند، این گونه توضیح داد که «رادیوشهر مراغه باید صدای مردم باشد».
وی این را هم توضیح داد که «امروزه جنگ شناختی در حوزه رسانه جریان دارد و اگر مردم مشکلات خودشان را از زبان ما نشنوند، رسانه های بیگانه با روایتی وارونه از رویدادها وارد عمل خواهند شد».
در مجموع اگر مقرر است رادیوشهر مراغه صدای مردم باشد، باید ضریب نفوذ آن هم افزایش یابد و اگر این رسانه را بخواهیم روی موج توسعه دنبال نماییم باید مطالبه مردم و مسؤلان شهرستان در زمینه افزایش پوشش رادیویی و بهره مندی روستاییان از این رسانه تحقق یابد تا نقش محوری آن در توسعه بیشتر از پیش مشخص گردد.
رادیوشهر تنها در هفت شهرستان کشور شامل مراغه، مریوان، رفسنجان، کاشان، بروجرد، زابل و دزفول فعال بوده و رادیوشهر مراغه در بین آنها از لحاظ تجهیزات فنی و تولید محتوا منحصربفرد است.




منبع:

1399/11/23
13:13:33
0.0 / 5
1180
تگهای خبر: اقتصاد , بسیج , پشتیبانی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان