همزمان با روز معلم مطرح شد

چالش های آموزش آنلاین برای كودكان اوتیسم در بحران كرونا

چالش های آموزش آنلاین برای كودكان اوتیسم در بحران كرونا مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران ضمن اشاره به تاثیرات کرونا در روند آموزش کودکان طیف اوتیسم، اظهار داشت: علاوه بر تفاوت های یک کودک عادی و اوتیسمی، مبحث دسترسی به وسایل آموزش آنلاین هم در بعضی نقاط کشور دغدغه جدی است؛ با این وجود به صورت کلی ما با خلأ آموزش و مهارت آموزی نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم هم روبرو می باشیم که باید با سیاست گذاری درست از این خلأ عبور نماییم تا فرد مستعد طیف اوتیسم مجبور به خانه نشینی نباشد.


سعیده صالح غفاری در گفتگو با ایسنا، ضمن تبریک روز معلم، اظهار داشت: با عنایت به همزمانی ایام ماه جهانی اوتیسم و روز معلم، انجمن اوتیسم ایران ویژه برنامه ای برای این مناسبت ها تدارک دیده بود تا در نهایت بحث تقدیر و تشکر از تمامی خادمین و زحمتکشان این حوزه را داشته باشیم. یک کودک اوتیسم از زمان تشخیص اختلال تا آغاز دریافت خدمات توانبخشی و یا بدون مداخلات در زمان ورود به مدرسه مورد شناسایی قرار می گیرد و وارد مدارس استثنایی می شود، ۳ مرحله غربال را پشت سر می گذارد.
وی ادامه داد: مرحله اول غربال و تشخیص زودهنگام زیر ۲ سال است که تمام شبکه بهداشت کشوری در این مورد سهیم هستند. در مرحله دوم اگر اختلال در سن زیر ۲ سال تشخیص داده نشود، وارد کلینیک های توانبخشی می شود که حالا بالغ بر ۱۰۰ کلینیک توانبخشی زیر پوشش بهزیستی در کشور داریم. به شکلی نخستین فردی که در سیستم توانبخشی کشور یک کودک اوتیسم را پذیرش می کند همکاران در کلینیک های توانبخشی روزانه بهزیستی هستند که مراتب سپاس خویش را از این عزیزان که بخصوص در روزهای کرونا و با تمام محدودیت ها فعالیت کردند را اعلام می نماییم. علیرغم عدم مراجعات حضوری ما شاهد قطع خدمات توانبخشی نبودیم و با وجود اجرای دستورالعمل های پیچیده این دوران کرونا که اندکی شرایط را برای معلمان و درمانگران پیچیده کرده است هنوز شاهد خدمت دهی مناسب آنها هستیم و شاهد می باشیم که مراکز توانبخشی به سختی تلاش در سرپا نگه داشتن مراکز و کلینیک های توانبخشی خود دارند.
صالح غفاری افزود: پیگیری درمان افراد طیف اوتیسم در این مراکز غیر از مبلغ یارانه ای که سازمان بهزیستی برای هر فرد طیف اوتیسم اختصاص می دهد نهایتا با مداخلات کار، گفتار، روانشناسی و اصلاح رفتار در مجموع ۳ میلیون تومان در ماه هزینه دارد که سهم ناچیزی توسط سازمان بهزیستی از بودجه اوتیسم اختصاص می یابد و مابقی را تابحال خود مدیران با درایت و تلاش خودشان و حمایت خیرین محلی و خانواده ها دریافت نمودند. ما درخواست داریم که طرح پوشش دهی خدمات توانبخشی بیمه های سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح بتواند شامل حال کودکان اوتیسمی که به این مراکز رجوع می کنند شود. از طرفی کلینیک های توانبخشی در روزهای بعداز ظهر ظرفیت خوبی برای عرضه خدمات کلینیکال با پوشش دهی بخشی از خدمات توسط بیمه ها دارند و امیدواریم صورت گیرد.
وی ادامه داد: در ادامه بعد از آنکه فرزند ۴ یا ۵ ساله شد برای طرح سنجش آموزش و پرورش استثنایی و مدارس اوتیسم اقدام می نماییم. شاهد می باشیم در مدارس استثنایی هم سخت ترین نوع کار با کودکان با نیاز ویژه، توسط معلمینی که با طیف اوتیسم کار می کنند صورت می گیرد و انجمن اوتیسم ایران شاهد تلاش عاشقانه این عزیزان است و انتظار داریم سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به نمایندگی از خانواده افراد طیف اوتیسم، حداکثر تلاش و تلاش را برای ایجاد بستر مناسب برای رشد و شکوفایی و ترغیب درمانگران داشته باشد چونکه کار با کودک اوتیسم کار هر کسی نیست و کسی که قدم در این راه گذاشته است نیرویی عاشق و متعهد است. ما به نیابت از تمام خانواده های اوتیسم از این عزیزان تشکر می نماییم و از سازمان های بیمه گر پایه خواهان پوشش دهی مناسب خدمات توانبخشی این افراد هستیم.
غفاری اظهار داشت: هم اکنون بالغ بر ۴ تا ۵ هزار کودک اوتیسم در مراکز و مدارس خدمات دریافت می کنند که ما انتظار داریم بتوانند از حداکثر خدمات آموزشی و توانمندی بهره مند شوند.
وی ضمن اشاره به تاثیرات انتشار کرونا در زندگی افراد طیف اوتیسم، اظهار نمود: یک کودک عادی با کودک طیف اوتیسم شرایط متفاوتی دارد ازاین رو دورکاری و یادگیری از راه دور در خدمات کلینیکال و آموزش برای فرد اوتیسم به سادگی پاسخگو نیست و ما نمی توانیم همان انتظاری که از یک کودک عادی جهت استفاده از ابزار آموزشی آنلاین داریم از فرد طیف اوتیسم هم داشته باشیم. از طرفی در مناطق محروم هم دسترسی درستی به وسایل مورد نیاز آموزش آنلاین وجود ندارد و باید تمهیداتی اندیشیده شود که دانش آموزان طیف اوتیسم هم از دریافت خدمات آموزشی باکیفیت خوب برخوردار شوند. حدودا ۱۰۰ کلینیک مراقبت روزانه طیف اوتیسم در کشور داریم و در استان های بزرگ کشور هم یک مدرسه یا یک کلاس اوتیسم وجود دارد البته ما خیرین مدرسه ساز را تشویق به ساخت مدارس بیشتری برای این بچه ها می نماییم.
وی ادامه داد: افراد طیف اوتیسم از ۵ سالگی و بعد از سنجش وارد مدارس استثنایی می شوند و می توانند تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی در مقطع ابتدایی و سپس در دوره های مهارت آموزی تحصیل کنند اما بعد از این سن دیگر خلأ کامل سیستم رسمی رسیدگی به نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم را شاهد می باشیم که باید با سیاست گذاری های درست از این خلأ هم عبور نماییم تا فرد مستعد طیف اوتیسم مجبور به خانه نشینی نباشد.



1400/02/13
10:36:54
5.0 / 5
179
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان