وسواس کمال گرایی دانش آموزان و اعتماد به نفسی که ندارند

وسواس کمال گرایی دانش آموزان و اعتماد به نفسی که ندارند به گزارش جوان بین یک روان درمانگر ضمن اشاره به عدم خودباوری برخی دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی، اظهار داشت: خیلی از دانش آموزان خصوصیت های مثبت خویش را نمی بینند و ازاین رو تصور می کنند هرچقدر برای تحصیل تلاش کنند موفقیت قابل توجهی بدست نمی آورند، چونکه گاها والدین کمال گرای آنها بذر وسواس کمال گرایی را درون فرزندان خود می کارند و ازاین رو فرزندان ترس از عدم موفقیت دارند.


دکتر مژگان احمدپور در گفتگو با ایسنا، با بیان این که اعتماد به نفس فرزندان از دوران کودکی و توسط والدین شکل می گیرد، اظهار نمود: نداشتن اعتماد به نفس می تواند نا به هنجاری های رفتاری زیادی را در فرزندان بوجود می آورد که ریشه آن به رفتار والدین با فرزندان باز می گردد چونکه این والدین هستند که اعتماد به نفس را از کودکی در فرزندان خود ایجاد می کنند.
این مدرس و هیات علمی دانشگاه، افزود: گاها دانش آموزان خصوصیت های مثبت خویش را نمی بینند. ریشه این عدم اعتماد به نفس به دوران کودکی و سخت گیری معلمان و والدین و مقایسه دانش آموزان با یکدیگر باز می گردد. دانش آموزان اگر بیش از اندازه بر روی ضعفهای خود تکیه کنند و شناخت درستی از توانایی خود نداشته باشند گرفتار ضعف در خود باوری می شوند و این اعتماد به نفس پایین منجر به خیلی از صدمه های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر می شود.
وی افسردگی، اضطراب، خجالت، کناره گیری از جمع، عدم برقراری ارتباط چشمی با دیگران، عدم توانایی نه گفتن به خواسته دیگران را همچون علایم و نشانه های اعتماد به نفس پایین در کودکان و نوجوانان دانست و اضافه کرد: داشتن اعتماد به نفس کافی ریشه در دوران کودکی افراد دارد. اگر اطرافیان نسبت به توانایی کودکان شک و تردید داشته و آنها را باور نکنند، این کودک در آینده اعتماد به نفس بالایی نخواهد داشت، توانایی مقابله با رویدادها را ندارد و در نتیجه احساس اضطراب و حس نا امنی و بی اعتمادی به جهان خود پیدا می کند. حتی انتخاب در پوشش و اسباب بازی در این قضیه دخیل است و اعتماد والدین به توانایی فرزندان در اعتماد به نفس کودک و نوجوان اثر گذار است.
این روانشناس، با اشاره به اینکه اعتماد به نفس مهم ترین بخش شخصیت در افراد بخصوص دانش آموزان دبستانی است، خاطرنشان کرد: اگر دانش آموزان احساس پرارزش بودن داشته باشند در مجموع اعتماد به نفس بالایی هم خواهند داشت. وقتی انگیزه درونی برای انجام امور وجود داشته باشد، دانش آموزان می توانند با تلاش به موفقیت دست یابند. والدین باید از دانش آموزان حمایت و آنها را تشویق به انجام امور کنند. سرکوب و سرزنش فرزندان بابت شکست در کارها منجر به ایجاد احساس عدم شایستگی و پرارزش نبود در دانش آموزان می شود.
به قول این روان درمانگر، صبر و تحمل والدین و عدم سرزنش دانش آموزان هنگام بروز رفتارهای اشتباه به ایجاد حس اطمینان و اعتماد به نفس کودک و نوجوان کمک می نماید. از طرفی هم سرکوب و کنترل بیش از اندازه می تواند خلاقیت کودک و نوجوان را از بین ببرد و در نتیجه فرزند گرفتار شک و تردید در توانایی خود می شود.
احمدپور ضمن اشاره به "جرات متوسط بودن" در دانش آموزان، تصریح کرد: این مفهوم به این معنا است که دانش آموزانی که در حد متوسط به صورت آهسته و پیوسته گام بر می دارند و در عین حال اضطراب ندارند و انگیزه درونی و مشوق والدین را به همراه خود دارند می توانند به موفقیت برسند. والدین نباید هیچگاه وسواس کمال گرایی در بچه ها ایجاد کنند. باید بپذیریم هر کسی یک توانایی دارد و کنترل بیش از اندازه و فشار به دانش آموزان نتیجه عکس خواهد داشت.
این روانشناس در انتهای سخنان خود خطاب به والدین سفارش کرد: والدین می توانند درباره آنچه دانش آموزان آموخته اند از آنها سوال کنند، در کنار فرزند خود و نه مقابل او باشند و با همدلی او را تشویق به انجام امور کنند، روالی را برای درس خواندن ایجاد کنند تا دانش آموز به صورت فعال دروس را تکرار کند و از سرزنش و مقایسه و کنترل بیش از اندازه دانش آموز بپرهیزند تا دانش آموز به توانایی های خود ایمان داشته و اعتماد به نفس دست یابی به موفقیت را داشته باشد.




منبع:

1400/08/01
10:07:25
5.0 / 5
949
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان