تاثیر لگودرمانی بر اوتیسم

تاثیر لگودرمانی بر اوتیسم نتایج یک مطالعه نشان میدهد لگودرمانی در کاستن علائم اوتیسم در کودکان مؤثر است.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، اوتیسم نوعی اختلال عصبی-تحولی است که با مشکلات اجتماعی و رفتاری مشخص می شود. میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم در چند سال اخیر به طرز شایان توجهی بالا رفته است و به یکی از رایج ترین بیماریهای غیرواگیر تبدیل گشته است. متاسفانه هنوز درمان قطعی برای اوتیسم پیدا نشده است اما با وجود این، متخصصان و پژوهشگران به دنبال بهبودی و استفاده از مداخله هایی بمنظور کاستن علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم هستند. پژوهشگران در پژوهشی اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن آگاهی به مادران و لگو درمانی را بر علایم اختلال اوتیسم در کودکان بررسی نموده اند.
در این مطالعه آمده است: یکی از مداخلات غیردارویی که توجه زیادی را جلب کرده است، مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی است. ذهن آگاهی شامل یک آگاهی پذیرا و عاری از قضاوت وقایع جاری است. در این شیوه مداخله ذهن آگاهی، ابتدا والدین بطور مستقیم و سپس بصورت غیرمستقیم برای کودکانشان نقش معلم ذهن آگاهی را ایفا می کنند. بطور کل، این روش درمان نشان داده است که می تواند اثرات مطلوبی بر رفتارهای والدین در برخورد با فرزندان مبتلا به اوتیسم داشته باشد.

نویسندگان این مقاله می گویند: یکی دیگر از روش های درمان غیردارویی، استفاده از فنون بازی درمانی- لگو درمانی است. لگو درمانی بعنوان نوعی از بازی، جهت تقویت و تسهیل شایستگی اجتماعی کودکان طیف اوتیسم معرفی شده است. کودکان در این روش در گروههای کوچک بصورت مشترک بر طبق قوانین و نقش ها و بر طبق یک الگوی تصویری یا ساختمان آزاد در محیطی امن به ساخت آن الگوها می پردازند.

برمبنای آنچه در این مقاله آمده است، روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون چند گروهی همراه با گروه گواه و پیگیری یک ماهه و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری شامل ۸۵ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم بودند که در سال ۱۳۹۸ در دو مرکز توانبخشی اوتیسم شهر تهران نگهداری می شدند. با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند ۳۰ نفر از آنان انتخاب و سپس بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه(هر گروه ۱۰ نفر) جایگزین شدند.
گروه آزمایشی (۱) والدین، درمان ذهن آگاهی به مدت ۱۲ جلسه و هر جلسه به مدت ۷۰ دقیقه و گروه آزمایشی(۲) والدین، لگو درمانی ۱۲ جلسه و هر جلسه به مدت ۴۵ دقیقه دریافت نمودند. در طول این مدت گروه گواه هیچ نوع درمانی دریافت نکردند. سپس برای هر سه گروه، یک ماه بعد از اجرای مداخله، آزمون پیگیری به عمل آمد و مجدد به پرسشنامه پاسخ دادند.

در این مقاله بیان شده است: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی به مادران و لگو درمانی در کاستن علائم اوتیسم مؤثر است. این نتایج همین طور نشان دادند مداخله لگودرمانی نسبت به مداخله ذهن آگاهی به مادران اثربخشی بیشتری در کاستن علائم اوتیسم و رفتارهای نابهنجار در کودکان طیف اوتیسم دارد.
پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد کرده اند در تحقیقات آتی پژوهشگران طول دوره پیگیری را بالا برند.

این مطالعه توسط مرجان آل بهبهانی، دانشجوی دکترای گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، مولود کیخسروانی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، ناصر امینی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، محمد نریمانی، استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی و بهنام الدین جامعی، استاد گروه علوم پایه مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران انجام شده است. این مقاله در نودوهفتمین شماره ی بیستمین دوره ی مجله علوم روانشناختی انتشار یافته است.




1400/10/13
23:14:08
5.0 / 5
895
تگهای خبر: آموزش , پزشك , جامعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان