موقعیت مهدی به دنبال نمایش خون و دست و پای قطع شده نیست

موقعیت مهدی به دنبال نمایش خون و دست و پای قطع شده نیست جوان بین: طراح صحنه «موقعیت مهدی»، اظهار داشت: هادی حجازی فر کارگردان در بخش های جنگی این فیلم سینمایی به دنبال نمایش خون زیاد و دست و پای قطع شده نبود و به شدت از آن پرهیز می کرد.


امیر زاغری در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، با اشاره به اینکه این اثر، نخستین پروژه اش در سینما و نخستین کار دفاع مقدسی او شمرده می شود، اظهار داشت: نداشتن تجربه در حوزه طراحی صحنه فیلم، من را برای حضور در موقعیت مهدی بسیار نگران کرده بود اما بعد از چند جلسه گفت و گو با هادی حجازی فر کارگردان به این نتیجه رسیدم که پیشنهاد حضور در این فیلم را بپذیرم.
زاغری با اشاره به اینکه او و تیمش برای طراحی صحنه حدود ۳ تا ۴ ماه درگیر تحقیقات بودند، اظهار داشت: علاوه بر بخش های شهری که در یک جغرافیا و اقلیم دیگری می گذشت و برایمان مهم بود که آنرا بشناسیم، مساله اصلی ما بخش جنگی فیلم بود؛ چونکه ۷۰ درصد لوکیشن های جنگی در واقعیت در خاک عراق بود و متاسفانه ما سند تاریخی مشهودی از آن منطقه نداشتیم و برایمان قابل درک نبود آن زمان چه اتفاقاتی رخ داده است.
۷۰ درصد لوکیشن های جنگی در واقعیت در خاک عراق بود و متاسفانه ما سند تاریخی مشهودی از آن منطقه نداشتیم و برایمان قابل درک نبود آن زمان چه اتفاقاتی رخ داده است.
طراح صحنه موقعیت مهدی افزود: خوشبختانه با پیگیری های بسیار توانستیم به آرشیوی از خبرگزاری های خارجی دست پیدا نماییم. این آرشیو نشان می داد آن چیزی که ما به دنبال آن بودیم، بیشتر در خاک عراق اتفاق افتاده است. همین طور توانستیم به یک سری مستندات از عملیات بدر و خیبر برسیم اما در بین تنها به چند فِرِیم عکس از بخش پشت جزیره مجنون جنوبی دست پیدا کردیم چونکه شرایط در آن زمان به شدت بحرانی و بعد از یک سری اتفاقات، جزیره زیرِ آب رفته بود. باید بگویم مستندانی که جمع آوری کردیم، بسیار به ما کمک کرد.
زاغری با اعلان اینکه دستش برای طراحی صحنه موقعیت مهدی خالی بوده و هیچ چیزی نداشته است، توضیح داد: ما اساسا باید به شهر آبادان می رفتیم و کار می کردیم چونکه بافت شهرک دفاع مقدس برای کار ما مناسب نبود بعنوان مثال زمین شهرک سنگ است و ما در جنوب آنرا نداشتیم همین طور کوه، تپه و آلودگی های اطراف برایمان مضر بود.
نمایی از فیلم «موقعیت مهدی» وی اضافه کرد: از طرف دیگر عملیات های بدر و خیبر، جزو عملیات های آبی-خاکی با مشخصه های بسیار عجیب و غریب بودند که قسمتی از آنرا در نسخه سینمایی اثر و بخش دیگر را در نسخه سریالی کار می بینیم.
طراح صحنه موقعیت مهدی با اشاره به لوکیشنی در کنار رود دجله عنوان کرد: تصور کنید یک سمت دجله باید خشک و بیابانی و سمت دیگر آن پُر از نی و نخلستان باشد. ساختن چنین لوکیشنی که از اساس شوخی بود و پیدا کردن آن هم سختی کمی نداشت. همین طور روستای حربیه که در پرده ششم فیلم سینمایی داشتیم تعریف عجیبی داشت، باید از بیایان به آب و در ادامه نخلستان ها می رسید.
با افراد محلی به دنبال لوکیشین می رفتم و برای آنها تعریف می کردم دنبال چه فضا و جغرافیایی هستم و آنها مناطق مختلف را به من نشان می دادندزاغری افزود: تمام این موارد که نگاه مستندسازی پشت آن بود، برای ما ایجاد مساله می کرد و بنا بر این جدا از تیم تولید و تدارکات، با افراد محلی منطقه به دنبال لوکیشن می رفتم و برای آنها تعریف می کردم به دنبال چه فضا و جغرافیایی هستم و آنها مناطق مختلف را به من نشان می دادند. شاید بتوانم بگویم برای پیدا کردن لوکیشن تا نقطه صفر مرزی رفتیم.
طراح صحنه موقعیت مهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که فضای هنری کار نیازمند فضاسازی بود، عنوان کرد: در این بخش ارتباط تنگاتنگی با هادی حجازی فر داشتم چونکه نگاه ایشان به تمام پلان ها بسیار حسی و دقیق بود. من همه موارد را با نگاه کارگردان جلو بردم و هیچ زمان نگفتم این اثر و سلیقه من است و شما در آن کار کنید.
نمایی از فیلم «موقعیت مهدی» زاغری با اعلان اینکه از ابتدا یک مسیر مشخصی برای ساخت موقعیت مهدی وجود داشته است، بیان کرد: از ابتدا قرار بود اثری را خلق نماییم که شبیه هیچ فیلمی نباشد، همین طور بنا بر این بود شاعرانگی که هادی حجازی فر درباره آن بسیار صحبت کرده است، در کار جاری باشد. البته ناگفته نماند که این شاعرانگی یک تناقضی را در ذهن ما به وجود آورد چونکه کار جنگی را با توپ و تانک شناخته ایم و شاعرانگی معنایی برایمان نداشته است اما در نهایت به آن رسیدیم.
طراح صحنه موقعیت مهدی با اشاره به این که همکاری با هادی حجازی فر برایش لذت بخش بوده است، اشاره کرد: کارگردان در این کار مانند یک جستجوگر گوگل بود یعنی هر مساله ای در هر جایی رخ می داد عوامل با مراجعه به ایشان به سرنخ های درست و جدی می رسیدند که باورکردنی نبود. ایشان با وجود فشارهایی که سر این پروژه متحمل می شد، ذهنی پویا و فعال داشت و دائما خلاقیت به خرج می داد. اگر بخواهیم به یکی از خاصیت های پُررنگ شخصیت ایشان اشاره کنم باید از روحیه حمایتگری ایشان یاد کنم که بسیار به کار کمک کرد.


منبع:

1400/12/29
12:43:09
5.0 / 5
548
تگهای خبر: بحران , وام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان