انتظار بی نتیجه برخی تماس گیرندگان با صدای مشاور بهزیستی علت چیست؟

انتظار بی نتیجه برخی تماس گیرندگان با صدای مشاور بهزیستی علت چیست؟ به گزارش جوان بین، «صدای مشاور» سازمان بهزیستی یا همان سامانه تلفنی ۱۴۸۰ که با عرضه مشاوره های مجانی در زمینه های مختلف ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی و... به جامعه هدف و تماس گیرندگان خدمات عرضه می دهد، سامانه ای است که حالا برخی تماس گیرندگانِ مدعی اند پس از تماس با این سامانه، دقایقی بیهوده در لیست انتظار می مانند و در نهایت هم بدون این که مشاوره ای دریافت تلفن قطع می شود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، سامانه تلفنی ۱۴۸۰ سامانه ای برای عرضه خدمات مشاوره تلفنی مجانی سازمان بهزیستی است که از سال ۱۳۷۱ در جهت ارتقاء سطح سلامت روان افراد جامعه از راه عرضه مداخلات «راهنمایی، مشاوره و ارجاع» به صورت تخصصی، متنوع و مجانی فعالیت می کند و روزانه به ۴۵۲۱ تماس گیرنده نیازمند مشاوره، خدمات عرضه می دهد.
زمان پاسخگویی و فعالیت صدای مشاور سازمان بهزیستی (۱۴۸۰) از ساعت ۸ بامداد تا ۱۲ شب و در تمام ایام هفته (حتی روزهای تعطیل) است، اما طبق اظهارات کارشناس مسئول این سامانه، پیک ترافیک تماسهای خطوط در دو نوبت ۹/۳۰ بامداد تا ۱۲ ظهر و بعداظهرها بین ۱۵ تا ۱۹ شب است.
هرچند که تماس گیرندگان با این سامانه از راه تماس با خط تلفنی ۱۴۸۰ می توانند از خدمات مجانی مشاوره و روانشناسی در زمینه های ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی، مشاوره شغلی، مشاوره سالمند و اعتیاد استفاده کنند، اما اخیرا بعضی از افرادی که تابحال چندین بار از خدمات و مشاوره های سامانه بهره برده و از مشاوره های خود رضایت داشته اند به ایسنا اعلام نموده اند که طی هفته های گذشته زمانی که با خط تلفنی ۱۴۸۰ تماس می گیرند بعد از آنکه دقایقی در لیست انتظار می مانند تماس قطع شده و نمی توانند مشاوره ای دریافت نمایند.
"مهدیه" یکی از این افراد است که تابحال چندین بار از مشاوره های تلفنی ۱۴۸۰ بهره برده و با اعلان اینکه همیشه هم از این مشاوره ها نتیجه گرفته و راضی بوده ام، به ایسنا می گوید: «اردیبهشت ماه بود که هر ساعتی با سامانه ۱۴۸۰ تماس گرفتم جواب می دادند، اما حالا هربار که تماس می گیرم اشغال است و یا می گویند منتظر باشید و سپس پس از مدتی قطع می شود و به جایی وصل نمی گردد. معمولاً ساعت تماسم ۷ شب بوده و الان دو سه هفته ای است که نتوانسته ام مشاوره دریافت کنم.»
"گندم" هم اظهار می کند: «زمانی که با سامانه ۱۴۸۰ تماس می گیرم اوپراتور می گوید که پشت خط انتظار بمانید، اما پس از اینکه منتظر می مانیم، درنهایت هم کسی پاسخ نمی دهد. خاطرم هست که حتی یک ساعت هم پشت خط ماندم اما موفق به دریافت مشاوره نشدم.»
با این تفاسیر سوالی که وجود دارد اینست که آیا سازمان بهزیستی برای پاسخگویی به تماس گیرندگان سامانه ۱۴۸۰ و عرضه مشاوره های مجانی تلفنی با کمبود نیروهای مشاور و روانشناس مواجه است؟ بهزاد وحیدنیا- مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال به خبرنگار ایسنا می گوید: میتوان گفت تعداد نیروهای سامانه ۱۴۸۰ هم مناسب هستند و هم مناسب نیستند، از یک سو لازم است سامانه یکپارچه شود تا بتوان ترافیک خطوط را کم کرد و از طرفی هم تعداد نیروهای پاسخگو کم هستند و بنابراین است که سازمان بهزیستی چندان درمورد سامانه تبلیغات نمی کند، ازاین رو نیاز است که هم نیروها افزایش یابد و هم سامانه ۱۴۸۰ یکپارچه شود.
وی در مورد این که چرا سازمان بهزیستی برای افزایش نیروهای سامانه ۱۴۸۰ اقدام نمی کند؟ اظهار نمود: این مورد به بودجه و اعتباراتی که دولت پرداخت می کند برمی گردد اگر بودجه افزایش پیدا کند سازمان هم می تواند نیروها را افزایش دهد.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور می افزاید: این که برخی افراد پشت خط سامانه ۱۴۸۰ در لیست انتظار می مانند موضوعی است که وجود دارد، البته سامانه ۱۴۸۰ هم مثل سایر خطوط خدماتی دارای مزاحم هایی است که خطوط را بدون دلیل اشغال می کنند و این افراد یکی از دلایلی هستند که سبب می شوند تماس گیرندگان پشت خط انتظار بمانند. از دیگر علل منسجم نبودن سامانه است.
وحیدنیا ادامه می دهد: درصورتی که سامانه منسجم باشد میتوان از خدمات مشاوران بهره مندی بیشتری داشت. به صورت مثال زمانی که خط استان تهران شلوغ و خط در استانهای دیگر خلوت تر است میتوان این خطوط را انتقال داد. البته هم اکنون سازمان بهزیستی درحال یکپارچه کردن خطوط سامانه ۱۴۸۰ است تا بتوان خطوط را منتقل کرد.
وی با اعلان اینکه هم اکنون حدود ۵۴۰ مشاور و روانشناس در سامانه ۱۴۸۰ فعالیت و خدمات مشاوره ای عرضه می دهند اما همه این افراد در یک شیفت حضور ندارند، یادآور می شود: سامانه ۱۴۸۰ در سه شیفت کاری ۸ تا ۱۴/۳۰، ۱۴/۳۰ تا ۲۰ و ۲۰ تا ساعت 24 فعالیت مشاوره می دهد اما ترافیک تماسهای خطوط بین ۹/۳۰ بامداد تا ۱۲ ظهر و بعداظهرها بین ۱۵ تا ۱۹ است.
به قول مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، سامانه تلفنی ۱۴۸۰ از میان ۵۸۷۷ تماس روزانه، به ۴۵۲۱ تماس پاسخ می دهد.




منبع:

1401/06/26
10:47:09
5.0 / 5
389
تگهای خبر: ازدواج , بهزیستی , تربیت , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان