کشف هیجان انگیز ناسا در یک سیاره فراخورشیدی

کشف هیجان انگیز ناسا در یک سیاره فراخورشیدی به گزارش جوان بین، دیجیاتو نوشت: اگر یک ماده شیمیایی باشد که کشف آن در سیاره های دیگر دانشمندان را هیجان زده کند، این ماده متان است. البته متان لزوماً یک نشانه زیستی نیست و می تواند منابع غیرزیستی هم داشته باشد. اما کشف متان در یک سیاره فراخورشیدی یعنی آن سیاره لایق بررسی بیشتر است.

متان توجه دانشمندان را جلب می کند، چونکه عمر کوتاهی در اتمسفر سیارات دارد. متان در اتمسفر سیاره ها، مخصوصاً سیاره های سنگی، نمی تواند در مقابل تابش های ستاره ای تاب بیاورد. نور متان را تجزیه می کند؛ درنتیجه برای اینکه متان به صورت دائمی در اتمسفر یک سیاره وجود داشته باشد، باید به صورت پیوسته تولید شود.
منبع متان در سیارات اگر یک سیاره سنگی متان زیادی داشته باشد، منبع آن هم باید بزرگ باشد. این امر وجود یک منبع زیستی را محتمل می کند. روی زمین، فعالیتهای زیستی به آسانی متان فراوانی تولید می کنند.
متان در منظومه شمسی متداول می باشد، اما لزوماً فراوان نیست. تمام متان های خارج از زمین، منشأ غیرزیستی دارند. برای مثال، فرایندهایی مانند سرپنتاینی شدن (Serpentinization) می توانند منشأ متان را توضیح دهند.