رتبه نخست ایران برای كشفیات تریاك در دنیا

رتبه نخست ایران برای كشفیات تریاك در دنیا جوان بین: دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تقویت روابط و همكاری های ایران و روسیه تصریح كرد و اظهار داشت: میزان تولید مواد مخدر در افغانستان به حدود ده هزار تن رسیده است و این نشان دهنده افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر از زمان نخستین حضور آمریكاییان در آن كشور است.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، دكتر اسكندر مومنی در دیدار با رییس كمیته امنیت و مبارزه با ارتشاء دومای دولتی فدراسیون روسیه به تبیین ساختار دبیرخانه ستاد پرداخت و اظهار داشت: برپایه قانون، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر بر عهده رئیس جمهور است و ۲۴ سازمان و وزارتخانه همچون وزارتخانه های كشور، بهداشت، امور خارجه و ارشاد، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان زندان ها عضو این ستاد هستند.

وی ادامه داد: وظیفه دبیرخانه ستاد، نظارت بر موضوعات در رابطه با مواد مخدر در ابعاد مختلف همچون مقابله با قاچاق، پولشویی، درمان، بازتوانی و مناسبات بین المللی و ارتقاء محیط بین المللی است.

دبیركل ستاد اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر كشف كرده است و در نه ماه سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، حدود ۶۰۰ تن انواع مواد مخدر از جانب جمهوری اسلامی ایران كشف شده كه بیشتر از ۳۰ تن آن، مورفین و هروئین بوده است، طی این مدت نیز، ۶ نفر از نیروهای مقابله ای كشور در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت رسیده اند.

مومنی اظهار داشت: برپایه آمار سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست كشفیات تریاك و رتبه دوم كشفیات مرفین و هروئین را در دنیا دارد.

وی افزود: رابطه ایران با روسیه هر روز مستحكم تر و راهبردی تر می گردد و هر دو كشور، منافع و دیدگاه های مشترك زیادی دارند. روسای قوای جمهوری اسلامی ایران هم بر تقویت روابط با كشور روسیه تاكید دارند، چون كه در محیطی زندگی می نماییم كه برخی كشورهای پیرامون، منشا صدور ناامنی، تروریسم و مواد مخدر هستند و هر دو كشور ایران و روسیه را امكان دارد تحت تاثیر قرار دهند.

دبیركل ستاد بیان كرد: امریكا در منطقه ای كه حوزه منافع مشترك ایران و روسیه است، تلاش زیادی می كند تا ناامنی و بی ثباتی تولید كند، برای مثال میزان تولید مواد مخدر در افغانستان به حدود ده هزار تن رسیده است و این نشان دهنده افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر از زمان نخستین حضور امریكاییان در آن كشور است، همینطور لابراتوارهای تولید هروئین در افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است.

مومنی بیان داشت: علی رغم اینكه جمهوری اسلامی ایران در راه ترانزیت مواد مخدر به اروپا و كشورهای غربی قرار دارد، همواره تلاش دارد تا جوانان كشورهای غربی همانند جوانان كشور ایران از اعتیاد به مواد مخدر مصون باشند و امنیت را یكپارچه كند.

وی با اشاره به اینكه زمینه های همكاری متعددی با روسیه وجود دارد، اظهار داشت: با تبادل اطلاعات درمورد باندهای موادمخدر و تروریسم و همینطور تبادل تجربیات و تجهیزات مبارزه با موادمخدر و مناسبات بین المللی می توانیم همكاری های دو جانبه ای داشته باشیم، تجربه موفق ایران و روسیه در برقراری ثبات در سوریه موید همكاری دو كشور است.

این مقام مسئول در ستاد افزود: ستاد چند مبحث را در مبارزه با مواد مخدر دنبال می كند، مقابله با قاچاق و عرضه موادمخدر یكی از این موضوعات است كه از نقطه صفر مرزی تا عمق شهرهای كشور را شامل می شود، پیشگیری و اقدامات فرهنگی از دیگر موضوعات مهم در حوزه مبارزه است، چونكه معتقدیم پیشگیری و استفاده از ظرفیت های فرهنگی می تواند نقش مهمی را در كنار حوزه مقابله با عرضه ایفا كند، درمان و كاهش صدمه هم از دیگر موضوعات مهم عرصه مبارزه است و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده كه نمونه آن، هدایت معتادان متجاهر و تزریقی از مصرف مواد پرخطر به مواد كم خطر در مراكز مجاز و قانونی درمان اعتیاد است.

مومنی اظهار داشت: قوانین جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف مبارزه با موادمخدر شامل ورود و توزیع موادمخدر و پولشویی، سخت گیرانه و بازدارنده است، طبق این قوانین، معتاد هم مجرم است هم بیمار و كسی حق ندارد به خودش و دیگران صدمه بزند. اگر كسی برای بار اول شناسایی شد كه معتاد است به او فرصت داده می شود كه در مراكز درمان، بازپروری و كاهش صدمه حضور یابد و نسبت به درمان خود اقدام نماید اما اگر دوباره تكرار شود دیگر مجرم شناخته شده و قوانین بعدی نسبت به او اعمال می گردد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وی بیان كرد: بخش های قضایی و انتظامی كشورمان همچون پلیس فتا در حوزه فضای مجازی كه دوره نوظهوری است، اقدامات بسیار گسترده ای را درمورد مقابله با توزیع و فروش موادمخدر انجام داده اند و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

دبیركل ستاد در انتها با اشاره به اجلاس كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در وین اظهار داشت: دفتر روابط بین الملل ستاد به منظور تولید طرح ابتكار سه جانبه میان ایران، روسیه و چین، پیش نویسی را برای عرضه در اجلاس كمیسیون مواد مخدر تهیه كرده است كه در حال ارسال آن به روسیه و چین هستیم تا این پیش نویس نهایی شود، هدف از انجام این كار، تولید توافق و تقویت نگاه های مشترك سه كشور در آن اجلاس مهم می باشد، اگر نیاز بود پس از نهایی شدن پیش نویس می توان كشورهای دیگر را هم به این ابتكار دعوت كرد.




1397/08/16
14:58:53
5.0 / 5
4869
تگهای خبر: بهداشت , جوان , جوانان , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان