خسارت 199000 میلیاردی موادمخدر بر اقتصاد ایران

خسارت 199000 میلیاردی موادمخدر بر اقتصاد ایران جوان بین: دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اولین دغدغه مردم را اعتیاد و مواد مخدر خواند و بر انجام اقدامات خلاقانه و مبتكرانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاكید نمود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، دكتر اسكندر مومنی در اولین سفر استانی خود به قم عزیمت كرد و در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آن استان اظهار داشت: در سال ۲۰۰۱ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان، ۲۰۰ تن بود اما این رقم پس از گذشت دو دهه، به ده هزار تن رسیده است، یعنی حدود ۵۰ برابر شده است.

وی با اشاره به اینكه اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد است و پیشگیری بر درمان تقدم دارد، اضافه كرد: ﺍﻳﺮﺍﻥ در راه توزیع و ترازیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا قرار دارد، پس با عنایت به تاثیرپذیری كشورمان از این امر، در كنار اقدامات مقابله ای، باید اقدامات پیشگیری باز با جدیت انجام شود؛ چونكه كشورهایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر موفق بوده اند كه در هر دو حوزه مقابله و پیشگیری كار كرده اند.

دبیركل ستاد بیان كرد: در نظرسنجی های نیروی انتظامی كه طی ۵ پارسال صورت گرفته است، بزرگترین دغدغه مردم، اعتیاد و مواد مخدر عنوان شده و گزینه هایی مثل امنیت، سرقت، نزاع و... غالباً جابجا می شده اما اعتیاد همواره اولویت نخست مردم بوده است.

مومنی با تاكید بر اینكه هزینه های اعتیاد فقط مربوط به شخص معتاد نیست، اشاره كرد: طبق برآوردها و تحقیقات علمی، خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اقتصاد مواد مخدر در ایران ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است كه معادل ۱۱.۷ درصد تولید ناخالص ملی است.

وی بیان كرد: جان آدمی از اهمیت زیادی برخوردار است، در شش ماه نخست امسال، ۹ نفر در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده اند، علی ایحال باید همچنان برنامه های حوزه مبارزه با مواد مخدر با جدیت و با هدف نجات جان بشریت ادامه یابد.

این مقام مسئول در ستاد، بر احداث حساسیت در میان مردم نسبت به امر مبارزه با مواد مخدر اصرار كرد و بیان داشت: هر كسی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی كه قرار دارد و با عنایت به امكاناتی كه در اختیار دارد، باید به مواد مخدر و پیشگیری از آن، توجه جدی داشته باشد، به گونه ای كه همواره ملكه ذهنش باشد.

مومنی افزود: باید اقدامات خلاقانه و مبتكرانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد صورت گیرد تا شاهد كاهش میزان اعتیاد در جامعه باشیم.

وی بیان كرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد می توان از جامعه های كوچكتر همچون روستاها آغاز كرد، بدون شك ساختارهای كوچكتر، هزینه های كمتری دارند، روستاها ظرفیت بزرگی همچون خانواده، نهادهای حاكمیتی، شوراها و روحانیت محلی دارند كه می توان گام های جدی و عملی را در آن مناطق اعمال كرد.

دبیركل ستاد اظهار داشت: درمان اعتیاد خیلی مشكل است و علاجش آن است كه همه دستگاه ها و نهادها تلاش كنند، حمایت خانواده و پذیرش فرد باز از بهترین اقدامات در حوزه درمان است.

مومنی بیان داشت: یكی از موضوعات ملی، بلا های اجتماعی همچون اعتیاد است، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باز شخصاً سوژه بلا های اجتماعی را پیگیری می كنند و شخص رییس جمهور باز به كرات در سخنرانی هایشان، بر رفع بلا های اجتماعی تاكید دارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛وی با اشاره به اینكه اقدامات پیشگیری از اعتیاد در طولانی مدت نتیجه می دهد، اظهار داشت: نهادهای فرهنگ ساز به حوزه پیشگیری از اعتیاد توجه داشته باشند و از ظرفیت های فرهنگی به نحو احسن در این حوزه استفاده كنند.

مومنی درانتها بر اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر و احداث فضای امن برای مردم اصرار كرد و اظهار داشت: درباب اجرای ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر و باز مراكز درمان، نگهداری و كاهش بلا معتادان ماده ۱۶ همان قانون، منابع لازم را در اختیار داریم، اگر برنامه مدون و مناسبی چیده شود بودجه های آن اختصاص داده می شود.




1397/08/21
18:36:12
5.0 / 5
4859
تگهای خبر: اقتصاد , جامعه , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان