مجردهای ایرانی پاسخ دهند؛

با وام 30 میلیونی ازدواج می كنید؟

با وام 30 میلیونی ازدواج می كنید؟ جوان بین: دولت در لایحه بودجه سال 98، مبلغ وام ازدواج برای هر كدام از زوجین را 15 میلیون تومان در نظر گرفته بود اما كمیسیون تلفیق هفته گذشته این مبلغ را به 30 میلیون تومان افزایش داد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، وام ازدواج برای نخستین بار در سال 88 پراخت شد، آن زمان مبلغ وام برای هر كدام از زوجین سه میلیون تومان بود، این مبلغ به مدت هفت سال تغییری نكرد تا اینكه در لایحه بودجه 95 مبلغ وام ازدواج از سه میلیون تومان به 10 میلیون تومان رسید و حال برای بار دوم این وام افزایش یافته و به 30 میلیون تومان رسیده است، اما سوال اینجاست كه با عنایت به نوسانات اخیر و افزایش خیلی از هزینه ها آن هم فقط در چندماه، 30 میلیون تومان می تواند در جوانان مجرد انگیزه ای برای ازدواج تولید كند؟
همین سوال را از چند نفر پرسیدیم، خیلی از مخاطبان به این پرسش كه آیا با 30 میلیون تومان ازدواج می كنید؟ پاسخ دادند كه به دلیل شفاف نبودن وضعیت اقتصادی در آینده، حاضر به ازدواج نیستند، برخی این مبلغ را هم كم می دانستند، برای عده ای هم در ازدواج دغدغه مالی موضوعیت نداشت و فقط تمایلی به ازدواج نداشتند و فقط عده كمی بودند كه افزایش وام در آنان انگیزه ازدواج بوجود آورده بود.
به صورت مثال احمد در پاسخ می گوید حاضر به ازدواج در چنین شرایطی نیست. امید به صورت كلی با ازدواج مخالف است و می گوید اگر 500 میلیون تومان هم بدهند حاضر نیستم ازدواج كنم.

سمانه در مورد ازدواج نظر دیگری دارد، او اعتقاد دارد مساله مالی و غیر مالی در این مورد آنقدر هم مهم نیست و می گوید در جهت فرهنگسازی برای داشتن یك زندگی خوب آن طور كه باید در طول این سال ها عمل نشده است.
محسن، عاطفه و فاطمه هم به این پرسش كه آیا افزایش وام ازدواج در آنان انگیزه ای برای ازدواج بوجود آورده است پاسخ منفی می دهند.
محمد هم می گوید این افزایش وام كمی تأثیر داشته اما در كل اراده ای برای ازدواج آن هم در این شرایط ندارم.
احسان یكی دیگر از مخاطبان این پرسش است، او می گوید "سنم برای ازدواج هنوز پایین است اما بعنوان یك جوان ایرانی می توانم بگویم كه با فشار كنونی افسردگی خواهم گرفت و یكی از تأثیرات افسردگی هم بی انگیزه بودن است.
مریم بر خلاف اغلب مخاطبانی این پرسش اعتقاد دارد این افزایش وام می تواند انگیزه تولید كند چون خودش می تواند با آن جهیزیه تهیه نماید.
منصور با اینكه عنوان می كند كه برای شروع زندگی این مبلغ می تواند راهگشا باشد اما اعتقاد دارد در شرایط فعلی ادامه یك زندگی مشترك دشوار است.
اشكان برای پاسخ به این سوال به زعم خودش كمی دقیق تر نیازهای حداقلی برای شروع یك زندگی را برآورد می كند، وی در یك حساب سرانگشتی عنوان می كند كه چطور وقتی هر پرس چلومرغ برای مراسم عروسی به 18 هزار تومان رسیده با این مبالغ می توان ازدواج كرد، یا هزینه خرید، رهن و اجاره خانه را چگونه می توان پرداخت كرد؟
رقیه هم می گوید به فرض كه وام افزایش پیدا كند چگونه باید قسط آنرا پرداخت كرد آن هم در این شرایط كه یك شغل ثابت به زحمت پیدا می شود و چیزی به نام شغل كیمیا شده است.

حمید هم تا حدی هم نظر رقیه است، او می‎ گوید مساله فقط پول نیست در این شرایط مبهم كه معلوم نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد چگونه می توان ازدواج كرد. میلاد هم نظر حمید را تایید می كند و می گوید من انگیزه ای برای ازدواج پیدا نمی كنم چون شرایط اقتصادی مناسب نمی باشد و شغلی هم وجود ندارد.
مسعود می گوید اگر از 30 میلیون بالاتر برود حاضر است ازدواج كند اما با این مبلغ انگیزه ای ندارد.
برخی از مخاطبان این سوال هم می گویند انگیزه در آنان بوجود آمده و یا اصلاً مبحث مالی مطرح نیست و فقط مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نكرده اند حامد و الهه همچون مخاطبینی هستند كه چنین پاسخی داده اند.
احسان اما موافق است كه افزایش وام ازدواج انگیزه هم تولید می كند، او می گوید این اقدام اساساً در كاهش فشار اقتصادی شروع ازدواج موثر خواهد بود.
ابراهیم، نیوشا، اشكان، لیدا، محمدعلی، صهبا، میلاد، باقر و عباد هم بدون هیچ توضیحی پاسخ منفی می دهند.
آرش هم می گوید اگر اقساط آن در طول زمانی بسیار طولانی بازپرداخت می شد انگیزه تولید می كرد، حجت هم با اشاره به همین مبحث می گوید اگر هم به فرض با این وام ازدواج كند در بازپرداخت اقساط به مشكل خواهد خورد، امین هم همین مبحث را مطرح می كند.

مریم اعتقاد دارد باآنكه این وام افزایش سه برابری نسبت به قبل داشته و مجموعاً به 60 میلیون تومان رسیده اما با عنایت به كاهش ارزش پول و افزایش هزینه ها در مدت اخیر، این 30 میلیون با مبلغ 10 میلیونی كه از قبل تعیین شده بود تفاوتی ندارد و ازاین رو انگیزه ای هم تولید نمی كند.
این باآنكه آیینه تمام نمای جامعه جوان ایرانی در مساله ازدواج نیست اما تا حدی می تواند نشانگر علل بالا رفتن سن ازدواج باشد؛ از میان مخاطبان این پرسش، بیشتر پاسخ دهندگان برای ازدواج، شرایط با ثبات و شفاف و امنیت اقتصادی را مهمترین دغدغه خود عنوان كرده اند.
رئیس شورای هماهنگی بانك های دولتی پیشنهاد كرد كه رقم وام ازدواج باید حداكثر 20 میلیون تومان باشد، چراكه اگر مبلغ بالا برود، افراد كمتری می توانند از وام ازدواج استفاده كنند و امكان دارد مانند سال های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشكیل گردد.
محمدرضا حسین زاده در گفتگو با ایسنا، درباره افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان، اظهار نمود: منابع قرض الحسنه محدود است و هر چقدر منابع باشد، همان قدر اختصاص خواهد یافت و اگر مبلغ بالا برود، افراد كمتری می توانند از وام ازدواج استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه امكان دارد مانند سال های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشكیل گردد، اظهار نمود: منابع قرض الحسنه در بانك ها مشخص است و فقط از آن محل است كه وام ازدواج پرداخت می شود، ازاین رو اگر مبلغ وام ازدواج افزایش پیدا كند، منابع ثابت بوده و امكان دارد به همه نرسد.
مدیرعامل بانك ملی ایران با اشاره به مبلغ پیشنهادی و مناسب برای وام ازدواج، خاطرنشان كرد: با عنایت به نرخ تورم، تصور این است كه رقم وام ازدواج باید ۱۵ تا حداكثر ۲۰ میلیون تومان باشد و اگر این مبلغ به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا كند سبب تولید صف خواهد شد.




1397/11/16
13:42:07
5.0 / 5
4425
تگهای خبر: ازدواج , اقتصاد , جامعه , جوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان