ارزش اقتصادی خانه داری زنان ایرانی چقدر است؟

ارزش اقتصادی خانه داری زنان ایرانی چقدر است؟ به گزارش جوان بین معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینكه امروز در سطح جهانی درباره ارزش گذاری اقتصادی فعالیت خانه داری زنان مطالعاتی انجام شده است، تصریح كرد: ایران در سال های ۸۵ و ۹۵ در این زمینه هم مطالعاتی انجام داده است، برپایه این تحقیقات ارزش كار خانگی زنان در سال ۸۵، ۲۲ درصد جی دی پی ایران بوده كه این رقم در سال ۹۵ به ۳۰ درصد رسیده است.


معصومه ابتكار در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت زنان خانه دار و ارزش كار خانه داری بیان كرد: برپایه چارچوب شرع مقدس، زنان می توانند جهت خانه داری درخواست مزد كنند، ازاین رو در این زمینه وظیفه ای برای زن وجود ندارد، اما نوعاً زنان در چارچوب ازدواج و زندگی مشترك خیلی از فعالیت های خانه را عاشقانه انجام می دهند و به علت اینكه آنرا از سر عشق و علاقه انجام می دهند مسئله مزد و منت در آن دخیل نبوده است، اما برپایه قانون اگر زن درخواست مزد كند باید پرداخت گردد.
بنابر اظهارات ابتكار امروز در سطح جهانی درباره ارزش گذاری اقتصادی فعالیت خانه داری كارهای بسیار انجام شده است. ایران هم در سال های ۸۵ و ۹۵ بر روی این مورد مطالعاتی داشته كه ارزش اقتصادی كار خانگی زنان مانند نگه داری، بهداشت، تغذیه و… چیست؟ این ارزش گذاری نشان داده است كه در سال ۸۵، ۲۲ درصد جی دی پی ایران ارزش كار خانگی زنان بوده است، این رقم در سال ۹۵ به ۳۰ درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینكه این مسئله از چند جنبه قابل بحث است، اظهار داشت: انتظار می رود زمانیكه سهم نقش های اقتصادی زنان افزایش یافته، فعالیت مردان هم در داخل خانه افزایش یابد. این انتظار مشاركت در داخل خانه انتظار غریبی نیست. از طرفی دیگر با پیشرفت تكنولوژی قاعدتاً باید زمانی كه زنان صرف خانه داری می كنند كاهش پیدا كند. البته این مسئله نشان از آن دارد كه باید برای بیمه زنان خانه دار فكری اندیشید و اینكه به صورت كلی در زمان آمارگیری نباید این سوال از زنان پرسیده شود كه شاغل یا خانه دار هستید؟ این سوال اشتباه است چونكه خانه داری وظیفه نیست، دارای ارزش اقتصادی می باشد و باید در قبال آن ارزش گذاری لازم مانند بیمه و مسائل دیگر در نظر گرفته شود كه این معاونت در این زمینه گام هایی برداشته است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال كه آیا معاونت زنان و خانواده به جهت اینكه بیمه زنان خانه دار تحت پوشش دولت قرار گیرد، رایزنی انجام داده است یا خیر؟، اینطور پاسخ داد: صحبت های اولیه در این زمینه صورت گرفته اما مسئله اصلی بحث كمبود منابع است. تلاش هایی در این زمینه شده اما به نظر می آید بودجه سال ۹۸ دشواری های زیادی دارد.

چرا سهم مشاغل زنان در بخش عمومی كاهش یافته است؟

درحالیكه طبق آخرین آمار انتشار یافته از جانب معاونت امور زنان و خانواده، در سال ۷۵، ۵۷.۹ درصد زنان شاغل در بخش خصوصی و ۴۱.۸ درصد در بخش عمومی مشغول به كار بوده اند، اما در سال ۹۴، ۷۴.۲ درصد زنان شاغل در بخش خصوصی و ۲۵.۸ درصد در بخش عمومی فعالیت داشته اند، این یعنی سهم مشاغل عمومی و دولتی در بازار كار به كمتر از ۱۷ درصد كاهش یافته و حضور زنان در مشاغل عمومی و دولتی روندی رو به كاهش داشته است، ابتكار در ادامه این گفتگو در این زمینه اظهار داشت: به صورت كلی سیاست های دولت به سمت خصوصی سازی است.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ به سمتی پیش رفته كه به صورت كلی بیشترین سرمایه گذاری از جانب بخش خصوصی اتفاق می افتد تا بیشترین فضا ایجاد شود، بخش خصوصی توانایی سرمایه گذاری داشته باشد و محیط كسب و كار را بگونه ای آماده كند كه بستری برای بخش خصوصی شكل گیرد و فرصت های جدیدی برای اشتغال، تولید شود. اما چرا در بخش دولتی منابع كاهش یافته است؟ مشكلات بخش عمومی را می دانیم. صندوق هایی كه قرار بوده تسهیل گر باشند خود گرفتار مشكلات زیادی شدند، اما در هر صورت اگر وظیفه دولت این است كه فضا را برای فعالیت بخش خصوصی با اعتماد، حضور و سرمایه گذاری در این حوزه ها فراهم آورد، به نظر می آید زنان در این زمینه به خوبی از فرصت ها استفاده می نمایند و افق خوبی را با حضورشان در بحث های اشتغال و كارآفرینی ترسیم می كنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به برنامه های معاونت زنان جهت افزایش سهم اشتغال زنان خاطرنشان كرد: استارتاپ های دختران و كمك هایی كه می توان با همكاری شهرداری ها و نهادهای غیر دولتی برای فعالیت های دانش بنیان انجام داد از بحث هایی است كه می تواند در این زمینه كمك نماید، همینطور در خیلی از فعالیت های مربوط به حوزه فناوری می توان ظرفیت های دختران را بیشتر مشاهده كرد. وزارت كار هم تمركز خاصی به مشاغل خانگی دارد و درگاهی برای مشاغل خانگی ثبت نام كرده كه تابحال یك میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این درگاه ثبت نام كرده اند. همینطور تسهیلات فراگیری برای محیط های شهری در حال پرداخت است كه دختران فعال ما از آن استقبال كرده اند.
وی ادامه داد: در زمینه مشاغل خانگی موافقتنامه ای بین وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با معاونت در زمینه توان افزایی ۶ هزار زن سرپرست خانوار منعقد و اجرایی شد.



1398/02/05
14:56:16
5.0 / 5
4382
تگهای خبر: ازدواج , اقتصاد , بهداشت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان