در گفت وگو با جوان بین اعلام شد

آخرین آمار ایدز در كشور، افزایش انتقال جنسی بیماری

آخرین آمار ایدز در كشور، افزایش انتقال جنسی بیماری جوان بین: رئیس اداره پیش گیری از ایدز و كنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت آخرین وضعیت مبتلاشدن به HIV/AIDS در كشور را اعلام نمود و اظهار داشت: همچنان در موارد جدید، مبتلاشدن به این بیماری بوسیله انتقال جنسی رو به افزایش است.


دكتر پروین افسر كازرونی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای چهارمین برنامه استراتژیك ملی ایدز (۹۴ تا ۹۸)، اظهار داشت: در امتداد سیاست های كلی سلامت با هدف كاهش موارد جدید مبتلاشدن به ایدز و كاهش ۲۰ درصدی مرگ منتسب به این بیماری در سال ۹۴ در شورای عالی سلامت تصویب گردید. نیاز است وزارتخانه ها و سازمان های شركای برنامه تا اختتام خرداد ۹۸ اطلاعات و گزارش عملكرد هر سازمان برمبنای وظایف و تعهدات تعیین شده مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته، چالش ها مشخص شده و برمبنای اولویت بندی، راهكارها تعیین و زمینه ساز تدوین برنامه استراتژیك پنجم قرار گیرد.
شناسایی 39هزار و 549 مبتلا به ایدزكازرونی در ادامه صحبت هایش به آخرین وضعیت آماری ابتلاء و درمان این بیماری در كشور اشاره نمود و افزود: كل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا كنون ۳۹هزار و ۵۴۹ نفر بوده اند كه مرگ ۱۸هزار و ۱۱۹ نفر آنها ثبت شده است. ۵۰ درصد كل موارد شناخته شده در زمان تشخیص نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده اند.
تزریق با سرنگ مشترك در صدر علت ابتلاوی اضافه كرد: علت مبتلاشدن به اچ آی وی در میان كل مواردی كه از سال ۶۵ تا كنون در كشور به ثبت رسیده به ترتیب تزریق با وسایل مشترك در مصرف كنندگان مواد (۶۰.۸ درصد)، رابطه جنسی (۲۱.۶ درصد) و انتقال از مادر به كودك (۱.۶ درصد) بوده است. البته در موارد جدید، مبتلاشدن بوسیله انتقال جنسی رو به افزایش بوده است.
وی اضافه كرد: تخمین مبتلایان زنده در كشور حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا است و تا آخر سال ۹۷ از بین افراد مبتلا ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر مبتلای زنده ثبت شده است كه از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۰ نفر تا كنون برای دریافت خدمات به مراكز ارائه دهنده خدمت مراجعه نموده و تعداد ۱۳ هزار و ۴۷۷ تن نیز هم اكنون تحت درمان قرار دارند.
زنان؛ 18 درصد مبتلایان به ایدزرییس اداره پیش گیری از ایدز و كنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت، اضافه كرد: ۸۲ درصد مبتلایان ایدز را مردان و ۱۸ درصد را زنان می سازند.
وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینكه در كل كشور ۲۰۰ مركز برای آموزش، پیشگیری، كنترل و درمان ایدز فعال است، اظهار داشت: چالشی كه حالا ما با آن روبرو می باشیم، تفاوت میان میزان تخمین ما از افراد مبتلا به ایدز و كسانی است كه برای دریافت خدمات درمانی بازگشت می كنند. در واقع تنها یك سوم مبتلایان طبق تخمین از وضعیت ابتلای خود آگاه شده اند و دو - سوم دیگر از ابتلای خود آگاه نبوده و متاسفانه تحت مراقبت و درمان قرار ندارند.
كازرونی اشاره كرد: از آنجایی كه «اچ آی وی» یك بیماری مزمن عفونی است، تشخیص هرچه سریع تر آن به روند كنترل بیماری كمك بسزایی می كند. وقتی فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد از یك طرف عوارض بیماری به حداقل رسیده و می تواند زندگی عادی با طول عمر حدودا طبیعی داشته باشد و از جانب دیگر با درمان موثر، تعداد ویروس در خون وی به اندازه ای پایین خواهد آمد كه قابلیت انتقال به دیگران را نخواهد داشت.
وی اشاره كرد: افراد می توانند جهت كسب اطلاعات در رابطه با اچ آی وی / ایدز و بیماری های آمیزشی و دریافت آدرس و تلفن كلیه مراكز ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای، تشخیص و مراقبت در سراسر كشور به سایت وزارت بهداشت به آدرس WWW.HIV-STI.IR بازگشت كنند.




منبع:

1398/03/05
14:21:25
5.0 / 5
4433
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , خدمات , زنان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان