زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می كنند؟

زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می كنند؟ به گزارش جوان بین دستیار معاونت توسعه اشتغال و كارآفرینی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا ۱۰ درصد بود، اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد كه تا سال ۲۰۲۰ میزان حضور زنان در بخش های اقتصادی به ۴۰ درصد خواهد رسید.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، فاطمه رستم خانی دستیار معاونت توسعه اشتغال و كارآفرینی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه زنان نیمی از جمعیت كشور و جهان هستند، اظهار داشت: با عنایت به این كه زن هم همسر و هم مادر است، در خیلی از بخش های خانواده، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نافذ هستند.
بنابر اظهارات وی، در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا ۱۰ درصد بود، اما مطالعات نشان می دهد تا سال ۲۰۲۰ میزان حضور زنان در بخش های اقتصادی به ۴۰ درصد خواهد رسید. با عنایت به ارتقاء مهارت ها و توجه به آموزش های علمی در جهان و فضایی كه برای بانوان در دو دهه اخیر به وجود آمد، زنان توانستند در حوزه های مختلف توانمند شوند؛ به بیانی دیگر مشاغل از حوزه آموزش به عرضه خدمات فنی، پزشكی، مهندسی و تخصص های بی شمار گسترش پیدا كرد.
رستم خانی كه در برنامه ای رادیویی صحبت می كرد، در پاسخ به این سؤال كه نقش حاكمیت در گسترش تولید باكیفیت در داخل كشور چیست؟، اظهار داشت: اگر بخواهیم كالایی به صورت مستمر در بازار ارائه شود باید ارزش آفرینی بر روی آن كالا وجود داشته باشد تا بتواند با كالای مشابه خارجی رقابت كند. مصرف كالای ایرانی آرمان تك تك مادران است چون كه تولیدكنندگان كالای ایرانی فرزندان آنها هستند.
دستیار معاونت توسعه اشتغال و كارآفرینی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: برای حفظ زیست بوم داخل باید كالای باكیفیت تولید نماییم و دائما بهینه شود. اینجاست كه حاكمیت و سیاستگذار باید وارد عمل شود و با دادن مجوزها و امكانات ویژه مانند تسهیلات به مدد تولیدكنندگان بیاید تا هزینه های تولید كاهش پیدا كند. همینطور باید كنتورهای قوی در كنار كسب و كارها قرار دهد تا مشخص شود با چه برنامه و چه اكوسیستمی باید پیش برویم تا تولید مقرون به صرفه و كیفی داشته باشیم.
در ادامه فرحناز قندفروش- پژوهشگر و فعال حوزه زنان هم با اشاره به اینكه در مبحث تولید نباید نقش بانوان را ۵۰ درصد بدانیم، بلكه با دخالتی كه زنان در مصرف دارند می توان نقش ۸۰ درصدی برای آنها در نظر گرفت، تصریح كرد: در واقع مدیریت الگوی مصرف خانواده بر عهده بانوان است و آنها با در نظر گرفتن اولویت های خانواده، می توانند تولیدكننده را به سمت تولید كالایی سوق دهند كه برای خانواده اهمیت دارد.
به گفته وی، نقش مادران خانواده از مصرف و تدوین الگوی آن سرچشمه می گیرد. اگر مادران همت كنند تا تولید داخلی را اولویت مصرف خود قرار دهند، قطعا جهشی در این مورد خواهیم داشت.
مدیرعامل موسسه ای در زمینه توانمندسازی و اشتغال بانوان كارآفرین در پاسخ به این سؤال كه برای توانمندسازی بانوان در حوزه كارآفرینی چه باید كرد؟ اظهار داشت: روحیه كارآفرینی در جامعه گسترش یافته است و خیلی از بانوان در این حوزه حضور دارند، اما متاسفانه خیلی از تعاونی های بانوان بعد از چند سال ورشكسته می شوند. زنان به علت جایگاهی كه دارند دسترسی كمتری به امكانات مالی و ارتباطی دارند، این در حالیست كه تولیدكننده باید بتواند به مجموعه بزرگتر و بازار وصل شود ازاین رو باید حمایت های ویژه ای برای آنها در نظر گرفت.
وی اضافه كرد: معمولا بانوان به علل شخصیتی، روحیه بلندپروازی ندارند، گرچه این خصوصیت در ابتدا خیلی خوب است، اما در ادامه روند كار مشكل ساز خواهد بود، ازاین رو باید روحیه بلند پروازی را در بانوان تقویت نماییم. در واقع در این حالت كسب و كار در مواجه با بازار شكست خواهد خورد.
فاطمه كبیری فر- كارشناس مدیریت فرهنگی و مشاور اقتصادی در حوزه خانواده هم در بخش دیگری از این برنامه اظهار نمود: انتخاب كننده اصلی در خریدهای خانواده و مركز ثقل ایجاد الگوی مصرف در خانواده، مادر است. علاوه بر این ارزش آفرینی و بها دادن به كالاهایی كه خریداری می شود از دیگر نقش های مادر است كه اهمیت زیادی دارد. بعنوان مثال اینكه كالای خارجی بعنوان كالایی لوكس تلقی شود، نتیجه رفتار مادر است.
مشاور اقتصادی در حوزه خانواده بیان نمود: در محور دیگر زن ها بعنوان تولیدكننده هم بسیار تأثیر گذار هستند اما مهمترین مبحث تربیت انسان با كیفیت است. زمانی كه از برخی هموطنان سوال می نماییم دلیل تهیه نكردن كالای خارجی در خانواده شما چیست؟ به بی كیفیت بودن آن اشاره می كنند. البته در بعضی از موارد نمی توان گفت آنها درست فكر نمی كنند چون كه در تولید كشور بحران بی دقتی، بی مسئولیتی و... وجود دارد كه ریشه در خانواده و تربیت دارد. ازاین رو اگر مادران حركتی جهادی برای تربیت نیروهای با كیفیت داشته باشند قطعا شاهد تولید محصولات با كیفیت خواهیم بود.




منبع:

1398/10/29
16:21:44
5.0 / 5
3887
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بحران , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان