معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور:

طراحی بسته حمایتی توسط بهزیستی

طراحی بسته حمایتی توسط بهزیستی به گزارش جوان بین معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، از طراحی بسته حمایتی جدیدی با 17 خدمت برای خانوارهای 5، 6 و 7 معلول اطلاع داد و اظهار داشت: چنانچه بودجه این طرح مصوب شود، ممكن است یارانه این خانوارها ماهانه به 2 میلیون تومان افزایش یابد.



به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، حسین نحوی نژاد در نشست خبری امروز خود كه به مناسبت «روز جهانی عصای سفید» در محل سازمان بهزیستی كشور برگزار شد، با بیان آنكه نابینایی یك دسته از معلولیت ها است كه مشكلات زیادی به جهت عبور و مرور زندگی و گرفتن مشاغل عادی دارند؛، اظهار داشت: در دنیا 285 معلول كم بینا داریم كه 30 میلیون آنها نابینای مطلق هستند.

وی با اشاره به دلایل پزشكی مانند عفونت چشمی، آب سیاه و... به همراه دلایل ژنتیكی برای نابینایی، اظهار داشت: هم اكنون در كشور خیلی از دلایل پزشكی برطرف شده حتی در غربالگری چشم 3 میلیون و 200 هزار كودك 3 تا 5 ساله هم تحت معاینه قرار گرفته اند و در یك سال 16 هزار مورد مشكوك به بیماری آمبلیوپی كه سبب كم بینایی و نابینایی می گردد شناسایی شده است.

نحوی نژاد در ادامه با بیان آنكه در كشور 150 هزار فرد كم بینا و نابینا وجود دارد، اظهار داشت: 30 هزار نفر این افراد نابینایی شدید و مطلق داشتند كه در این میان 65 درصد آنها مرد و 35 درصد آنها زن هستند.

وی در مورد نیازهای افراد نابینا هم خاطرنشان كرد: عبور و مرور در معابری كه شرایط مناسب ندارند از مشكلات این افراد است، تا جاییكه در بعضی مواقع شاهد حوادث تلخی برای این افراد بوده ایم كه بخشی از آنها به علت عدم استفاده از عصای سفید و برخی به علت عدم فرهنگ سازی مناسب در جامعه، برای این گروه از افراد بوجود آمده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: هم اكنون در قانون مقررات راهنمایی و رانندگی كشور بحث تبلیغ و ابلاغ عصای سفید مطرح شده بطوریكه چنانچه فرد نابینا عصای خویش را افقی نگه دارد خودروها موظف به توقف هستند و در صورت بروز حادثه برای نابینایان قانون از فرد نابینا حمایت خواهد نمود.

وی در ادامه با بیان آنكه بیكاری و مستمری كم برای نابینایان مشكل ساز شده است، اظهار داشت: در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان به مسائل و مشكلات نابینایان از جمله مشكلات معیشتی و اشتغال آنها پرداخته ایم.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: هم اكنون 80 درصد نابینایان در كشور بیكار هستند كه یا خود آنها از كار افتاده بوده و یا افراد آماده به كاری هستند كه كاری به آنها داده نمی شود. البته در این میان برخی به صورت موردی هم استخدام می شوند اما به طور كلی در سهمیه های استخدامی سازمان ها شرایط سختی برای معاینه و مصاحبه این افراد می گذارند تا آنها را از استخدام دور كنند. این در حالیست كه اغلب نابینایان كشور تحصیلكرده هستند.

نحوی نژاد در ادامه از اجرای طرح «تربیت مربی شغلی» برای نابینایان اطلاع داد و اظهار نمود: این طرح برای 85 NGO هدفگذاری شده تا بتواند حمایت های شغلی را برای نابینایان پیگیری كند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: مسئولیت اجتماعی افراد در برابر معلولین از جمله نابینایان باید به صورت قانونی پیگیری شود تا معافیت مالیاتی برای بنگاه های اقتصادی كه به اشتغال این افراد كمك می كند تولید گردد.

وی همینطور با اشاره به آنكه 35 درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نابینا هستند عنوان كرد: باید شرایطی فراهم كنیم كه این افراد علاوه بر رشته های علوم انسانی جذب رشته های دیگری شوند.

وی در ادامه به ایجاد «مراكز خانواده و كودكان نابینا» و «كلینیك های ویژه بزرگسالان كم بینا» اشاره كرد و اظهار داشت: این مراكز زمینه درمانی تشخیص و آموزش را برای این افراد، حتی برای ورود آنها به مدرسه آماده می كند. این در حالیست كه هم اكنون 20 مركز بیشتر در این زمینه وجود ندارد كه این تعداد كمی است و اعتبارات ما در این زمینه كافی نیست. با این حال قصد داریم تا آخر سال 97 تمام استان های كشور را از این مراكز برخوردار كنیم.

نحوی نژاد ادامه داد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 83 تصویب شده اما با عنایت به بافت فرسوده و شلوغی شهرها باید بررسی كنیم كه چقدر از این قانون اجرایی می گردد. بنابراین باید در بازنگری لایحه حمایت از حقوق این افراد كه در آن بر مناسب سازی معابر تاكید زیاد شده پیگیری های خویش را ادامه دهیم تا میزان مناسب سازی معابر در كشور افزایش یابد زیرا هم اكنون فقط 30 درصد از معابر شهری مناسب سازی شده اند.

وی همینطور به راه اندازی كتابخانه دیجیتال مخصوص نابینایان اشاره كرد و اظهار داشت: علاوه بر مناسب سازی معابر باید دسترسی به امكانات برای معلولان از جمله نابینایان را هم ارتقاء دهیم. این در حالیست كه باید سازمان های مردم نهاد در این زمینه از ما مطالبه داشته باشند.

وی ادامه داد: باید برای قوانین حمایتی از معلولین ضمانت های اجرایی سخت داشته باشیم تا این قوانین تبدیل به فرهنگ شوند. زیرا در مقابل معلولان فقط بهزیستی مسئول نیست؛ بلكه وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هم باید گزارش های خویش را در این زمینه عرضه دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در ادامه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر منع استفاده از نابینایان در مجموع اشاره كرد و اظهار داشت: این مصوبه مغایر قانون بین المللی است و اگر این منع برداشته شود شاید حداقل حقوق معلولان در مجلس رعایت شود.

نحوی نژاد در ادامه اظهاركرد: صادقانه اعلام می كنم كه بهزیستی پولی ندارد و معلولان هم معتقدند كه خدمات بهزیستی خوب بوده اما كمیت آنها به شدت ضعیف است زیرا نباید درصد زیادی از بودجه توانبخشی بهزیستی صرف مستمری و یارانه شود تا جایی كه فقط 10 درصد آن به خدمات تخصصی اختصاص داده شود. زیرا این 10 درصد به هیچ عنوان كفاف خدمات تخصصی ما را نمی دهد.

وی در ادامه به اجرای طرح حمایت جدی از خانواده های دارای پنج، شش و هفت معلول اشاره كرد و اظهار داشت: این افراد شناسایی شده و بسته خدماتی برای آنها تعریف شده، به طوریكه قرار است یارانه اضافه به همراه 17 خدمت جدید در قالب مسكن، تحصیل، اشتغال و مناسب سازی به آنها اختصاص داده شود.

نحوی نژاد ادامه داد: چهار میلیارد تومان بودجه این طرح است كه چنانچه به تصویب برسد شاید ماهانه تا دو میلیون تومان مستمری این خانواده ها افزایش پیدا كند.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور هم اكنون 138 خانوار دارای پنج معلول در 27 استان كشور، 21 خانوار شش معلول در 12 استان كشور و همینطور چهار خانوار هفت معلول در چهار استان كشور زندگی می كنند كه طرح مذكور برای آنها اجرایی خواهد شد.



 

1396/07/23
22:18:12
5.0 / 5
4667
تگهای خبر: خانواده , بهزیستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان