ازدواج آسان برای جوانان در دولت یازدهم

ازدواج آسان برای جوانان در دولت یازدهم به گزارش جوان بین، به نقل از ایرنا سیاست های دولت یازدهم در راستای اجرای قانون تسهیل ازدواج برای جوانان، یكی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید می باشد. اجرای این برنامه ها در طولانی مدت می تواند گامی در جهت تحكیم بنیان خانواده و عمل به سیاست های كلی افزایش جمعیت بردارد.


در زمینه دخالت دولت در امر ازدواج جوانان نظرات مختلفی مطرح است از جمله اینكه برخی به دخالت دولت در امر ازدواج اعتقاد ندارند. در شرایط كنونی كه برنامه افزایش جمعیت به عنوان یكی از سیاست های كلان نظام تبدیل شده، نمی توان از وظایف دولت در راستای بستر سازی جهت تسهیل ازدواج جوانان چشم پوشی كرد.
تصویب «تسهیل ازدواج جوانان» در سال ۱۳۸۴ قانونی است كه در آن شرایط یك محرك خوب برای تشویق جوانان به ازدواج بود اما نگاهی به بندهای مختلف این قانون نشان می دهد در دولت نهم و دهم سیاست های تشویقی ازدواج كمتر مورد توجه قرار گرفت.
دولت تدبیر و امید با علم به نقش بستر ساز دولت در تسهیل ازدواج توانست در چهار سال گذشته نقش مهمی در تشویق جوانان به ازدواج فراهم كند.
 
** جهش وام ازدواج
یكی از مهمترین سدهای راه ازدواج جوانان تامین هزینه های مالی این رسم بود. تا پیش از سال ۱۳۹۴ بانك ها به زوجین مبلغ ۶ میلیون تومان وام پرداخت كردند. پس از سال ۹۴ این میزان وام قرض الحسنه به ۲۰‌میلیون تومان افزایش یافت، یعنی هر زوج می‌توانند ۱۰‌میلیون تومان وام بگیرد.
براساس آمار‌های رسمی از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ بیش از یكصد و ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانك‌های كشور به متقاضیان پرداخت شده، این در حالی است كه از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ این رقم با ۷۰ درصد رشد به بیش از یكصد و ۹۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
با توجه به آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده ارقامی كه بانك‌های كشور در سال ۱۳۹۵ به زوج‌های جوان به‌عنوان وام پرداخت كرده‌اند، بیش از چهار برابر سال ۹۲ بود.
 
** بیمه ازدواج
یكی دیگر از خدمات دولت برای ازدواج جوانان، بیمه ازدواج در حوزه خانواده است كه با همكاری بزرگ‌ترین شركت بیمه كشور یعنی بیمه ایران مهیا شد.
طبق تفاهم نامه بین وزارت ورزش و جوانان و بیمه ایران، هدف اصلی بیمه ازدواج، تشویق جوانان به این امر خیر است از همین رو پوشش های بیمه ای آن، اتفاقات و حوادث زمان مراسم ازدواج را در بر می گیرد.
در این بیمه نامه تعهداتی مانند هزینه های مشاوره ازدواج، برگزاری مراسم ازدواج، تهیه مسكن و جهیزیه، پرداخت مهریه و كمك هزینه تولد نخستین فرزند زوجین درج شده و بیمه گذار موظف به پرداخت آنها است.
برای تحقق بیمه ازدواج لازم است خانواده ها ماهانه ۵۰ هزار تومان حق بیمه برای تهیه بیمه نامه ازدواج پرداخت كنند. در پایان سال بیستم فرد مورد نظر می تواند در مجموع مبلغی بالغ بر ۵۲ میلیون تومان دریافت كند. طرح این بیمه در سال ۱۳۹۴ رونمایی شد.
 
** آرامش خاطر مسكن اولی ها
بعد از تصویب و اجرای دو طرح صندوق پس انداز یكم و وام از محل اوراق، شورای پول و اعتبار در آبان ماه سال ۹۵ تغییراتی در طرح های یاد شده ایجاد و زمینه را برای دسترسی راحت زوجین به وام مسكن فراهم كرد.
بر پایه این اصلاحیه، زوجین می توانند بر روی یك پلاك ثبتی در تهران كه وام آن ۸۰ میلیون تومان است، ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات یعنی به ازای هر نفر ۸۰ میلیون تومان دریافت كنند.
در این طرح زوجینی كه در سایر مناطق جغرافیایی كشور زندگی می كنند، می توانند به ازای هر نفر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت كنند. بر این اساس ۸۰ میلیون تومان وام به آنها تعلق می گیرد.
اما نرخ سود این وام و شرایط سخت بازپرداخت موجب شد دولت در اقدامی دیگر نرخ سود بانكی وام مسكن زوجین را تك رقمی كند. نرخ سود وام بانكی مسكن اولی ها از ۱۴ به ۹.۵ درصد رسید.
اما تسهیل دسترسی زوجین به مسكن به اینجا محدود نشد به ادعای «حامد مظاهری» معاون وزیر راه و شهرسازی این وام می تواند برای زوجین تا سقف دویست میلیون تومان افزایش پیدا كند.
 
** مشاوره و تحكیم بنیان خانواده
اقدامات دولت در جهت تسریع در امر ازدواج تنها در حوزه تامین منابع مالی نیست. در دولت یازدهم مراكز مشاوره ازدواج جوانان رشدی چند برابری را تجربه كرد. در حالی كه مراكز مشاوره ازدواج در سال ۹۲ كمتر از ۲۰ مورد بود كه این مراكز در سال ۱۳۹۵ رشدی ۱۰ برابری داشته است.
براساس ماده ۸ قانون قانون تسهیل ازدواج مصوب سال ۱۳۸۴ دوره های آموزشی ۱۶ ساعته ای را برای جوانان پیش بینی كرده كه این مساله به دلایل مختلف از جمله مشكلاتی كه در دوره ها و دولت های قبلی وجود داشت اجرایی نشد. در دولت یازدهم دوره‌های ۱۶ ساعته مهارت های ازدواج جوانان از فروردین ۹۶ آغاز و برای تحقق آن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مدرس توسط موسسه آموزش عالی مدت، تحت پوشش دوره های آموزشی قرار گرفته اند.
در این زمینه «محمد رضا رستمی» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آموزش های پیش از ازدواج زوج های جوان و در آستانه ازدواج گفت: آموزش پیش از ازدواج برای ۷۵۰ هزار جوان در آستانه ازدواج و زوجینی كه تازه ازدواج كرده اند در این دوره در راستای تحكیم بنیاد خانواده و ابلاغ سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری اجرا می شود.
1396/04/26
18:02:30
5.0 / 5
5046
تگهای خبر: جوانان , خانواده , ازدواج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان